Sanatate

#proteine #dieta si nutritie #antrenor fitness #expert acasa.ro #rolul proteinelor

Expertul Acasa.ro, Radu Buculea, kinetoterapeut: Proteinele si rolul lor in organism

Proteinele sunt moleculele de baza ale materiei vii, care contribuie la dezvoltarea normala a organismului (muschi, par, piele, organe interne). Unele proteine se afla in sange, alaturi de hormoni, enzime si globule rosii.

Proteinele sunt alcatuite din lanturi de aminoacizi. Acestia fac diferenta intre un pui si o bucata de branza sau o unghie de un fir de par. In organism, exista 22 de aminoacizi, dintre care 8 nu pot fi sintetizati de organism, motiv pentru care trebuie asimilitati din dieta - aminoacizi esentiali. Prin combinatia aminoacizilor rezulta o varietate infinita de proteine.


Care este rolul acestora?

Anticorpii, care sunt formati de catre proteine, cresc rezistenta sistemului imunitar in lupta cu infectiile si bolile. Zilnic, corpul uman pierde proteine pe la nivelul parului, pielii si unghiilor; din aceasta cauza, pentru a compensa aceste pierderi si pentru a preveni orice prejudiciu oamenii trebuie sa asigure organismului necesarul zilnic de proteine. Totodata, proteinele sunt necesare si pentru cresterea si dezvoltarea sugarilor, copiilor si adolescentilor, pe langa vitaminele si mineralele specifice varstei. Mai mult, in sarcina sau in timpul alaptarii asimilarea de proteine este importanta deoarese acestea sustin tesuturile materne si stimuleaza lactatia, dupa nastere.

Pacientii care au suferit o interventie chirurgicala, un accident sau sufera de o afectiune cronica, au nevoie de proteine pentru recuperarea organismului.

Surse de proteine

Sursele de proteine sunt complete si incomplete:

  • Proteinele complete sunt de origine animala - carnea (pui, peste, curcan, porc, vita etc), ouale si produsele lactate. Acestea contin aminoacizi esentiali care ajuta la formarea muschilor si tesuturilor.
  • Proteinele incomplete sunt de origine vegetala - cereale (porumb, ovaz, secara, grau), soia, oleaginoase, fasole, mazare uscata si alte legume. Acestea furnizeaza o cantitate limitata dar diferita de aminoacizi.


Putem a compensa deficitul de aminoacizi creat de proteinele incomplete se recomanda combinarea acestora cu proteinele complete. Acesta este, de fapt, si principiul care sta la baza functionarii proteinelor complementare, in care proteinele incomplete si proteinele complete se completeaza reciproc (separat nu furnizeaza toti aminoacizii esentiali, dar impreuna se pot completa). De exemplu, majoritatea cerealelor au un continut scazut de lizina, dar unul ridicat de metionina si cistina. Fasolea si soia contine o cantitate ridicata de lizina dar una scazuta de metionina si cistina.


Cantitatea necesara de proteine

Necesarul zilnic de proteine este determinat in functie de varsta, sex, greutatea corporala si gradul de activitate.

  • Adult - sedentar - masa corporala x 0.4 = cantitate necesara de proteine
  • Adult - exercitii recreative - masa corporala x 0.5 - 0.75 = cantitatea necesara de proteine
  • Adult - sport performanta - masa corporala x 0.6 - 0.9 = cantitatea necesara de proteine
  • Adult - crestere masa musculara - masa corporala x 0.7 - 0.9 = cantitatea necesara de proteine
  • Sportiv - dieta - masa corporala x 0.7 - 0.10 = cantitatea necesara de proteine
  • Sportiv - adolescent - masa corporala x 0.9 - 1.0 = cantitatea necesara de proteine


Cantitatea de proteine necesare sportivilor este inca un subiect activ de cercetare. in prezent, specialistii recomanda ca sportivii sa consume 1.5 g de proteine pe kilogram de greutate corporala sau aproximativ de doua ori doza zilnica recomandata pentru o persoana obsinuita.
 

Radu Stefan Buculea

Kinetoterapeut

Instructor Fitness

Tehnician Maseur

E-mail: radubuculea@yahoo.com

Web: radubuculea.com

  •   2013-07-30
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Acasa.ro

Vezi toate articolele

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Top

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii