Familie & Relatii

#comportament Black Friday #Black Friday psihologie #black friday

Expertul Acasa.ro, Daniel Mois, trainer, psiholog, life coach: Black Friday – ocazia perfecta sa iesim din rutina. Care sunt capcanele

Din punct de vedere psihologic suntem reticenti in a incerca lucruri noi. Zona de confort ne tine captivi intr-un tipar repetitiv. Fiecare zi este asemanatoare cu precedenta. si atunci avem nevoie de variatie. insa frica de schimbare ne face sa ezitam. Black Friday este pretextul potrivit mai ales pentru cei care ezita.

Black Friday este tocmai ocazia de a scoate persoana din rutina, a o determina sa treaca la actiune. Chiar daca acest lucru presupune unele cheltuieli.

Black Friday este inca un instrument de marketing menit sa creasca artificial consumul de marfuri. Societatea de consum se bazeaza pe cerere, si pe faptul ca majoritatea produselor de pe piata nu sunt strict necesare consumatorului. Acesta le achizitioneaza pentru ca sunt brand-uri la moda, si pentru ca a fost creata o cultura a cumparaturilor! Black Friday este inca un pretext in aceasta cultura consumerista. Un mod prin care marile brand-uri determina clientul ezitant sa sparga gheata. Sa devina adept al unor marci, si sa deschida cutia Pandorei.

Ultimele cercetari de neuro-marketing din SUA arata ca impactul brandurilor asupra creierului uman stimuleaza aceleasi zone ale creierului ca si credintele religioase! Cu alte cuvinte, atat practicarea unei religii, cat si credinta intr-un brand stimuleaza aceleasi zone din creierul uman! Aceste descoperiri, bazate pe filme de tip RMN (scanare filmata in timp real), descopera noi perspective pentru marketing. Importanta brand-ului, a marcii, din punct de vedere al impactului asupra creierului uman, este mult mai mare decat ne imaginam!

In aceste conditii, orice sacrificiu financiar, facut de catre marile companii o data pe an, de Black Friday, este perfect justificat. Odata fidelizat clientul, acesta devine adept al „religiei” artificial create, adica al brand-ului respectiv! Cumparatorul ocazional poate, astfel, deveni adept, fan, consumator fidel al marcii respective. Astfel incat in viitor va tine cont mai mult de brand, decat de oricare alte caracteristici ale produsului. Pe care le va percepe astfel ca fiind nesemnificative. Indiferent daca e vorba de calitate sau de pret! Brand-ul, eticheta, si imaginea PERCEPUTA de client asupra lor incep sa aiba asupra cumparatorului un impact semnificativ!

Ca si cumparator, intri astfel in Matrix-ul credintelor si perceptiilor induse. Pe care le vei considera ca fiind ale tale. Si le vei justifica prin fenomenul numit de psihologi „rationalizare”. Adica o cheltuiala emotionala nejustificata, impulsiva, o ratacire de moment, va fi imediat justificata si mai ales mistificata. Transformata artificial intr-un motiv de glorie personala. Ceva de genul:

„- Uite ce poseta frumoasa am! Costa salariul meu pe 3 luni, dar e de marca!”

Iar unele persoane din anturaj vor avea tendinta, usor disfunctionala, sa copieze acest comportament. intr-o eterna tentativa de a imbunatati perceptia celor din jur asupra propriei persoane. Prin speranta ca gloria, maretia sau puterea brand-ului respectiv ar putea fi imprumutate macar partial si de catre propria persoana.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  
  •   comentarii
Daniel Mois