Sanatate

#dieta #alimente #iaurt #nutritie #Liana Contiu

Expertul Acasa.ro, nutritionist Liana Contiu: Iaurtul - un aliment la moda

Indiferent ca vorbim de magazinul alimentar de la coltul strazii sau de un mare supermarket , in ambele gasim obligatoriu la loc de cinste vitrina cu iaurturi. Daca la inceput gama nu era atat de variata, in ultimii ani s-a produs o explozie de diferite feluri de iaurt. De la cel cu continut mare de grasime la cel ‘light”, bio, grecesc, cu adaos de fructe sau fibre, toate troneaza in raionul dedicat lactatelor.

Istoria iaurtului

Din vremuri stravechi, oamenii au folosit diferite tipuri de lapte pentru obtinerea lactatelor fermentate, carora le-au fost atribuite efectele pozitive asupra sanatatii. Cuvantul antic "lebeny", sinonim cu "iaurt" in limba asiriana, are semnificatia "pentru viata". In India, iaurtul a fost consumat din timpuri stravechi si este considerat aliment de baza. Laptele fermentat de iapa (koumiss) era consumat la scara larga in Mongolia, Rusia, Asia Centrala. In cultura indo-iraniana, amestecul de iaurt cu miere era numit "hrana zeilor".

Cum e produs?

Culturile lactice produc fermentarea lactozei continute de lapte si genereaza acid lactic. Acesta actioneaza asupra proteinelor din lapte, creand textura si gustul caracteristice iaurtului. Cel mai adesea este folosit laptele de vaca, dar se utilizeaza si lapte de capra, oaie, bivolita, iapa.

Intoleranta la lactoza

Pentru cei care au intoleranta la lactoza dar nu vor sa renunte definitive la beneficiile produselor lactate, iaurtul este o alegere potrivita. Contine mai putina lactoza decat inghetatata sau laptele. Este indicat sa fie consumat alaturi de cereale sau seminte.

Alegeri sanatoase

Indiferent de mituri care uneori contesta beneficiile lactatelor, acest produs este o alegere sanatoasa. Il puteti include zilnic in alimentatia dumneavoastra si a familiei. Este ideal la micul dejun sau la gustarea dintre mese. Il puteti consuma alaturi de nuci, migdale, fulgi de ovaz, seminte, fructe, miere, etc. Evitati iaurturile care au adaosuri de fructe sau gemuri din comert pentru ca au in continut mult zahar, este indicat sa cumparati un iaurt “natur“ si sa-l completati dumnevoastra.

Iaurturile “light” sau cu “zero la suta grasime” ar trebui sa piarda teren, chiar daca au un continut redus de grasime, subtituentii din compozitie sunt mult mai nocivi.

Cea mai potrivita alegere este iaurtul grecesc.

 

Date de contact: 
Liana Contiu 
Nutritionist - dietetician 
Specialist in Nutritie Clinica si Comunitara

Tel: 0744.676.355
Facebook: Asociatia ProNutritie

  •   2015-06-29
  •  
  •   comentarii
Liana Contiu

Articol scris de

Liana Contiu

Nutritionist - dietetician, Specialist in Nutritie Clinica si Comunitara

Vezi toate articolele

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii