Sanatate

#insomnie #expert acasa.ro # tratamentul insomniei

Expertul Acasa.ro, dr Ruxandra Constantina: Remedii naturiste pentru insomnie

Insomnia este una dintre cele mai suparatoare afectiuni, care are impact negativ asupra vietii profesionale, de familie, sociale, etc. Desi multe persoane nu considera insomnia o problema care sa necesite prezenta la medic, ea trebuie identificata si tratata corect inca din prima faza.

Medicamentele, fie ele alopate sau naturiste, nu trebuie administrate aleatoriu, ci trebuie recomandate numai de catre un medic specialist, dupa scheme individualizate. Netratata corect si la timp, insomnia are repercusiuni negative atat pe termen scurt, cat si pe termen lung: persoana se simte obosita, prezinta astenie fizica si psihica, scaderea capacitatii la efort si a capacitatii de memorare si concentrare, reducerea vitezei de reactie, prezinta somnolenta diurna, devine irascibila, nervoasa; se poate ajunge pana la tulburari de comportament si personalitate.

Din pacate, societatea moderna este caracterizata printr-un numar foarte mare, in continua crestere, de persoane ce sufera de insomnie; femeile sunt de două ori mai expuse riscului de a dezvolta insomnia .

Factori agravanti

Cauzele insomniei sunt mulltiple si variati, pot fi permanente sau temporare. Printre acestea se numara: 

  • surmenajul fizic si psihic, stressul
  • afectiuni cronice generatoare de simptome tip durere (afectiuni reumatismale, neurologice, cancer), afectiuni respiratorii care determina dificultati de respiratie, afectiuni cardio-vasculare, dereglari endocrine, inclusiv cele cauzate de menopauza
  • afectiuni psihice, cum ar fi nevroze, anxietate, depresie
  • stil de viata nesanatos, fara respectarea unui orar fix de odihna; alimentatie dezechilibrata, cu mese copioase seara, cu consum exagerat de alcool, cafea sau alte bauturi cu efect energizant si excitant asupra sistemului nervos; fumatul; statul in fata televizorului sau PC un timp mai indelungat seara; exercitiu fizic intens inainte de culcare
  • schimbari in viata cotidiana: schimbarea continentului, modificarea fusului orar
  • tratament cronic cu substante cu efect hipnotic sau cele cu actiune excitanta asupra SNC
  • alte cauze tranzitorii : vecini zgomotosi, lumina prea puternica in camera, temperaturi neadecvate in dormitor (prea cald sau prea rece)

Pana a incepe un tratament clasic cu sedative si hipnotice, incercati o terapie naturala combinata (tratament + sedinte masaj si reflexoterapie+ aromoterapie plus sedinte respiratie profunda). Daca terapiile naturale nu dau rezultate, prezentati-va neaparat la un medic psihiatru.

Mare atentie trebuie avuta la asocierea dintre un medicament alopat si un preparat din plante cu aceeasi actiune, efectele hipnotice si sedative se cumuleaza.

Tratamentul insomniei 

Terapia insomniei incepe cu cateva mici modificari benefice in obiceiurile noastre cotidiene:

  • evitati sa mancati copios inainte de culcare (fara alimente grele, dulciuri concentrate,branzeturi fermentate, grasimi, bauturi energizante, cafea, ceai negru, ciocolata, dulciuri concentrate); putem consuma in schimb ceapa, salata verde, laptuca.
  • consumati seara un pahar de lapte cald in care ati adaugat 1 lingurita de miere de tei sau de salcam
  • inainte de culcare faceti o baie calda, in care ati adaugat cateva picaturi de ulei de lavanda, hamei, valeriana, sunatoare, tei, conuri de hamei, passiflora.
  • folositi perne in care se introduce lavanda uscata, conuri de hamei, sulfina, roinita.
  • daca este posibil, faceti o mica plimbare (15-30 minute) inainte de culcare.
  • respectati orele de culcare si de trezire, aceleasi in fiecare zi.
  • aerisiti bine camera inainte de culcare
  • combateti sedentarismul, dar nu practicati exercitii fizice seara, inainte de culcare

                                         

Remedii naturiste pentru insomnie

 

Se pot consuma plante cu efect sedativ, calmant, de diminuare a stressului, anxietatii, de inducere a somnului, sub forma de ceaiuri caldute, baute seara, cu aproximativ 30 minute inainte de culcare, indulcite cu miere de tei sau de salcam; sau sub forma de pulbere, tinctura, comprimate. De obicei se administreaza seara, inainte de culcare. Pentru persoanele care sunt suprasolicitate fizic si psihic, este bine sa se administreze si in timpul zilei un preparat natural cu actiune calmanta, antistress. Avantajul acestor preparate naturale este acela ca, administrate corect, au un efect bland dar de durata. 

CITESTE SI:

Remedii naturiste pentru migrene 

Iata care sunt plantele care pot ajuta in tratarea insomniilor: 

  • lavanda – se poate administra si in timpul zilei, deoarece are o actiune antistress foarte buna, relaxanta şi calmanta; sub forma de infuzie, 2-3 cani de infuzie calduta din flori de levantica (dintre care ultima inainte de culcare); tinctura (20-30 picaturi diluate in apa); capsule cu ulei de lavanda (2-3 /zi) ; sau bai cu infuzie concentrata sau ulei de lavanda, adaugate in apa de baie; sau masaj cu ulei lavanda (diluat in ulei vegetal).
  • valeriana – actiune relaxant foarte utila in caz de insomnia provocata de stress, suprasolictare, stari conflictuale; se administreaza sub forma de ceai-infuzie, 1-2 cani/zi; tinctura, 10-20 picaturi seara (diluate in apa); pulbere-1 o lingurita rasa, cu putina apa, cu 20 de minute inainte de culcare; sau comprimate. Valeriana poate fi asociata cu alte plante cu actiune sinergica, asa cum sunt lavanda, sunatoarea, passiflora.
  • passiflora -are actiune calmanta asupra sistemului nervos, reduce anxietatea, nervozitatea, induce somnul; se poate consuma sub forma de ceai (1-2 cani/zi), comprimate, tinctura (20 - 30 picături de 2 - 3 ori pe zi, diluate în 50 ml apă, după mese) .
  • teiul - se poate consuma ceai caldut-infuzie (1-2 cani/zi, ultima seara inainte de culcare), sau se fac bai cu flori de tei
  • hameiul - infuzie de conuri de hamei care se bea seara, inainte de culcare.
  • maghiranul -infuzie, 1-2 cani/zi, sau pulbere
  • talpa -gastei, infuzie 1 cana cu 30 de minute inainte de culcare sau capsule
  • roinita - cu efecte sedative, relaxante, antidepresive: se adminstreaza sub forma de ceai sau tinctura (1 lingurita de 3 ori/zi, in 100 ml de apa).
  • sunatoare - cu efecte calmante si entidepresive exceptionale; se administreaza sub forma de infuzie sau comprimate.

                                           

Melatonina este un hormon natural secretat in principal de catre glanda pineala si care este responsabila de ritmul veghe-somn; secretia ei este stimulata de intuneric si inhibata de lumina; ajuta la reglarea ceasului biologic, inducerea si mentinerea somnului pentru persoanle ce sufera de alterari ale ritmului veghe-somn; in plus are si efecte antioxidante. Se administreaza sub forma de comprimate, seara la culcare

Gemoterapia este foarte benefica, se poate asocia extractul din muguri de tei argintiu cu extractul din muguri de smochin, pentru tratamentul insomniei atat la adulti, cat si la copii.

Printre metodele alternative care ajuta la instalarea somnului se numara reflexoterapia, masajul terapeutic, acupunctura, aromaterapia (ulei esential de lavanda, menta, roinita adaugate in apa de baie, in lampa de aromoterapie sau in uleiul de masaj), meditatia.

Dr Ruxandra Constantina
medic specialist medicina familie, competenta apifitoterapie, biorezonanta, iridologie

Cabinet consultanta naturopata: drconstantinaruxandra.ro si med-as.ro
Telefon: 0733.299.355.
Telefon: 0219232



  •   2013-11-25
  •  
  •   comentarii
Ruxandra Constantina

Articol scris de

Ruxandra Constantina

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Top

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii