Sanatate

#paine #paine neagra #paine traditionala #paine de secara #graham #lege paine #aparat paine

Expertul Acasa.ro, Maria Varga, nutritionist dietetician: Painea, aliment sanatos sau periculos?

Painea este un produs de baza in alimentatia romanilor si in general al occidentalilor. Se face foarte simplu, din faina de grau, apa, sare si maia. Asa o faceau si bunicii nostri, pe care nu uitam sa-i dam de exemplu atunci cand vrem sa subliniem ce regim alimentar aveau ei, ce mult au trait, si sa ne plangem ca noi nu mai putem face la fel.

 

O paine facuta in casa cu maia nu mucegaieste nici intr-o saptamana, ci doar se usuca datorita deshidratarii. In schimb, o paine pufoasa din comert in doua zile “se strica”.

Maria Varga nutritionist dietetician

Dar de fiecare data ne scapa din vedere cateva aspecte esentiale: munceau fizic de dimineata pana seara, mancau foarte multe legume si fructe, toate alimentele erau naturale din gradina si ograda si cumparau foarte putine alimente de la magazin.

Generatiile de acum au devenit din ce in ce mai comode si mai usor de pacalit de comerciantii dornici de profit. Si cum de au ajuns sa ne pacaleasca? Pentru ca parintii nostri, satui de comunism, s-au razvratit impotriva painii negre sanatoase si au vrut altceva. Iar painea alba pufoasa era exact ceea ce nu avusesera niciodata si au poftit-o ca pe ceva minunat. Desi gustul ei nu era cel mai bun (dovada ca gusturile se educa si creierul este cel care dicteaza) au ajuns sa le placa atat de mult incat si copiii lor au fost crescuti cu astfel de paine. Ce vina au copiii ca li se da paine lipsita de fibre alimentare, lipsita de vitamine si minerale, unde mai pui ca li se si adauga vitamine sintetice pentru a compensa lipsurile?

Painea poate fi facuta traditional cu maia (ferment natural din faina de secara si apa) sau cu drojdie, cu amelioratori. Premixurile contin de obicei: faina, gluten, sare, maia uscata, enzime, emulgatori. Legea permitea sa se adauge in procesul de fabricare al painii: oxidanti, emulgatori, agenti de ingrosare, enzime, acidifianti, agenti de inalbire si maturare, conservanti etc.

O paine facuta in casa cu maia nu mucegaieste nici intr-o saptamana, ci doar se usuca datorita deshidratarii. In schimb, o paine pufoasa din comert in doua zile “se strica”.

Graul modern este mult mai bogat in gluten, si implicit in gliadina (substanta cunoscuta ca iritant intestinal). Desi glutenul dauneaza digestiei, face bine industriei de panificatie. Cand drojdia este hranita cu zahar, ea produce gaze si, in prezenta glutenului lipicios, ea face bule, astfel rezultand o paine mai pufoasa.

In ultima vreme sunt tot mai multe cazuri de intolerante sau alergii la gluten sau la grau, iar un motiv major ar fi tocmai cultivarea si folosirea acestui tip de grau.

Faina poate fi falsificata prin amestecare cu fainuri ale altor cereale, amidon din porumb si cartofi, conservanti, amelioratori, enzime, emulgatori, agenti de oxidare, faina de grau modificata genetic.

O parte din efectele secundare ale aditivilor alimentari includ: diaree, varsaturi, afectarea rinichilor, a vezicii biliare, predispun la cancer etc.

Tipul de paine difera in functie de cereala din care provine faina si de gradul de extractie al acesteia: paine neagra, semialba, graham, de secara, de cartofi etc.

Intre timp, cei care nu s-au lasat pacaliti si au inceput sa caute informatii despre alimentatia sanatoasa au inceput sa consume paine integrala si paine neagra, pentru a beneficia de fibre, de vitamine si minerale, ceea ce painea alba nu contine sau doar in cantitate foarte mica. Producatorii prinzand de veste cerinta tot mai crescuta pentru astfel de sortimente au inceput sa le produca, dar, in loc sa foloseasca faina integrala, au folosit coloranti alimentari care sa faca painea neagra asa cum credeau consumatorii ca trebuie sa arate. In poza este paine facuta in casa, din 100% faina integrala de grau spelta. Niciodata nu a iesit o culoare mai inchisa de atat.

Dar din 15 ianuarie intra in vigoare noile reguli de fabricare ale painii. Se cerea de multa vreme o lege care sa “apere” acele alimente pe care le folosim zilnic de trei ori pe zi.

Citeste si:

Paine mai sanatoasa pe mesele romanilor! Iata ce reguli noi au impus autoritatile

Pana una alta, incercati sa faceti paine acasa sau sa cumparati un aparat de facut paine, folositi faina integrala sau faina alba in combinatie cu tarate, sau fiti mai selectivi si cautati o brutarie unde se face paine traditionala. Pentru un aliment consumat zilnic, de cateva ori pe zi merita sa cheltuim mai mult, chiar daca vom manca mai putin. Ne va ajuta si la silueta, dar si la sanatate.

Date de contact:

Maria Varga

Nutritionist Dietetician

Adresa: Str. Circumvalatiunii nr. 20, parter, Timisoara

Telefon:  0761.944.889

Essential Academy of Nutrition for Women and Children

Adresa: Bd Mircea Eliade nr. 32, ap. 6, Bucuresti
Telefon: 0757.547.092

E-mail: maria.varga@nutritionist-dietetician.ro

facebook.com/pages/Cabinet-Nutritionist-Dietetician-Maria-Varga

Web: nutritionist-dietetician.ro

  •   2014-01-14
  •  
  •   comentarii
Maria Varga

Articol scris de

Maria Varga

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii