Sanatate

#mancare dietetica #aperitive sarbatori #produse traditionale #mancare sarbatori

Expertul Acasa.ro, Liana Contiu - nutritionist dietetician: Sarbatorile de iarna – de la traditie la exces

Se apropie probabil cea mai frumoasa si mai asteptata  perioada. Dincolo de semnificatia spirituala, sarbatorile mai inseamna pentru noi si festin culinar. Sarmalele, pomana porcului, carnatii, cozonacii, prajiturile sunt doar cateva dintre obiceiurile culinare care se regasesc pe mesele romanilor an de an in aceasta perioada. Fiecare gospodina care se respecta are frigiderul plin cat sa hraneasca cateva familii o perioada lunga de timp.

 

Pentru multe doamne, aceste zile de sarbatoare reprezinta un real pericol pentru silueta, razbunandu-se pe zilele de dieta din restul anului se lasa prada ispitelor, ca mai apoi sa regrete amarnic pacatele culinare. Altii ajung in camera de garda din prea mult exces (toate felurile).

Preventia acestor episoade neplacute incepe chiar din supermarket : va faceti de acasa o lista exacta si fixa cu alimentele si cantitatea de care aveti nevoie. Nimic in plus, nimic in minus. La fiecare sarbatoare insemnata suntem tentati sa ne umplem cosurile de cumparaturi pana la refuz, ca la final sa ne trezim cu alimente expirate si le aruncam. Risipa!

Acum, ca am ajuns in bucatarie, e clar ca nu putem prepara doar salate. Nu e nevoie sa renuntam nici la sarmale, nici la cozonaci, dar este necesar sa avem un echilibru. Sa nu facem excese si bineinteles sa gasim alternative sanatoase traditionalelor preparate. De exemplu, putem face sarmale combinate cu vita sau pui, in care sa pune foarte putin orez (sau deloc), putem reduce considerabil cantitatea de zahar pe care o punem in prajituri, iar langa traditionala friptura  (pe care o preparam la cuptor fara ulei mult) adaugam o garnitura de  legume proaspete. Este foarte important felul in care gatiti: in locul prajitului alegeti sa coaceti in cuptor mancarea. 

Platourile de aperitive pot fi umplute cu branzeturi, carne la gratar in locul snitelelor si chiftelelor mult prea pline de ulei. Renuntati la sosuri si maioneze si alegeti sosuri usoare facute din iaurt si condimente.

Nu cumparati sucuri carbogazoase, mai bine alegeti un sirop fara zahar facut in casa sau puteti savura un pahar de vin langa o friptura delicioasa (este mult mai sanatos).

Daca suntem echilibrati, nu o sa ne trezim cu kilograme in plus dupa sarbatori si ne putem bucura  de felurile de mancare  care fac traditie an de an pe mesele noatre (chiar daca sunt putin adaptate noilor forme de gatit mult mai sanatoase).

Pana la urma, Craciunul este despre liniste, dragoste, echilibru, nu despre mancare. Trebuie sa incercam sa vedem importanta reala a acestei sarbatori care, in mod sigur, nu este doar un prilej in care sa exageram cu mancarea.

Sarbatori fericite!

Date de contact:
Liana Contiu
Nutritionist - dietetician
Specialist in Nutritie Clinica si Comunitara
Tel : 0744676355

 
  •   2014-12-10
  •  
  •   comentarii
Liana Contiu

Articol scris de

Liana Contiu

Nutritionist - dietetician, Specialist in Nutritie Clinica si Comunitara

Vezi toate articolele

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii