Sanatate

#superalimente #legume #vitamine #condimente #minerale #nuci #sanatate superalimente

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Ce sunt superalimentele?

Auzim din ce in ce mai frecvent in ziua de azi de puterea superalimentelor. Dar ce sunt acestea? Termenul de „superalimente” este la moda si este folosit in diferite contexte, dar nu exista o definitie stiintifica si medicala a acestuia, de multe ori fiind folosit in scop comercial si publicitar. In opinia mea, superalimentele sunt alimente naturale, de origine vegetala, bogate in fitonutrienti.

Superalimentele aduc, pe langa valoarea nutritiva si calorica, si alte beneficii organismului, in vederea ameliorarii si mentinerii unei stari optime de sanatate, cu minimum de efecte negative. Uneori sunt considerate superalimente si alimente de origine animala, cum sunt ouale sau pestele oceanic bogat in omega-3, sau chiar suplimentele alimentare obtinute prin concentrarea fitonutrientilor din alimentele vegetale.

Beneficiile superalimentelor

Nu trebuie sa ne imaginam ca un superaliment adaugat unei alimentatii de tip occidental, bogata in alimente procesate, prelucrate termic excesiv, pline de aditivi, careia i se adauga sedentarismul si mediul poluat, va avea efectul spanacului asupra muschilor lui Popeye marinarul. Superalimentele ne ajuta pe termen lung, in contextul unui stil de viata sanatos si al unei alimentatii echilibrate, in care sa combinam diferitele categorii de „superalimente” pentru a beneficia la maxim de ele.

In afara continutului variabil de macronutrienti, vitamine si minerale, superalimentele se remarca prin faptul ca sunt bogate in:

  • antioxidanti: polifenoli (acizi fenolici, flavone, izoflavone, antocianidine etc.) si carotenoizi (licopenul, alfa-, beta- si gamma – carotenul, xantofilele cum ar fi luteina etc.). Exista diferite metode de cuantificare a capacitatii alimentelor de neutralizare a radicalilor liberi care au condus la topuri de alimente concentrate in antioxidanti, topuri care au determinat si clasificarea celor mai bogate dintre ele ca superalimente;
  • fibre alimentare, lignani, cu rol in protectia fata de cancer, boli digestive, cardiovasculare, Alzheimer, diabet, obezitate, deci bolile cronice moderne;
  • fitoncide (alicina, dihidroalina, acidul benzoic etc.), cu rol antiseptic si antiparazitar, de stimulare a functiei imune a organismului;
  • acizi grasi esentiali de tip omega-3 vegetali, 6, 9;
  • prebiotice (fibre alimentare care hranesc flora intestinala benefica).

Exemple de superalimente

  • legume, in special cu frunze verzi: varza kale si anghinarea, in topuri ca si continut de antioxidanti, broccoli, bogat in calciu si cu proprietati anticancerigene, algele marine. Sa nu uitam germenii si vlastarii din diferite seminte, la nivelul carora se amplifica de zeci pana la sute de ori concentratiile si biodisponibilitatea antioxidantilor, mineralelor si vitaminelor;
  • fructe: acai (acai berry), extrem de bogate in antioxidanti, goji, afine, coacaze negre, merisoare, rodii si, poate surprinzator pentru multi dintre noi, merele, perele si prunele noastre, aflate si ele in top 12 al alimentelor bogate in antioxidanti.
  • seminte si nuci, bogate in proteine, grasimi sanatoase, cum sunt acizii omega-3 vegetali, si minerale: seminte de chia, de in, de susan, nuci.
  • ceaiul verde, alb, negru; cacaua cruda;
  • condimente: scortisoarea, curcuma sau turmericul;
  • usturoiul, bogat in alicina, si prazul, un prebiotic dovedit;
  • cereale bogate in fibre si minerale: quinoa, hrisca, ovazul.

Chiar daca studiile stintifice nu sunt intotdeauna relevante cu privire la proprietatile anumitor alimente sau chiar lipsesc in unele cazuri, traditiile culinare din intreaga lume si statisticile de mortalitate si boli la nivel de grupe populationale confirma vorba noastra romaneasca „Un mar pe zi tine doctorul departe”. Nu este nevoie sa alergam dupa alimente exotice si de multe ori costisitoare pentru a ne alimenta sanatos. De multe ori, superalimentele sunt chiar langa noi, trebuie doar sa le alegem.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-07-18
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii