Totusi, in urma unor descoperiri tehnologice care au avut loc in ultimii 5 sau 10 ani, anumite companii, precum Tesla Motors, au reusit sa se impuna pe piata cu modele care functioneaza integral cu motoare electrice. Vehiculele acestei companii sunt tributare unui design futurist, ceea ce le scoate in evidenta fiind faptul ca partea din fata este mai compacta ca la masinile cu carburant, deoarece nu este necesar un radiator care sa raceasca motorul, asa incat masina nu are masca pentru asa ceva. Una dintre inovatiile companiei este produsul pe care ei il denumesc Supercharger, adica un super-incarcator, care ofera posibilitatea reincarcarii bateriei in proportie de 50% in doar 20 de minute.
In acest moment exista mai bine de 40 de statii de reincarcare Tesla in SUA, iar pana in 2015 compania intentioneaza sa acopere mai bine de 90% din suprafata continentului nord-american.
In Europa exista deja 13 statii de reincarcare, dintre care 5 in Germania si 6 in Norvegia. in afara de Supercharger, Tesla Motors mai ofera si posibilitatea de schimbare a bateriilor, serviciu denumit Battery swap, care se realizeaza in ceva mai mult de un minut si jumatate, asa incat ajunge de fapt sa dureze cam de trei ori mai putin decat umplerea completa a unui rezervor la o masina cu carburant.
Toyota ofera in acest moment mai multe tipuri de masini electrice. Am vorbit deja despre modelele hibrid, care combina puterea unui motor cu carburator si a unuia electric pentru a compensa la suprasolicitari de genul celor generate de pornire, depasire sau urcarea pantelor.
O alta varianta de masina electrica oferita de Toyota este masina integral electrica. Este vorba de o masina mica, spre deosebire de modelele sedan oferite de Tesla Motors, care este conceputa pentru distante scurte. Ea poate fi alimentata la reteaua de curent electric a casei. Sunt vehicule destul de populare in special in Japonia, unde oamenii au inteles ca nu au nevoie de un SUV sau de un sedan ca sa mearga singuri la serviciu si sa se intoarca acasa, tot singuri.
A treia alternativa pe care o va oferi Toyota (este in acest moment in stadiu de prototip si va fi prezentata prima oara in afara Japoniei la CES in Ianuarie 2014), este Fuel-cell Concept Vehicle sau FCV. Este vorba despre o masina cu un motor ce functioneaza cu o celula energetica pe hidrogen. Avantajele acestei tehnologii rezida din faptul ca alimentarea se face cu hidrogen, care nu doar ca nu are alte reziduuri chimice in afara de apa, dar poate fi stocat atat in statiile de alimentare, cat si in rezervoarele masinilor in cantitati suficient de mari incat sa poata oferi o autonomie foarte mare, de mai bine de 500 Km.
Pe viitor – se presupune ca din 2020 – vehiculele personale vor functiona exclusiv cu baterii reincarcabile sau cu celule energetice. Acest lucru va micsora actualul prag de poluare cu mai bine de 20%. Pana atunci insa, transformarile vor fi destul de subtile, cate o masina electrica, doua, aparand in fiecare cartier. Singurele vehicule pe carburant care vor ramane functionale chiar si peste 15 ani vor fi cele de mare tonaj sau de mare putere.
Ovidiu Leonte