Sanatate

#condiment #turmeric # sofran indian #curcumina #alimentatie turmeric

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Beneficiile nebanuite ale turmericului

Chiar daca turmericul sau curcumina nu face parte din bucataria traditionala romaneasca, in conditiile actuale in care granitele culinare s-au deschis atat de mult, merita sa incercam sa il includem in alimentatie, deoarece beneficiile pentru sanatate sunt extraordinare.

 

Turmericul este un condiment de culoare galben stralucitor spre portocaliu, extras din rizomii uscati ai plantei Curcuma longa din familia ghimbirului, originara din sud-estul Asiei. Cunoscut si ca sofran indian, este folosit foarte mult in bucataria asiatica, mai ales indiana. Principalul compus este curcumina, un polifenol neflavonoid, fara gust si aroma specifice.

 

Proprietati

Sofranul indian este un antioxidant foarte puternic, mai ales sub forma de extracte uleioase, antiinflamator (cu efecte asemanatoare antiinflamatoarelor nesteroidiene), antimicrobian si anticanceros, inhiband atat proliferarea tumorilor, cat si aparitia vaselor de sange tumorale si a metastazelor.

De asemenea, turmericul are efecte favorabile in tulburarile de memorie, Alzheimer, artrite, diabet, protectie cardiovasculara si fata de cancer (digestiv, san, prostata), in afectiuni inflamatorii cutanate si infectii de orice natura, de exemplu pentru tratarea verucilor.

Este un antiagregant plachetar similar aspirinei, dar fara reactiile adverse ale acesteia.

Rezultatele studiilor in vitro, de laborator, sunt foarte bune, la om absorbtia fiind relativ limitata; de aceea este necesar consumul in cantitati mai mari si asocierea cu uleiuri vegetale si piper (asa cum se intampla in bucataria traditionala indiana).

Cu cat culoarea este mai inchisa spre portocaliu, cu atat puterea antioxidanta este mai mare.

Cat de mult turmeric putem consuma?

Este bogat in oxalati, de aceea consumul de peste 3 g (1 lingurita de pulbere) pe zi, mai ales sub forma preparatelor cu extract de curcuma poate favoriza litiaza renala oxalica. De asemenea, cantitatile mari pot determina diaree. De aceea se recomanda a nu se depasi o lingurita pe zi.

Utilizari

  • in diferite mancaruri gatite, singur, dar mai ales combinat cu alte condimente, fiind ingredientul principal al prafului de curry, in orice alte sosuri pentru legume sau carne, supe si ciorbe, mancaruri de legume, ciuperci sau cu carne, muraturi, dressinguri pentru salate, garnituri gen orez, quinoa, carora le da o culoare galbena sau le accentueaza culoarea si gustul. Poate fi folosit la aproape orice fel de mancare;
  • colorant alimentar si antioxidant (cod E100) in sucuri, produse de cofetarie, iaurturi, inghetata, produse din cereale, sosuri, mustar;
  • in medicina naturista;
  • in industria cosmetica: factor de protectie solara, antioxidant si antiinflamator;
  • colorant natural in industria textila.

Este accesibil in tara, nu ezitati sa il folositi, fiti inspirati si ramaneti sanatosi!

Dr Catrinel Macovei

medic primar
Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice
Reteaua privata de sanatate Regina Maria, Cotroceni
Tel: 021.9268
E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-12-04
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii