Sanatate

#anemie #condimente #cimbru #cimbrul de iarna #proprietati cimbru

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Cimbrul, condimentul cu proprietati benefice in peste 50 de afectiuni

Exista mai multe specii de cimbru, cele mai cunoscute fiind cel de cultura sau de vara (Satureia hortensis) si de iarna sau peren (Thymus vulgaris). Ambele cresc si in tara noastra si sunt folosite de pe vremea romanilor atat pentru gatit, dar si ca plante medicinale, beneficiile fiind dovedite in pana la 50 de afectiuni. Cimbrul de vara este un pesticid natural, plantele de cultura din jur fiind protejate fata de insecte.

Proprietatile deosebite se datoreaza componentelor din structura frunzelor:

  • timolul, uleiul volatil din cimbru, cu aroma puternica, cu puternice proprietati antiseptice, antimicrobiene si antifungice;
  • carvacrolul, in concentratii mai mari in uleiul obtinut din cimbrul de vara si oregano, de asemenea cu proprietati antibacteriene;
  • flavonoizi cu rol antiinflamator.

Cimbrul de iarna este, de asemenea, bogat in fier organic, care se asimileaza usor.

Terapeutic se foloseste sub forma de infuzie, ulei volatil, tinctura, macerat, sirop.

Indicatii

  • la nivel respirator: antiseptic in pneumonii, infectii respiratorii recidivante, relaxant al musculaturii cailor respiratorii in astm, antiinflamator in tuse si bronsite, faringite;
  • la nivel digestiv: amelioreaza balonarea postprandiala, in cazul meselor imbelsugate, are efect antispastic in afectiunile biliare si enterocolite, benefic in bolile de ficat;
  • combate anemia si are rol tonic general;
  • eficient in parazitoze digestive cum ar fi giardiaza si oxiuriaza;
  • la nivel osteoarticular: efect antiinflamator in artroze, discopatie lombara;
  • la nivel cutanat: tratamentul local al micozelor unghiale.

Datorita proprietatilor lui miraculoase, merita sa incercam cel putin sa folosim cimbrul in meniurile zilnice. Poate fi folosit la condimentarea fripturilor, a preparatelor de carne in general, a supelor si ciorbelor. Ofera o aroma deosebita preparatelor din leguminoase boabe, cartof, varza si alte legume cum ar fi dovlecei, fasole, ciuperci, rosii. Este indicat sa se adauge la inceputul prepararii alimentelor, pentru a avea timp sa isi lase aroma.

Dr Catrinel Macovei

medic primar
Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice
Reteaua privata de sanatate Regina Maria, Cotroceni
Tel: 021.9268
E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2014-01-22
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii