Sanatate

#legume #muraturi #alimentatie sanatoasa #cereale integrale #alimentatie toamna #alimentatie iarna #prbiotice #supraalimentare

Expertul Acasa.ro, Maria Varga, nutritionist dietetician: Cum facem mai usoara trecerea de la alimentatia de toamna la cea de iarna

Odata cu trecerea toamnei si cu venirea iernii, avem tendinta de a petrece mai mult timp in interior. Este firesc! Temperatura scazuta, soarele care apune devreme, vremea mohorata ne fac sa ne dorim caldura si confortul caminului nostru. Dar cu totii am experimentat pe propria piele momente in care, fiind mai mult in casa, am dat navala peste rezervele din frigider, din camara, din dulapuri... din plictiseala de cele mai multe ori si catusi de putin dintr-o foame crescuta.

O consecinta imediata a statului mai mult in casa este lipsa activitatii fizice si supraalimentarea, deoarece stim ca mancarea ne asigura un confort.

Toamna, pietele sunt pline de culoare si parfum, pe cand iarna cu greu ne putem lasa imbiati de niste vanzatori zgribuliti sau de niste legume inghetate.

Dar nu trebuie sa lasam depresia sa ne cuprinda de pe acum, la gandul ca iarna suntem condamnati sa ne ingrasam si sa ne imbolnavim.

Rolul meu este acela de a va aduce bucurie si sanatate, cu conditia ca voi sa urmati cateva reguli simple.

1. Alegeti carbohidrati complecsi!

Serotonina, hormonul responsabil cu fericirea, este la niveluri scazute in timpul iernii, datorita putinelor ore cu soare, ceea ce duce la depresie. Pentru a creste nivelul serotoninei, avem tendinta de a manca alimente care contin carbohidrati, cu multe calorii, care ne asigura un confort psihic.

Alegerile sanatoase includ carbohidratii complecsi, care se digera si se absorb mai lent, si de aceea ofera energie pentru o perioada mai lunga de timp. Sursele bune sunt cerealele integrale (orez integral, hrisca, mei, quinoa, amarant), legumele (dovleacul portocaliu, cartofii dulci, dovlecelul), supele din leguminoase sau ciorbele de legume.

Sursa foto: veggienumnum.com

2. Consumati mai multe fructe si legume!

Desi suna a cliseu, cu adevarat legumele si fructele sunt pline de antioxidanti, minerale, vitamine, mai ales vitamina C, atat de necesara in sezonul rece, sau beta-carotenul. Acestea se gasesc in citrice, broccoli, conopida, varza, spanac, salata verde etc. Daca nu gasiti proaspete, atunci va puteti orienta spre cele congelate, care au aproape aceeasi valoare nutritionala.

Conservele sunt o optiune mai putin sanatoasa, datorita continutului ridicat de sare si a scaderii valorii nutritionale in urma conservarii. Includeti in alimentatia zilnica legumele de sezon: morcovii, telina, sfecla rosie, ridichea neagra, ridichea alba, de preferat crude, in salate colorate si stropite cu ulei de masline presat la rece, care ne aduce acizii grasi esentiali, necesari unei alimentatii sanatoase.

3. Nu uitati de probiotice!

O sursa de bacterii sanatoase, care e usor accesibila oricui si deloc costisitoare este varza murata sau muraturile cu sare. Nu acelasi lucru pot spune despre muraturile facute cu otet, care, din pacate, sunt consumate in exces de romani si de multe ori constituie singurele legume iarna. Inca mai puteti acri muraturi la soarele de afara.

4. Vitamina D!

Cea mai naturala sursa de vitamina D este soarele. Deoarece el se arata mai rar, pe timp de iarna, este bine sa luam suplimente de vitamina D, rezultatele studiilor aratand reducerea riscului de cancer de colon, cancer ovarian sau cancer mamar.

5. Faceti stocuri de alimente pentru iarna!

Gogonelele din piata pot fi puse la inrosit, pe dulap sau in camara, si pana de Craciun putem manca rosii dulci, din soiuri romanesti, crescute natural. Ardeii pot fi taiati feliute, iar apoi pusi in congelator sau tocati marunt si se pun cu sare in borcane. Strugurii pot fi atarnati de sfoara si lasati la uscat si vom avea stafide. Mararul, patrunjelul, frunzele de telina pot fi tocate si puse in congelator. Rozmarinul si cimbrul uscat se pun in pungi de hartie in camara.

Sursa foto: insockmonkeyslippers.com

6. Atentie la portiile de mancare!

Este foarte tentant, cand stai in interior, sa iti pui o portie mai mare in farfurie sau sa o ceri si pe a doua. Poti evita acest lucru: folosind farfurii mai mici, sa umpli farfuria pe jumatate cu legume, sa stingi televizorul cand mananci, sa petreci timp cu familia la masa.

7. Alungati plictiseala!

Folositi timpul petrecut in interior pentru a va imbunatati indemanarea in bucatarie. Incercati retete noi, adaugati cateva ingrediente noi unor feluri de mancare pereferate, invitati prieteni cu care sa le degustati. Atunci cand sunteti invitati de sarbatori si va e teama ca nu veti avea ceva sanatos, duceti voi un fel de mancare, si astfel veti sti ca va fi cel putin un lucru sanatos pe care sa-l alegeti.

In concluzie, as vrea sa va spun ca este normal sa se schimbe obiceiurile alimentare in sezonul rece. Chiar daca se intampla sa faceti mai multe alegeri nesanatoase, pe parcursul iernii, aduceti-va aminte ca sanatatea sau boala sunt rezultatul unor obiceiuri alimentare si fiecare portie noua de mancare este o oportunitate noua de a hrani corpul.

 

Date de contact:

Maria Varga

Nutritionist Dietetician

 

Adresa: Str. Circumvalatiunii nr. 20, parter, Timisoara

Telefon:  0761.944.889

Essential Academy of Nutrition for Women and Children

Adresa: Bd Mircea Eliade nr. 32, ap. 6, Bucuresti
Telefon: 0757.547.092

E-mail: maria.varga@nutritionist-dietetician.ro

facebook.com/pages/Cabinet-Nutritionist-Dietetician-Maria-Varga

Web: nutritionist-dietetician.ro

  •   2013-11-05
  •  
  •   comentarii
Maria Varga

Articol scris de

Maria Varga

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Citeste pe divahair.ro

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii