Cariera

#cariera #resurse umane #nepotism #expert acasa.ro

Expertul Acasa.ro, psihologul Cristina Andreea Dumitras: Nepotismul in Resurse Umane

De-a lungul timpului, pe parcursul activitătii în domeniul resurselor umane, am întalnit frecvent angajatori din companii mici, dar și din companii mai mari, care se plâng foarte des de dificultatea în a-și găsi angajați competenți.

După părerea unora dintre angajatori, sursa cea mai importantă unde pot identifica viitorii angajați sunt familia și prietenii salariaților din companie care au avut cele mai multe realizări. Unii angajatori consideră că aceste persoane vor avea rezultate similare cu cele ale angajaților performanți din companie.

Angajarea rudelor și a prietenilor poate aduce conflicte la locul de muncă, disputele personale afectând ulterior raporturile de muncă. Totodată, unii angajați consideră că rudele sau prietenii angajați de către director beneficiază de tratament special. De aceea este recomandat să raționam foarte bine atunci când angajăm rude sau prieteni, exact ca atunci când luam orice decizie de angajare.

În mod ironic, termenul „nepotism” provine de la un obicei italian, mai exact al papalităţii. În Evul Mediu, Papa îşi alegerea consilierii din rândul nepoţilor săi. Multe lucruri s-au schimbat din Evul Mediu şi până acum, însă analiştii spun că nu suficient de multe lucruri.

Ce recomandă specialiștii:

  • Să nu angajăm rudele unui salariat al companiei doar pentru că acestea au nevoie de un job.
  • Să nu lăsăm în aceeasi echipă de lucru rude sau prieteni. Este acceptabil ca doua rude să lucreze în cadrul aceleași companii, dar nu și la același proiect, unde este posibil sa rabufnească neînțelegeri mai vechi.
  • Cereți detalii specifice despre calificările și abilitatile rudelor sau prietenilor înainte de a-i chema la interviu.
  • Aveți grijă când angajați cupluri soț și soție! Cuplurile căsătorite sau partenerii care lucreaza împreună pot crea situații dificile. Există probleme logistice – vacanțe sau urgențe familiale – care vă pot lasa descoperiți, dar și probleme de comportament – un angajat nu mai dă randament maxim în prezența partenerului de viață.
  • Mai mult, într-o afacere nouă, mică sau chiar riscantă, unde ambii parteneri lucrează pentru aceeași companie, poate apărea stresul sau presiunea asupra familiei și a bugetului alocat de aceasta.
  • Fiți extrem de atenți atunci când lucrați cu partenerul sau partenera dvs. Există multe companii de succes în care ambii parteneri colaboreaza excelent, dar sunt și situații în care fie afacerea, fie relația se poate încheia tragic.
  • Fiți mai duri cu propriile rude. Este recomandat ca rudele șefului, de exemplu, să iși câștige poziția în companie treptat, prin muncă.
  • Înainte de a angaja o rudă, fiți onești și nu garantați standardele maxime.
  • Nu faceți favoruri. Aveti grijă ca toate regulile să se aplice în același mod pentru toți angajații. Fiecare trebuie să fie calificat și să-și îndeplinească cu succes atribuțiile.

Cristina-Andreea Dumitras

Telefon: 0730.643.789
E-mail: office@clarismart.ro
Web: clarismart.ro
Facebook: Clarismart - Recrutare si selectie personal

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  
  •   comentarii
Andreea Cristina Dumitras

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea