Sanatate

#suplimente alimentare #deficite de vitamine #deficite de minerale

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Suplimentele alimentare, pro sau contra

Din ce in ce mai multi dintre noi folosim in ziua de azi suplimente alimentare sau nutritive, in vederea obtinerii unei stari mai  bune de sanatate. Sunt ele intr-adevar necesare si sunt chiar lipsite de efecte negative?

Suplimentele alimentare sunt forme concentrate de diferite combinatii de nutrienti.  Au fost create cu scopul de a acoperi anumite deficite de vitamine, minerale si alti nutrienti din organism, in combinatie cu alimentele, si nu in locul lor.

Potentialele carente pot fi cauzate de alimentatia inadecvata, necesarul crescut in situatii de stres, boli acute sau cronice sau deficitul cauzat de asocierea  unor medicamente. Administrarea lor este justificata in masura in care exista beneficii pentru sanatate, fara riscuri si potentiale reactii adverse.

Opiniile specialistilor cu privire la eficacitatea, nevoia si siguranta suplimentelor alimentare sunt impartite, variind de la folosirea zilnica la evitarea lor completa.

Pareri pro si...

 

Sunt specialisti care recomanda un supliment echilibrat (doze asemanatoare cu necesarul zilnic pentru fiecare componenta) cu multivitamine si minerale pe termen lung pentru orice persoana, mai ales pentru cei in varsta.

Explicatia este ca alimentele din ziua de azi, chiar daca nu sunt procesate, ci provin din surse naturale, sunt sarace in nutrienti, deoarece solul si lantul trofic de la vegetale la animale sunt epuizate si contaminate cu poluanti.

 

De asemenea, bolile cronice contribuie la anumite deficite, iar medicamentele, de multe ori in asocieri multiple, pe care le luam mare parte dintre noi pot determina si ele deficite. De aceea se considera ca oricat de sanatos am incerca sa ne hranim, nu reusim sa asiguram necesarul optim de vitamine si minerale al organismului.

... contra

Pe de alta parte, exista opinii care sustin ca nu avem nevoie de suplimente obtinute “artificial”, ca putem obtine dintr-o alimentatie echilibrata, cu multe alimente naturale, mai ales in stare cruda, tot ceea ce are corpul nevoie.

Nutrientii se absorb cel mai bine din matricea organica in care sunt inglobati in alimente, si nu din pilule.

Excesul din anumiti nutrienti poate determina scaderea absorbtiei altora (de exemplu, zincul in exces scade absorbtia seleniului, calciul in exces scade absorbtia fierului, zincului si manganului).

Dozele in exces din anumiti nutrienti pot fi daunatoare. Daca vitaminele hidrosolubile (B, C) nu se acumuleaza in organism si riscul de toxicitate este scazut, cele liposolubile (A, D, E) se pot acumula in tesutul adipos, cu posibile reactii adverse.

Diferentele de opinie sunt cauzate de faptul ca dovezile stiintifice nu sunt intotdeauna concludente, iar rezultatele studiilor facute de-a lungul timpului pentru a demonstra eficacitatea suplimentelor au fost variabile. Un exemplu este controversa antioxidantilor din suplimente si in special a vitaminelor A, C si E, care in anumite studii aduc beneficii pentru riscul cardiovascular, cancer, dementa si imbatranirea retinei, iar in altele nu au nici un efect, sau chiar sunt nocive.

Dr. Watson, laureat al Premiului Nobel, a publicat in ianuarie 2013 in revista Open Biology teoria ca antioxidantii sub forma de suplimente ar contribui mai degraba la aparitia si rezistenta cancerului la tratament decat la prevenirea lui.

Ca de multe ori in viata, adevarul este undeva la mijloc. Exista situatii in care sunt evidente anumite carente de vitamine si minerale si administrarea lor sub forma de suplimente remediaza problema. Poate fi vorba de o anemie feripriva importanta in care aportul de suplimente cu fier este esential pentru refacerea rezervelor si a anemiei.

De asemenea, coenzima Q10 poate diminua durerile musculare aparute in timpul  tratamentului cu statine, medicamente hipocolesterolemiante foarte des folosite.

Concluzii:

  • este bine sa luati suplimente sub supraveghere medicala, cand indicatia este reala si efectele benefice dovedite;
  • beneficiile ar trebui sa fie mai mari decat riscurile;
  • cititi prospectul si etichetele. Suplimentele alimentare care contin doar vitamine si minerale se notifica la Ministerul Sanatatii (ord. 1069/2007), iar aceasta este mentionata in prospect; multe suplimente contin excipienti sub forma de conservanti de tip benzoat, parabeni, indulcitori cum este aspartamul, coloranti, care dau de gandit daca produsul este intr-adevar bun pentru sanatate. Atentie mai ales la produsele pentru copii. Din pacate, multe siropuri cu multivitamine, chiar si preparate pentru colici, destinate sugarilor, contin aditivi care sunt de multe ori precizati doar in prospectul din interiorul ambalajului, dar nu si pe ambalaj. Exista intotdeauna variante naturiste, cum sunt de exemplu gemoterapicele, care pot aduce beneficiile dorite, fara aportul de aditivi nesanatosi.
  • INDICATII CERTE - suplimentele cu multivitamine si minerale: in situatii de necesar crescut, cum ar fi sarcina (cu recomandarea medicului), dietele de slabire hipocalorice pe termen lung, cand organismul nu isi poate obtine tot necesarul de vitamine din 1000 kcal indiferent cat de echilibrata ar fi alimentatia.
  • vitamina D: in cazul copiilor cu varsta sub 7 ani si a femeilor la menopauza. Se discuta foarte mult in ultimul timp, despre beneficiile multiple pentru sanatate ale vitaminei D si administrarea ei la categorii mai largi de populatie.
  • acidul folic este esential pentru femeile aflate la varsta fertila care doresc sa ramana insarcinate si in primul trimestru de sarcina, pentru prevenirea malformatiilor de tub neural la fat.
  • acizii grasi - omega 3: aduc beneficii la nivel cardiovascular si cerebral, iar alimentatia noastra nu aduce cantitati suficiente. Nu este necesara suplimentarea cu combinatii de omega-3, 6, 9, deoarece alimentatia moderna aduce cantitati suficiente sau chiar in exces de omega 6 si 9.
  • probioticele: suntem ceea ce mancam, dar si ceea ce absorbim, deci o flora intestinala benefica este esentiala pentru starea de sanatate; mai ales in asociare cu antibioticele, dar nu numai, aceste suplimente s-au dovedit a fi favorabile sanatatii.
  • numeroase medicamente administrate pe termen lung determina deficite specifice de nutrienti; de exemplu metforminul, folosit in tratamentul diabetului tip 2, scade nivelul vitaminei B12, iar statinele, hipocolesterolemiante larg folosite, scad nivelul de coenzima Q10. Sunt studii care au dovedit ca administrarea suplimentelor de Q 10 scad durerile si crampele musculare asociate tratamentului cu statine.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

 


 

  •   2013-06-04
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii