It

#apple #iphone #smartphone #iPhone 5S #iphone 5c

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Secretele iPhone - cum a ajuns lider de piata

Unul dintre cele mai spectaculoase smartphone-uri din lume, aproape fiecare model aducand ceva inovativ pentru industria echipamentelor mobile, iPhone, construit de Apple dupa un design original foarte putin modificat de la prima lansare, are un sistem de operare propriu, creat special pentru el, bazat pe MacOS. Lansat prima data in Iunie 2007, iPhone a reprezentat un punct de cotitura pentru industria smartphone-urilor, in primul rand prin noutatea pe care o oferea ecranul tactil marit, care elimina aproape toate butoanele de pe echipament.

La prezentarea pe care Steve Jobs i-a facut-o pe data de 9 ianuarie iPhone-ului, spunea: „din cand in cand apare un produs revolutionar care schimba totul”. Viziunea lui cuprindea de fapt trei produse noi revolutionare: „un iPod widescreen cu ecran senzitiv, un telefon mobil revolutionar si un dispozitiv revolutionar de comunicare prin internet”. Ceea ce este interesant este ca, acum mai bine de 6 ani, acest ultim „produs” nu a starnit prea multa rumoare. Internetul a inceput sa fie perceput ca metoda suprema de comunicare mobila tocmai datorita iPhone-ului, si la ceva vreme dupa aceasta lansare.

In afara ecranului imens, de 3,5 inch (aproximativ 89 mm), ceea ce acest smartphone a schimbat a fost modul de perceptie a tastelor de catre utilizator, in sensul ca performantele ecranului tactil au fost duse foarte departe, fiecare aplicatie fiind construita cu un set de taste speciale, plasate acolo unde ii era utilizatorului cel mai comod pentru a le folosi (acest lucru ii determina pe unii oameni sa incerce sa controleze aproape ORICE echipament cu ecran mare – spre exemplu un Kindle – atingandu-i-l).

Pe data de 29 iulie 2009, la nivel national in SUA, sute de clienti s-au adunat in fata magazinelor de telefonie mobila inainte de deschidere pentru a-si achizitiona un iPhone.

Incepand din acel iulie 2007, Apple a lansat in fiecare an cate un nou model, dupa urmatorul calendar:

11 iulie 2008 – iPhone 3G

19 iunie 2009 – iPhone 3GS

24 iunie 2010 – iPhone 4

14 octombrie 2011 – iPhone 4S

21 septembrie 2012 – iPhone 5

20 septembrie 2013 – iPhone 5c si iPhone 5S

Al doilea model de iPhone purta denumirea de iPhone 3G, fiind de fapt aproape identic cu primul model, usor imbunatatit prin adaugarea unui modul 3G, printre altele. Exista speculatii cum ca al treilea model, 3GS a vrut de fapt sa aduca numerotarea la zi, avand in vedere ca a fost sarita cifra 2 din serie, dar atunci cand, in octombrie 2011, Steve Jobs se apropia de sfarsitul vietii, iPhone 5 nu era finalizat, asa incat a trebuit lansat un nou model intermediar, acesta fiind denumit iPhone 4S. Evident, nu exista confirmari oficiale ale acestor supozitii, asa cum nu exista nici pentru ceea ce ar putea reprezenta litera S din titulatura modelelor intermediare. Se speculeaza ca ar fi vorba despre Speed (viteza) sau Second Edition (editie secundara), sau chiar despre Siri, un software creat pentru interactiunea verbala cu smartphone-ul.

„Project Purple” se numea in 2004 proiectul pentru care Steve Jobs a recrutat 100 de angajati Apple, printre care se afla si Sir Jonathan Ive, cel care a creat design-ul iPhone-ului. Oferind fonduri de cercetare din partea Cingular Wireless (acum AT&T Mobility), pentru a acoperi costurile estimate de 150 milioane dolari necesare dezvoltarii smartphone-ului, furnizorul de telefonie mobila a primit exclusivitate de vanzare in SUA a modelelor iPhone pentru o perioada de 4 ani.

Fiecare model nou de iPhone era lansat cu o noua versiune de iOS (denumit iPhone OS initial, pana in 2010), iar printre modificarile de design care au insotit fiecare versiune, merita mentionata carcasa care, daca la primul model era din aluminiu, iar la 3G si 3GS din plastic (pentru o mai buna propagare a semnalului), cu spatele usor rotunjit, la 4 si 4S a luat forma unei rame de aluminiu colturoase (care ajuta la marirea semnalului antenei) cu spate complet din sticla. La 5 si 5S, spatele din sticla a lasat locul unuia din aluminiu. Schimbarile carcasei culmineaza cu modelul iPhone 5c („for the colourfull” scrie pe site-ul oficial al companiei), al carui spate revine intr-o oarecare masura la forma primelor modele, dar care este disponibil intr-o gama variata de culori, precum rosu, verde sau galben. Acest nou model, iPhone 5c, pe care Apple l-a pregatit pentru lansarea de saptamana trecuta, incearca sa „satisfaca si mai multi clienti”, dupa cum spunea Sam Cook, CEO al Apple.

Desi competitorii directi ai iPhone, precum Samsung, Motorola, LG, Nokia sau HTC, incearca permanent sa tina pasul cu noile inovatii pe care produsul de la Apple le aduce cu fiecare nou model, iPhone ramane lider de vanzare in multe tari, precum SUA si Japonia (cel mai bine vandut telefon mobil) sau Canada (cel mai bine vandut smartphone).

Ovidiu Leonte

itpc.ro/

  •   2013-09-16
  •  
  •   comentarii
Ovidiu Leonte

Articol scris de

Ovidiu Leonte

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii