Sanatate

#lactate #muraturi #probiotice # prebiotice

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Beneficiile probioticelor si prebioticelor

Tubul digestiv al omului, mai ales colonul, este populat cu diferite microorganisme, care formeaza microflora intestinala. Compozitia si echilibrul acesteia reprezinta factori-cheie pentru starea noastra de bine si de sanatate si pot fi influentate favorabil de folosirea probioticelor, prebioticelor si sinbioticelor.   

Termenul de:

  • probiotic se refera la microorganisme vii, care, ingerate in cantitati adecvate, confera beneficii pentru sanatatea gazdei;
  • prebiotic se refera la nutrienti nedigerabili de origine vegetala, care fermenteaza si stimuleaza selectiv cresterea si activitatea florei gastrointestinale si confera beneficii pentru sanatatea gazdei;
  • sinbiotic se refera la un produs cu actiune sinergica de pro- si prebiotic.

Ce sunt probioticele

Rolul pozitiv al anumitor bacterii din compozitia florei intestinale a fost mentionat pentru prima data de cercetatorul rus, castigator  al premiului Nobel Elie Metchnikoff la inceputul secolului 20. De atunci, flora intestinala a devenit din ce in ce mai mult subiect de cercetare, rolul ei devenind din ce in ce mai important.

Principalele familii de bacterii benefice sunt Bifidobacteriile si Lactobacilii, dar pot fi folosite si anumite tipuri de drojdii, cum ar fi Saccharomyces boulardii si alte tipuri de bacili, cum ar fi Streptococcus thermophilus.

Pot fi obtinute din suplimente alimentare si alimente fermentate care contin culturi vii active, in special produse lactate (iaurt, sana, kefir), sau soia fermantata (iaurt de soia, tofu fermentata, miso).  Si alte categorii de alimente vegetale obtinute prin fermentare pot fi incluse in aceasta categorie, cum ar fi muraturile in saramura si borsul.

Sursa foto: benefitsofkefir.com

Ce sunt prebioticele

Sunt carbohidrati care nu se digera si fermenteaza in tubul digestiv al omului, de trei tipuri: fructani (inulina, fructo-oligozaharide, oligofructoza), galactani (galacto-oligozaharide) si combinatii ale acestora.

Prebioticele se obtin din surse vegetale sau suplimente alimentare.

Plantele bogate in prebiotice sunt: ceapa, usturoi, praz, sparanghel, sfecla, gulie, anghinare, banana, cicoare, migdale, ovaz, soia. Aceste alimente contin totusi doar cantitati mici de fructani de tipul inulinei. Aceasta se extrage din radacina de cicoare si se consuma sub forma de suplimente, sau se adauga unor produse alimentare de consum frecvent pentru a atinge niveluri suficiente de prebiotice: cereale, produse de patiserie, biscuiti, alimente pentru bebelusi, iaurturi, produse tartinabile, sosuri, paine, bauturi. 

Sursa foto: criticalbench.com 

Mecanism de actiune: prebioticele sunt rezistente la digestie si absorbtie in organismul uman. La nivelul colonului sunt folosite selectiv ca si substrat pentru fermentatie de catre bifidobacterii si lactobacili, a caror crestere si activitate sunt stimulate. Microflora intestinala sintetizeaza produsi finali de metabolism (in principal acetat, propionat si butirat), care sunt benefice organismului. In acelasi timp, apare o scadere a activitatii metabolice a bacteriilor nocive. Nu orice tip de fibre alimentare rezistente la digestie si fermentabile au efect prebiotic.

Rolul probioticelor si al prebioticelor

  • amelioreaza functiile intestinale (volumul, frecventa si consistenta scaunului);
  • cresc absorbtia mineralelor (calciu si magneziu) si amelioreaza sanatatea osoasa, mai ales la adolescenti;
  • initiaza dupa nastere, regleaza si moduleaza imunitatea: studiile au raportat o reducere semnificativa a frecventei astmului si dermatitei atopice prin suplimentarea de prebiotice la sugarii cu risc alergic;
  • regleaza permeabilitatea intestinala, diminuind produsii toxici ai metabolismului bacterian;
  • reduc riscul de infectii intestinale; obligatoriu de asociat in timpul si dupa un tratament antibiotic;
  • reduc riscul de obezitate, diabet tip 2, sindrom metabolic prin modularea raspunsului imun, inflamatiei, metabolismului energetic si a satietatii;
  • reduc riscul si amelioreaza bolile inflamatorii intestinale;
  • reduc riscul de cancer de colon.

Suntem ceea ce mancam, dar si ceea ce absorbim. De aceea pro- si prebioticele sunt esentiale pentru starea de sanatate a microflorei intestinale, cu efecte benefice digestive si generale.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-07-24
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii