Sanatate

#cum tinem post #proteine vegetale #post

Expertul Acasa.ro, dr. Ruxandra Constantina: Cum tinem post fara sa ne dam organismul peste cap

Postul inseamna cumpatare, moderatie in tot ceea ce facem, inclusiv in mancare. Primavara ne pune la dispozitie o bogatie de legume si fructe, verdeturi, alimente sanatoase pe care le putem utiliza (cu moderatie ) in perioada de post, surse de proteina vegetala, aminoacizi esentiali, grasimi sanatoase, glucide cu eliberare lenta, vitamine, minerale, antioxidanti; ne asigura o alimentatie diversificata si echilibrata.

Verdeturi (spanac, stevie, loboda, urzici, leurda, untisor, ceapa verde, patrunjel, salata verde); consumati-le pe cat posibil in stare proaspata, cat mai putin prelucrate termic, sub forma de salate; daca le gatiti, folositi o fierbere scurta la aburi.

Proteina de origine animala (din carne, peste, lapte si derivate) poate fi inlocuita cu proteina vegetala din soia, ciuperci, alge, dar si din leguminoase: mazare, fasole, linte, naut, seminte, nuci.

Cereale integrale 

Quinoa: contine foarte multe proteine, aminoacizi esentilai, vitamine (A, B6, B12, B5, B2, B1, C, D, E, K, H, acid folic, acid nicotinic), minerale (calciu, fier, crom, cupru, potasiu, seleniu, iod, magneziu, mangan, fosfor, zinc).

Fructe si seminte oleaginoase (migdale, nuci, arahide, caju, in, susan, dovleac, chia ); contin grasimi sanatoase, vit E, B, minerale, antioxidanti, antioxidanti; ne confera energie, ne dinamizeaza, ne ajuta sa depasim astenia de primavara.

Leguminoase (fasole, mazare, linte, naut): bogate in proteine, vitamine, minerale, glucide cu eliberare lenta, grasimi sanatoase, fibre; stimuleaza tranzitul intestinal, ajuta la reglarea valorilor colesterolului si glucozei sanguine.

Sa nu uitam de miere (ca atare sau adaugata in ceai, cafea, sucuri naturale) care este o sursa naturala excelenta de vitamine, minerale, antioxidanti care ne mentine tonsul fizic si psihic.

De asemenea, fructele si sucurile de fructe nu trebuie sa lipseasca din meniul zilnic.

In zilele de dezlegare putem consuma peste (pastrav, ton, cod, somon, macrou, hering, sardina), foarte benefic sanatatii prin aportul de acizi grasi omega 3.

In ceea ce priveste soia, este bine sa consumam alimente naturale din soia, preparate in casa; produsele de soia din comert (pate, crenvursti) contin E-uri, modificatori de gust si aroma, conservanti, deci prin consumul lor zilnic nu numai ca nu detoxificam organismul, dar il si incarcam cu toxine care, pe perioada scurta sau lunga de timp, pot provoca dezechilibre (endocrine, metabolice) sau chiar afectiuni grave (cancer, alergii, scaderea imunitatii organsimului).

Este important, totodata, sa nu uitam sa ne hidratam pe perioada postului: apa plata, apa cu suc lamaie, ceai verde, ceai alb, ceai oolong, soc, mesteacan, anghinare, papadie, cicoare, armurariu, coada-soricelului, ghimbir, tei, ginkgo-biloba, sulfina galbena, lavanda, sunatoare.

In general, inainte de a incepe un post, trebuie sa consultam si un medic, sa facem un set de analize si sa adaptam postul la varsta, la afectiuni, la starea de sanatate sau la boala; atente trebuie sa fie in primul rand persoanele varstnice, care sufera de mai multe afectiuni cronice, metabolice, cum ar fi diabetul sau afectiunile cardiovasculare pentru care un post prelungit si restrictiv poate fi contraindicat.

  •   2016-03-28
  •  
  •   comentarii
Dr Ruxandra Constantina

Articol scris de

dr. Ruxandra Constantina

medic specialist medicina de familie, apifitoterapie, gemoterapie

Vezi toate articolele

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii