Sanatate

#legume #post #ulei de masline #fructe #soia #vegetale

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Postul iti prelungeste viata

In afara semnificatiei religioase si morale pe care Postul Pastelui o are pentru cei care il tin, acestia beneficiaza si pe plan nutritional. Dupa alimentatia de iarna mai saraca in vegetale si cruditati, dupa solicitarile la care este expus organismul si cresterea inerenta in greutate cu care ne confruntam majoritatea dintre noi in anotimpul rece, Postul Pastelui este binevenit, natura oferindu-ne in aceasta perioada posibilitatea revitalizarii printr-o multitudine de vegetale proaspete.

Care sunt beneficiile postului pentru sanatate?

Postul alimentar echilibrat, cu combinatii alimentare corect alese aduce beneficii maxime organismului.

In post exista un anumit grad de restrictie calorica, deoarece alimentele vegetale au volum mai mare si incarcatura calorica mai mica, iar aceasta restrictie calorica usoara (mai ales pe termen lung) s-a dovedit ca poate prelungi viata, preveni imbatranirea la nivelul pielii, creierului, vaselor de sange si cancerul si poate ajuta bineinteles la controlul greutatii.

De asemenea, excluderea proteinelor de origine animala, precum si aportul crescut de fibre alimentare scad nivelurile de colesterol si trigliceride din sange, previn bolile cardiovasculare si cancerul.

Postul are, de asemenea, un efect detoxifiant si revitalizant. Vegetalele, consumate mai ales in stare cruda refac resursele de vitamine si minerale ale organismului.

Care sunt principiile generale de alimentatie in timpul postului?

Este bine ca postul sa fie echilibrat si adaptat pentru fiecare persoana in parte, in functie de afectiunile de care sufera, varsta si necesarul metabolic specific.

Poate fi tinut la orice varsta. Alimentele trebuie combinate corect pentru a beneficia la maxim de avantajele postului, pentru a aduce in organism toti macro- si micronutrientii necesari in procente echilibrate (glucide, lipide, proteine, vitamine si minerale) si pentru a preveni aparitia unor deficite nutritive.

Este bine sa pastram principiile de alimentatie sanatoasa, cu evitarea prajitului si a alimentelor semipreparate pline de aditivi.

Cum alegem si combinam alimentele in timpul postului?

Este bine sa incercam sa variem cat mai mult alimentele. Prin consumul crescut de alimente cu index glicemic crescut, de exemplu combinatie de paine alba cu cartofi, poate aparea un deficit de proteine si crestere ponderala.

Aceasta poate aparea si prin folosirea in exces a uleiurilor, care chiar daca sunt vegetale, in cantitate crescuta pot aduce un exces caloric nedorit.

Deoarece sursele vegetale de proteine nu sunt calitativ similare celor animale, cu exceptia preparatelor de soia, este nevoie sa combinam anumite grupe de vegetale.

Se recomanda asocierea cerealelor integrale cu leguminoase boabe: paine integrala, orez brun, hrisca, secara, mei, ovaz, paste integrale, quinoa  cu fasole boabe, mazare, linte, naut, soia nemodificata genetic boabe.

Ciupercile sunt, de asemenea, o buna sursa de proteine, ca si semintele si fructele oleaginoase: floarea-soarelui, dovleac, migdale, caju, alune, nuci, chia, crude, combinate cu cereale, amestecate in salate, sau ca si gustari intre mese. Acestea din urma nu tebuie consumate in cantitati mari, in jur de 30-50g pe zi, deoarece sunt bogate in calorii.

Lactatele de vaca pot fi inlocuite cu produse de soia, cat mai naturale si simple, fara adaosuri de arome, indulcitori, lapte de migdale, sau nuci.

Este bine sa profitam de zilele de dezlegare la peste, de preferat peste oceanic proaspat, de dimensiuni mici, bogat in omega -3.

Dintre grasimile vegetale, uleiul de masline, presat la rece este dovedit a fi cel mai bun pentru sanatatea cardiovasculara. Necesarul de grasimi se completeaza din seminte si fructe oleaginoase, unt de arahide si eventual margarine, dar cele de generatie noua, imbogatite cu omega-3 si fara grasimi hidrogenate.

In incheiere, revin la semnificatia generala a Postului Pastelui, care ar trebui sa se reflecte in toate aspectele vietii noastre. Nu trebuie sa uitam ca postul nu este o dieta, pentru ca astfel esti doar vegetarian.

Dr Catrinel Macovei
medic primar
Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice
Reteaua privata de sanatate Regina Maria
Cotroceni
Tel:  0723.440. 939
E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-04-23
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii