It

#retele sociale #twitter #facebook #linkedin #utilizatori

Expertul Acasa.ro, Ovidiu Leonte: Comparatii si tendinte in retele sociale

La inceputul anilor 2000, pe Internet aparea o noua tendinta care, incet dar sigur, incepea sa ocupe din ce in ce mai mult din timpul liber al oamenilor. Este vorba despre retelele sociale. Primele retele sociale care au reusit sa stranga mai mult de un milion de utilizatori au fost MySpace si LinkedIn, ambele lansate in 2002. Totusi, globalizarea fenomenului a inceput abia odata cu Facebook, lansat in 2004 de catre Mark Zuckerberg, si cu Twitter, retea sociala lansata cu doi ani mai tarziu, care a lansat principiului de „live feed”, care inseamna ca mesajul scris de catre un utilizator poate fi vizualizat instantaneu de catre toti utilizatorii din lista de prieteni.

Imediat dupa ce acest principiu a fost preluat de mai toate retelele sociale, fenomenul s-a raspandit cu o viteza uimitoare. Evident, in timp au fost multe lucruri care au facut ca fenomenul retelelor sociale sa se raspandeasca, unul dintre ele - probabil ca cel mai important - fiind lansarea smartphone-urilor si a aplicatiilor specifice.

Desi pe continentul american, in Europa si in Australia, Facebook detine locul intai ca raspandire, in China, primele doua locuri sunt detinute de Sina Weibo, cu 500 milioane de utilizatori inregistrati, si Tencent Weibo - cu aproape 550 milioane. Dintre acestia insa, aproximativ 90% sunt inactivi. Acelasi lucru se intampla toate retelele sociale, in sensul ca exista mult mai multi utilizatori inregistrati (UI) decat utilizatori activi (UA).

Studiile facute in primul trimestru al anului 2013 arata ca Facebook are mai mult de un miliard de UA, Google+ aproape 500 de milioane, Twitter are 500 de milioane de UI, dar doar in jur de 250 de milioane UA, LinkedIn - 200 de milioane de UI, Instagram - 200 de milioane UI, MySpace - 65 milioane, iar Pintrest - 50 de milioane.

Tot un miliard de UA are si reteaua de socializare YouTube, care insa nu este citata intotdeauna in clasamentul retelelor, deoarece domeniul in care activeaza este unul mai diferit, iar pagina de profil a utilizatorului de YouTube nu are aceeasi functionalitate „real time” ca si cea de pe celelalte retele de socializare.

Ca si crestere in aceeasi perioada, se pare ca Twitter detine primul loc, cu o crestere de 40%, urmata de Facebook si Google+, cu 30%, respectiv 25% crestere. In acelasi timp, Sina Weibo si Tencent Weibo au inregistrat o scadere a numarului de utilizatori de 35%, respectiv 57%. LinkedIn a crescut cu aproximativ 25%, iar Pintrest cu 10%. Cresterea numarului de utilizatori Twitter vine in principal din SUA, Hong Kong si Rusia.

Care este situatia in Romania

In Romania, Facebook a inceput sa castige teren in juru anilor 2009 - 2010, cand s-a inregistrat o crestere masiva de inregistrari de conturi noi.

In anul 2010, cand in Romania reteaua HI5, considerata retea locala, era la apogeul sau, aproximativ 5 milioane de clienti inregistrati proveneau exclusiv din tara noastra.

In mai putin de un an insa, numarul s-a injumatatit, cauza clara fiind remodelarea retelei in agregator de jocuri online. Ramu Yalamanchi, fondatorul retelei, a abordat noul profil ca reactie la tendinta fara precedent de raspandire a retelei Facebook, realizand ca singura metoda de a ramane pe piata este sa nu concureze cu ea.

Pentru moment, se pare ca trendul in domeniul retelelor sociale este urmatorul: Facebook ramane reteaua sociala numarul unu in ce priveste socializarea si autopromovarea, Twitter este folosit din ce in ce mai mult, dar ca retea de exprimare in timp real a parerilor legate de anumite evenimente, LinkedIn castiga teren in socializarea profesionala, iar Pintrest are din ce in ce mai multi adepti, fiind utilizata ca platforma de distribuire de fotografii interesante.

Noile tendinte in domeniu se invart in jurul retelelor sociale educationale, create de campusurile studentesti, universitati sau centre de educare si care conecteaza elevii si studentii in general grupati dupa domeniul de studiu, retelele sociale Enterprise, adica acele retele care integreaza in general un CRM (Customer Relations Manager) si creeaza legaturi intre angajatii unor corporatii si clientii acestora, si retelele sociale medicale, care sunt creeate in acela fel ca si cele Enterprise, dar evolueaza strict in domeniul medical, CRM-ul lor integrand un modul care trateaza problema asigurarilor.

Ovidiu Leonte

itpc.ro/

  •   2013-04-26
  •  
  •   comentarii
Ovidiu Leonte

Articol scris de

Ovidiu Leonte

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii