Sanatate

#vitamine #calciu #minerale #vitamina d #vitamina b1 #cicatrizare

Expertul Acasa.ro, dr Lucy Visinescu: Importanta vitaminelor si mineralelor in mentinerea sanatatii orale

Vitaminele si mineralele influenteaza nu doar sanatatea generala, ci si pe cea oro-dentara, de aceea o dieta alimentara echilibrata, care sa aduca un aport de minerale si de vitamine corespunzator este esentiala.

Lipsa calciului, in special in perioada de mineralizare a dintilor, pana la 12 ani, face structura tesuturilor dure dentare mai slab mineralizata si mai poroasa, cu un aspect galbui si predispozitii la leziuni ale smaltului si dentinei.

Si gingiile au o predispozitie spre inflamatii si sangerari in hipocalcemii. Calciul este luat in general din produsele lactate, cu conditia sa existe vitamina D, care sa-l fixeze in tesuturi.

Vitamina D, sintetizata din provitamina D in prezenta razelor ultraviolete, este importanta nu doar pentru sanatatea dintilor, dar si pentru cresterea si mineralizarea oaselor in perioada de crestere, de unde si denumirea de vitamina antirahitica, in lipsa ei aparand rahitismul.

Calciul si vitamina D sunt importante nu doar in perioada de crestere, ci si in perioada adulta, mai ales la femei in perioada sarcinilor si dupa menopauza, cand se confrunta cu riscurile osteoporozei.

Lipsa magneziului afecteaza, de asemenea, mineralizarea maxilarelor si a celorlalte oase, precum si formarea parodontiului dintilor. In lipsa magneziului, calciul nu se fixeaza in oase si nici in tesuturile dure dentare. Se gaseste in pulberea de cacao, ciocolata, nuci, susan, seminte de floarea-soarelui, cereale, brocoli, cartofi, banane, avocado, apa minerala.

Vitamina A, procurata sub forma de provitamina A din legumele si fructele colorate bogate in caroteni precum morcovii, ardeii rosii, gogosarii, perele, caisele, piersicile, murele, zmeura, macesele, cartofii dulci, pepenele galben, spanacul si catina. Nu se distruge prin fierbere, dar se degradeaza prin expunere la aer si lumina, de aceea fructele trebuie tinute la intuneric si in locuri racoroase. O alta sursa de vitamina A este ficatul de vita.

Aceasta vitamina ajuta la mentinerea fluxului salivar, cu rol antibacterian si asigura sanatatea tesuturilor gingivo-parodontale si mucoaselor cavitatii bucale.

Vitamina B1 sau Thiamina din nuci, alune sau alte seminte, ca si din carnea de porc, nu se distruge la lumina sau caldura si ajuta la mentinerea sanatatii gingiilor si a culorii lor normale roz-trandafirii.

Vitamina B2 sau Riboflavina se gaseste in cantitati mai mari in ciuperci, produse lactate, friptura slaba, caise, prune uscate si nuci si este o vitamina extrem de importanta pentru prevenirea gingivitei si cheilitei angulare. Aceasta se manifesta prin fisurarea si exfolierea cu mici hemoragii a comisurilor bucale (colturilor gurii).

Vitamina B3 sau acid-Pantothenic, Niacina sau vitamina PP, printre alte roluri importante in organism, are rol si in mentinerea integritatii mucoaselor si tegumentelor, un rol deosebit de important in cicatrizare. Este recomandata postoperator, dupa interventii chirurgicale majore, fie sub forma de comprimate sau naturala prin consumul de alimente bogate in vitamina B3, precum drojdia de bere, taratele de cereale, leguminoasele, morcovii, conopida, painea integrala, curmalele, smochinele, arahidele, piersicile, avocado, nucile, ficatul si rinichii sau galbenusul de ou.

Vitamina B3 contribuie, de asemenea, la indepartarea halenei bucale si scaderea colesterolului sangvin.

Carenta de vitamina PP produce pelagra, cu dereglari ale sistemului nervos si ale pielii si apare in aportul insuficient sau prin interactiuni medicamentoase (antiparkinsoniene, antituberculoase).

Vitamina B12, vitamina antianemica sau acidul folic ajuta la prevenirea anemiei, inflamatiei limbii, manifestata prin roseata si sangerarare uneori si cu pierderea apetitului si simtului gustativ, lupta impotriva simptomelor de parodontita cronica si a altor infectii.

Se gaseste predominant in spanac, sparanghel, ficat de vita, lapte, oua, citrice si absorbtia ei este diminuata de consumul de alcool.

In anemii grave se recomanda tratamentul injectabil cu vitamina B12.

Vitaminele din grupul B au un rol esential in sanatatea oro-dentara, de aceea necesarul lor trebuie asigurat fie din aport alimentar, fie prin suplimente vitaminice tip Viplex sau Bcomplex.

Vitamina C sau acidul ascorbic ajuta la combaterea tuturor formelor majore ale inflamatiilor gurii.

Carentele in vitamina C scad imunitatea in fata bolilor si a virozelor si reduc sinteza colagenului si capacitatea de cicatrizare si vindecare a organismului. Se gaseste in mari cantitati in fructele de kivi, macese, catina, coacaze negre si citrice gen lamai, portocale, pomelo si se degradeaza prin fierbere, de aceea se recomanda consumul lor in stare proaspata.

Date de contact:

Tel: 0744 68 76 65

E-mail: lucy.visinescu@gmail.com

Web: ddsdental.ro

Sector 1, Bucuresti


 

  •   2013-02-28
  •  
  •   comentarii
lucy visinescu

Articol scris de

Lucy Visinescu

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii