Sanatate

#legume #cereale #fructe #leguminoase #hrana cruda #raw vegana #marinate #seminte incoltite

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Dieta raw vegana - avantaje si dezavantaje

Dieta raw vegana sau dieta cruda consta in consumul in proportie de 75-80% - in unele cazuri pana la 100% - din hrana zilnica sub forma de alimente neprocesate si neprelucrate termic la temperaturi peste 48°C, in mare masura de origine organica, ce furnizeza din plin organismului enzime naturale si nutrienti si ii asigura o stare optima de sanatate.

Reprezinta mai mult decat o dieta, fiind un mod de viata, inspirat de ideea ca in cadrul stilului modern de viata si alimentatie, hrana si corpul nostru sunt din ce in ce mai bombardate de poluanti si lipsite de nutrienti, care se pierd si se inactiveaza in cadrul saracirii si contaminarii solului, al conservarii si transportului si, mai ales, in cadrul procesarii si prelucrarii excesive.

Pe de alta parte, se porneste si de la premisa ca organismul uman, tubul digestiv si procesele de digestie si asimilare s-au modificat prea putin pe parcursul evolutiei de la omul primitiv, care nu cunostea focul si, ca urmare, hrana cruda a acestuia este considerata cea mai sanatoasa si adecvata omului.

Inceputurile dietei raw se situeaza in jurul anului 1900, cand medicul elvetian Maximilian Bircher-Benner, dupa ce s-a vindecat de icter consumand mere crude, a inceput sa studieze efectele dietei crude asupra sanatatii umane si a promovat o alimentatie bazata pe legume, fructe si nuci.

In cadrul acestei diete se consuma legume, fructe, leguminoase boabe si radacinoase, cereale, seminte incoltite, germeni si vlastari, seminte, nuci si alte fructe oleaginoase, ciuperci, alge marine, condimente si uleiuri vegetale presate la rece.

Ca si forma de preparare, se pot consuma sub forma cruda, intregi, sau sub forma de sucuri si smoothies, preparate la temperatura mai mica de 48°C timp indelungat (slow-cook), marinate, murate, fermentate, deshidratate sau lasate la inmuiat. Aceste metode limiteaza teoretic la maxim pierderea si inactivarea enzimelor,  vitaminelor, mineralelor si fitonutrientilor. Alimentele nu sunt tratate termic, procesate, iradiate, modificate genetic, expuse la pesticide si ierbicide.

Daca dieta este doar raw, nu si vegana, se pot consuma sub forma cruda lapte, iaurt, branza de vaci, peste sub forma de sushi, carne sub forma de carpaccio, oua crude. Insa riscul de contaminare cu diferite microorganisme este foarte mare, iar beneficiile pentru sanatate ale dietei crude sunt maxime pentru varianta vegana.

 

Avantaje:

  • asigura o hrana foarte bogata in nutrienti, cu un pret caloric scazut, care favorizeaza scaderea ponderala unde este cazul si mentinerea unei greutati sanatoase;
  • elimina aparitia produsilor toxici rezultati din preparatea termica a alimentelor, cum ar fi prajirea carnii;
  • ofera protectie fata de principalele maladii cronice ale societatii moderne, de la boli cardiovasculare, diabet, Alzheimer, cancer;
  • stimuleaza imunitatea;
  • intarzie imbatranirea organismului la orice nivel;
  • creste tonusul general si nivelul de energie;
  • protejeaza mediul in care traim.

 

Potentiale dezavantaje:

  • digestibilitate mai scazuta, cu posibile tulburari digestive la persoanele predispuse sau cu afectiuni digestive;
  • continutul crescut de fibre si volumul alimentar crescut pot determina un deficit caloric daca alimentele nu sunt combinate cu atentie;
  • posibile deficite si tulburari de dezvoltare in cazul combinarii incorecte a alimentelor, riscul de carenta fiind mare pentru vitaminele B2, B12, D, pentru calciu, fier si zinc, mai ales la anumite grupe de populatie, cum ar fi copiii si femeile insarcinate;
  • anumiti nutrienti devin mai digerabili (cum ar fi proteinele) sau mai disponibili pentru absorbtie in urma prepararii termice (licopenul din rosii, antioxidantii din turmeric, indolii din broccolli);
  • prelucrarea termica favorizeaza distrugerea unor molecule antiabsorbante, cum sunt goitrinele din varza si alte crucifere care interfereaza cu absorbtia iodului, sau agaratina din ciuperci;
  • prin prelucrarea mecanica excesiva folosita la prepararea de sucuri si smoothies se poate accentua oxidarea fitonutrietilor la contactul cu aerul si se pierd astfel potentialele beneficii;
  • dispozitivele de preparare a hranei (deshidrator, robot, blender de putere mare, slow-cooker, tocator cu ax melcat, germinator etc.) pot fi costisitoare, iar alimentele sunt extrem de perisabile, de cele mai multe ori fiind necesara prepararea lor zilnica;
  • risc mai mare de contaminare infectioasa, igiena in manevrarea si prepararea alimentelor fiind foarte importanta.

O dieta mixta formata din alimente crude si preparate termic este mai echilibrata, cu risc mai mic de deficite.

Dieta raw vegana este o schimbare majora fata de alimentatia occidentala, o extrema alimentara  in opozitie cu dietele hiperproteice, care poate fi dificil de acceptat si urmat. Dar avantajele alimentelor crude, chiar daca nu suntem vegetarieni sau raw-vegani pe termen lung pot fi majore in condititile actuale de viata, stres si poluare, cu conditia combinarii corecte si adaptate a alimentelor. De aceea, este bine sa incercam sa crestem proportia de alimente proaspete, neprelucrate si neprocesate din alimentatia noastra, sa le preparam simplu si cu o durata mai mica, sa tinem post o zi pe saptamana, sa nu mancam carne la toate mesele. Doar daca suntem deschisi la nou putem progresa si ne putem imbunatati starea si performantele.

Dr Catrinel Macovei

medic primar
Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice
Reteaua privata de sanatate Regina Maria, Cotroceni
Tel: 021.9268
E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2014-03-04
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Citeste pe divahair.ro

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii