Sanatate

#tratament #insomnie #somnolenta diurna #jurnal de somn

Expertul Acasa.ro, dr Monica Jugravu: Cum poate fi combatuta insomnia

Tulburarile de somn pot determina perturbari emotionale, dificultati amnezice, diminuarea abilitatilor motorii, eficienta scazuta la munca si cresterea riscului de accidente rutiere. Ele pot contribui chiar la aparitia afectiunilor cardiovasculare si mortalitatii. Cele mai frecvent raportate sunt insomnia si somnolenta diurna excesiva.

Insomnia consta in dificultatea de a adormi sau de a mentine starea de somn sau prezenta unei senzatii de somn neodihnitor.

Somnolenta diurna excesiva este reprezentata de tendinta de a dormi in timpul perioadelor din zi in care-n mod obisnuit nu se doarme.

Insomnia si somnolenta diurna excesiva nu sunt boli ca atare, ci sunt simptome ale variatelor tulburari de somn (de exemplu: igiena de somn necorespunzatoare, tulburare de somn de adaptare, insomnia fiziologica, tulburari de somn asociate tulburarilor fizice /psihice, sindromul somnului insuficient , tulburari de somn induse medicamentos, apneea obstructiva, tulburari ale ritmului circadian de somn-veghe, sindromul ''picioarelor nelinistite'').                              

Evaluarea tulburarilor de somn

Trebuie evaluate cantitatea si calitatea somnului prin determinarea orei de culcare, a latentei pana la adormire (timpul de la culcarea -n pat pana la adormirea efectiva), a numarului si orelor trezirilor nocturne, a orei finale de trezire si de sculare din pat dimineata, precum si a frecventei si duratei perioadelor de somn de peste zi.

Mai eficient decat intervievarea pacientului este sa-l rugam pe acesta sa-si tina un jurnal de somn pe durata catorva saptamani. Trebuie mentionate consumul unor substante ca alcoolul, medicamente, cafeina si nicotina, precum si orarul activitatilor fizice ale pacientului. Trebuie notate eventualele simptome psihice, in special depresia, anxietatea, mania.

Dificultatea de adormire (insomnia de adaptare) trebuie diferentiata de dificultatea de mentinere a somnului (insomnia de trezire). Prima sugereaza prezenta sindromului de intarziere a fazelor somnului, insomnia.

Tulburarile de somn legate de ritmul circadian

Tulburarile de somn legate de acest ritm reprezinta desincronizari aparute intre ritmul somn-veghe intern si cel al mediului  inconjurator.

Pacientii prezinta, in mod obisnuit, insomnie, somnolenta diurna excesiva/ambele, simptome ce se rezolva de obicei cand ritmul intern somn-veghe se restabileste. Diagnosticul este clinic, iar tratamentul este dependent de cauza declansatoare.
Tullburarile ritmului circadian pot rezulta din modificarile mediului extern (decalajul datorat zborului cu avionul, lucrul in ture ) sau printr-o nealiniere a ceasului intern cu ciclul zi-noapte.

Insomnia si somnolenta excesiva diurna

Igiena de somn inadecvata - somnul - poate fi afectat de anumite comportamente ce sunt reprezentate de consumul de cofeina, substante stimulante (in mod obisnuit in apropierea orei de culcare), exercitii fizice sau evenimente excitante (un spectacol TV cu suspans), ce au loc seara tarziu si un orar de somn-veghe neregulat.

Pacientii care compenseaza pentru orele de somn pierdute prin sculare la ore tarzii sau prin mici perioade diurne de somn isi fragmenteaza in continuare somnul de noapte.

Insomniacii ar trebui sa respecte o ora de trezire regulata si sa evite somnul de peste zi indiferent de orele nocturne de somn. Este importanta adoptarea unor masuri adecvate igienei de somn.

Modalitati de imbunatatire a somnului:

  • Orar regulat de somn;
  • Restrictionarea timpului petrecut in pat;
  • Evitarea somnului de peste zi, cu exceptia celor care lucreaza-n schimburi, varstnicilor;
  • Mediu ce imbie la somn (dormitorul trebuie sa fie aerisit, linistit, confortabil) ;
  • Pernele (confortul poate fi sporit prin folosirea unor perne plasate intre genunchi/sub talie;
  • Exercitii fizice regulate: stimuleaza somnul, reduc stresul, dar, daca sunt practicate seara tarziu, pot intarzia adormirea;
  • Relaxarea: grijile si stresul afecteaza somnul; cititul unei carti/o baie calda inainte de culcare poate ajuta la relaxare;
  • Evitarea stimulentelor si diureticelor: bauturile alcoolice/cafeaua, fumatul si alimentele ce contin cofeina (ciocolata) si folosirea diureticelor inainte de culcare trebuie evitate.


In ce consta tratamentul

Este necesar tratamentul afectiunilor specifice.

Indiferent de cauza tulburarii de somn, o buna igiena este esentiala si uneori reprezinta unicul tratament al celor cu tulburari minore de somn.
Tratamentul medicamentos (hipnoticele)  trebuie folosite doar la indicatia medicului, respectand regulile: prescrierea celei mai mici doze eficiente, limitarea folosirii la cateva saptamani, individualizarea dozei pentru fiecare pacient, folosirea unor doze mai mici la asocierea cu alcool, in cazul pacientilor varstnici/la pacientii cu afectiuni hepatice/renale, de evitat la pacientii cu apnee de somn, la cei cu istoric de abuz de medicamente/la gravide.

Date de contact:

Dr Jugravu Monica
CMI Dr Jugravu Monica
www.medicdefamilie.com
monicajugravu@yahoo.com
Telefon:  0723397457

  •   2013-05-09
  •  
  •   comentarii
Monica Roxana Jugravu

Articol scris de

Monica Jugravu

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Top

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii