Sanatate

#legume #vitamine #minerale #fructe #dieta raw vegana #hrana cruda

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Avantajele dietei raw vegana

Dieta raw vegana sau dieta cruda consta in consumul in proportie de 75-80% - in unele cazuri pana la 100% - din hrana zilnica sub forma de alimente neprocesate si neprelucrate termic la temperaturi peste 48°C, in mare masura de origine organica. Acestea furnizeza din plin organismului enzime naturale si nutrienti si ii asigura o stare optima de sanatate.

Dieta raw vegana reprezinta mai mult decat o dieta, fiind un mod de viata, inspirat de ideea ca in cadrul stilului modern de viata si alimentatie, hrana si corpul nostru sunt din ce in ce mai bombardate de poluanti si lipsite de nutrienti. Substantele nutritive se pierd si se inactiveaza in cadrul saracirii si contaminarii solului, al conservarii si transportului si mai ales in cadrul procesarii si prelucrarii excesive.

Pe de alta parte, se porneste si de la premisa ca organismul uman, tubul digestiv si procesele de digestie si asimilare s-au modificat prea putin pe parcursul evolutiei de la omul primitiv, care nu cunostea focul si, ca urmare, hrana cruda a acestuia este considerata cea mai sanatoasa si adecvata omului.

Alimente recomandate in dieta raw vegana

Inceputurile dietei raw se situeaza in jurul anului 1900, cand medicul elvetian Maximilian Bircher-Benner, dupa ce s-a vindecat de icter consumand mere crude, a inceput sa studieze efectele dietei crude asupra sanatatii umane si a promovat o alimentatie bazata pe legume, fructe si nuci.

In cadrul acestei diete se consuma legume, fructe, leguminoase boabe si radacinoase, cereale, seminte incoltite, germeni si vlastari, seminte, nuci si alte fructe oleaginoase, ciuperci, alge marine, condimente si uleiuri vegetale presate la rece.

Ca si forma de preparare, se pot consuma sub forma cruda, intregi sau sub forma de sucuri si smoothies, preparate la temperatura mai mica de 48°C timp indelungat (slow-cook), marinate, murate, fermentate, deshidratate sau lasate la inmuiat. Aceste metode limiteaza la maxim pierderea si inactivarea enzimelor, vitaminelor, mineralelor si fitonutrientilor. Alimentele nu sunt tratate termic, procesate, iradiate, modificate genetic, expuse la pesticide si erbicide.

Sursa foto: health.downtowndevil.com

Daca dieta este doar raw, nu si vegana, se pot consuma sub forma cruda lapte, iaurt, branza de vaci, peste sub forma de sushi, carne sub forma de carpaccio, oua crude. Insa riscul de contaminare cu diferite microorganisme este foarte mare, iar beneficiile pentru sanatate ale dietei crude sunt maxime pentru varianta vegana, recomandarea fiind in favoarea dietei raw-vegane.

Avantajele dietei raw vegana

  • asigura o hrana foarte bogata in nutrienti, cu un pret caloric scazut, care favorizeaza scaderea ponderala unde este cazul si mentinerea unei greutati sanatoase;
  • elimina aparitia produsilor toxici rezultati din prepararea termica a alimentelor;
  • protectie fata de principalele maladii cronice ale societatii moderne, de la boli cardiovasculare, diabet, Alzheimer, cancer;
  • stimuleaza imunitatea;
  • intarzie imbatranirea organismului la orice nivel;
  • creste tonusul general si nivelul de energie;
  • protejeaza mediul in care traim.

Potentiale dezavantaje ale dietei raw vegana:

  • digestibilitate mai scazuta, cu posibile tulburari digestive la persoanele predispuse sau cu afectiuni digestive;
  • posibile deficite si tulburari de dezvoltare in cazul combinarii incorecte a alimentelor, riscul de carenta fiind mare pentru vitaminele B2, B12, D, pentru calciu, fier si zinc, mai ales la anumite grupe de populatie, cum ar fi copiii si femeile insarcinate;
  • dispozitivele de preparare a hranei (deshidrator, robot, blender de putere mare, slow-cooker, tocator cu ax melcat, germinator etc.) pot fi costisitoare, iar alimentele sunt extrem de perisabile, de cele mai multe ori fiind necesara prepararea lor zilnica;
  • risc mai mare de contaminare infectioasa, igiena in manevrarea si prepararea alimentelor fiind foarte importanta.

Dieta raw vegana este o schimbare majora fata de alimentatia occidentala, care poate fi dificil de acceptat si urmat. Dar avantajele pe termen lung sunt majore in condititile actuale de viata, stres si poluare. De aceea, este bine sa incercam sa crestem proportia de alimente proaspete, neprelucrate si neprocesate din alimentatia noastra, sa le preparam simplu si cu o durata mai mica. Doar daca suntem deschisi la nou putem progresa si ne putem imbunatati starea si performantele.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-07-10
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii