Sanatate

#legume #glucide #creier #peste #alimente creier #dieta mediteraneana

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Hrana pentru creier

Activitatea noastra mentala este foarte mult influentata de alimentatie. Calitatea dietei noastre este esentiala pentru o activitate cerebrala optima.

Adesea, in alimentatia noastra, nu acordam atentia cuvenita substantelor nutritive necesare unei bune functionari a creierului. Acestea sunt cele care previn pierderea memoriei, instalarea dementei senile sau a bolii Alzheimer, dupa cum arata studiile de specialitate. 

1 Glucidele

Creierul este un organ care nu poate face rezerve de energie, deci are nevoie permanent de un flux caloric reprezentat de glucoza. El foloseste, in medie, 120 g glucoza pe zi, iar in lipsa acesteia poate folosi in cantitati limitate corpii cetonici in scop energetic. Pentru o activitate mentala optima este deci nevoie sa consumam in medie un minim de glucide. Acestea ar trebui sa provina din alimente neprocesate, bogate in fibre, cu index glicemic scazut: legume, cereale integrale, leguminoase boabe, fructe.

In cazul dietelor hiperproteice pentru slabit (Atkins, Dukan, low carb), creierul foloseste corpii cetonici ca energie, dar este posibil ca pe termen lung sa apara o stare de oboseala, lipsa de concentrare, iritabilitate si letargie.

2 Dieta mediteraneana

Dintre dietele cunoscute, cea care s-a dovedit in studii ca favorizeaza activitatea cerebrala si intarzie imbatranirea creierului este dieta mediteraneana. Un studiu publicat in 2013 a aratat ca dieta mediteraneeana intarzie declinul cognitiv. Deci intarzie pierderea memoriei, instalarea dementei senile sau a bolii Alzheimer.

Dieta mediteraneana consta in consumul de: fructe si legume proaspete, cereale integrale, leguminoase boabe, nuci si seminte, radacinoase,  folosirea uleiului de masline presat la rece, nepreparat termic, ca sursa principala de grasime, condimente si plante aromatice, consumul de peste gras, peste oceanic (somon, cod, hering, sardine, ton, macrou) si fructe de mare de cel putin doua ori pe saptamana. In dieta mediteraneana, consumul de  carne de pasare, oua si lactate slabe este scazut. Ocazional sunt permise dulciurile, grasimile saturate si carnea rosie, optional un pahar de vin la mese.

3 Omega-3

O parte din beneficiile dietei mediteraneene prezentate mai sus se datoreaza bogatiei in acizi grasi omega-3 DHA si EPA. Acestia influenteaza pozitiv dezvoltarea creierului. Beneficii se pot obtine si din sursele vegetale de omega-3, care contin ALA: seminte de in, seminte de chia, alte tipuri de nuci si seminte, avocado si algele marine. Se recomanda un raport optim omega-3 /omega-6 de 1:3.

De obicei, alimentatia noastra aduce o cantitate mult mai mare de omega-6, din uleiurile vegetale de floarea-soarelui, porumb, procesarea alimentelor, iar consumul de omega-3 este insuficient.

4 Alti nutrienti

Functiile mentale optime si incetinirea imbatranirii creierului necesita prezenta in alimentatie de cantitati adecvate de vitamine din grupul B (care provin atat din surse alimentare animale, cat si vegetale), de magneziu (seminte, cereale, nuci, leguminoase, legume verzi, ceai verde, cafea, cacao), acid folic (legume cu frunze verzi), antioxidanti din surse vegetale, si de evitarea grasimilor saturate aterogene.

5 Modificari ale stilului de viata

Efortul fizic ideal de 30 minute pe zi este benefic cresterii fluxului de sange cerebral. De asemenea, o activitate mentala si sociala bogata la orice varsta ne ajuta creierul sa nu “rugineasca”. Este bine sa dormim suficient, sase-opt ore pe noapte, ideal fara intreruperi. De asemenea, este important sa evitam sursele de aluminiu, alimentare, din vasele de gatit, sau din produsele cosmetice. Este cunoscut ca aluminiul creste riscul de boala Alzheimer.

Dieta isi dovedeste inca o data importanta pentru sanatatea noastra, nu doar cea fizica, ci si cea mentala. Sta in puterea noastra sa facem alegerile cele mai bune pentru a da ani vietii, dar si viata anilor.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-05-21
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii