Prin urmare, este important procesul educativ, influenta directa a mediului si modelelor. Cand unul dintre acesti factori lipsesc sau sunt insuficienti vorbim despre instalarea tulburarilor de limbaj.
In identificarea si diagnosticarea tulburarilor de limbaj e bine sa tinem cont de varsta copilului, deoarece pana la varsta de 3 ani, este normala pronuntarea gresita a unor sunete sau cuvinte, ori intelegerea insuficienta a unor cuvinte sau expresii. Dupa aceasta varsta, insa, copilul trebuie atent monitorizat si corectate logopedic eventualele tulburari de limbaj care se mentin si prezinta tendinta de a se agrava odata cu trecerea timpului.
In logopedia contemporana exista numeroase clasificari care sunt realizate in functie de diferite criterii: etiologic, lingvistic, morfologic, simptomatologic. Prezentam in continuare o clasificarea profesorului E. Verza, care tine seama de mai multe criterii in acelasi timp. Criteriile acestei clasificari sunt: anatomo-fiziologice, lingvistic, etiologic, simptomatologic si psihologic.
Aceasta clasificare s-a impus in literatura de specialitate europeana a ultimelor decenii si include urmatoarele categorii de tulburari:
1. tulburari de pronuntie sau articulatie: dislalia, rinolalia, disartria;
2. tulburari de ritm si influenta a vorbirii: balbaiala, logonevroza, tahilalia, bradilalia, aftongia, tulburari pe baza de coree, tumultus sermonis;
3. tulburari de voce: afonia, disfonia, fonoastenia, mutatia patologica a vocii;
4. tulburari ale limbajului citit-scris: dislexia-alexia si disgrafia-agrafia;
5. tulburari polimorfe: afazia si alalia;
6. tulburari de dezvoltare a limbajului: mutism psihogen sau mutism electiv sau voluntar, retard sau intarziere in dezvoltarea generala a vorbirii, disfunctiile verbale;
7. tulburari ale limbajului bazat pe disfunctiile psihice: dislogia, ecolalia, jargonofazia, bradifazia.
Anghel Elisabeta Elena
Profesor psihopedagog
Telis ro special – cabinet logopedic
Web: terapielogopedica.blogspot.ro
A.I.C.N. – Asociatia Ingerii Copiilor Nostri