Sanatate

#slabit #slabit rapid #diete hiperproteice #diete low – carb #diete slabit

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Avantajele si dezavantajele dietelor hiperproteice

In momentul de fata, o alimentatie echilibrata presupune ca pondere de macronutrienti procente in medie de 50-55% glucide, 30% lipide si 15-20% proteine. Prin modificarea in diferite directii a acestor procente si a numarului total de calorii s-a incercat gasirea unor diete eficiente pentru slabit. Unele dintre cele mai folosite sunt dietele hiperproteice. Acestea constau in cresterea proportiei de proteine din alimentatie in procente variabile de pana la 80-90% (dieta Atkins la initiere), mai ales in detrimentul glucidelor sau carbohidratilor. Sunt cunoscute si ca diete low – carb, keto.

Cum functioneaza

Carbohidratii reprezinta principala sursa de energie a organismului. Daca sunt in cantitate insuficienta, corpul trece pe variante alternative de energie, obtinand-o din grasimile alimentare sau de rezerva (grasimea corporala), sub forma de corpi cetonici.

Proteinele sunt material de constructie, fiind utilizate de organism pentru sinteza de celule si tesuturi noi, degradate in scop energetic doar in situatii critice. Lipsit de energia din glucide, corpul intra intr-o stare de derapaj metabolic consumand din rezerve in afara grasimilor si alti nutrienti: proteine, vitamine, minerale.

Alimente recomandate in dietele hiperproteice

In mare se consuma proteine si lipide: carne, peste, fructe de mare, oua, lactate, proteine din surse vegetale. Alimentele bogate in glucide – dulciuri, paste, cartofi, produse de panificatie si majoritatea fructelor trebuie evitate.

Sursa foto: belgraviacentre.com

Exemple de diete hiperproteice populare sunt Atkins, Dukan, Eco-Atkins (Atkins vegetarian), Medifast, Paleo dieta si dieta South Beach.

Avantajele dietelor hiperproteice

  • dietele hiperproteice sunt considerate foarte eficiente pe termen scurt; se pierde din procentul de grasime corporala, dar si apa, masa proteica, in functie de procentul de proteine consumat, dar si de restrictia calorica;
  • ajuta la atingerea tintei de greutate in cazul persoanelor care nu au multe kilograme de slabit si la un start rapid, motivant, in cazul celor care au multe kilograme de dat jos;
  • scad nivelul de insulina si glicemia, trigliceridele; posibile beneficii in acnee, ovarul polichistic.

Dezavantajele dietelor hiperproteice

  • dificil de tinut foarte strict pe termen lung, restrictiile fiind destul de mari;
  • constipatie, prin aport scazut de fibre alimentare;
  • cresterea acidului uric in sange, riscanta la cei cu sindrom metabolic, guta, afectiuni renale;
  • oboseala, lipsa de concentrare si iritabilitate, prin scaderea agresiva a carbohidratilor si a caloriilor, deficit de calciu si potasiu;
  • din ce in ce mai multe studii arata ca in cadrul stilului de viata si alimentatiei actuale, aportul crescut de proteine, mai ales de origine animala, stimuleaza factorii de crestere hormonali din organism (IGF), acidifiaza mediul intern, aduc prin preparare inadecvata concentratii crescute de nitrozamine. Astfel contribuie la cresterea riscului de cancer si de boli degenerative cronice (cardiovasculare, Alzheimer) si favorizeaza imbatranirii.
  • cresterea colesterolului, mai ales la ei cu predispozitie familiala la hipercolesterolemie, cu cresterea riscului de boli cardiovasculare; s-a dovedit ca dietele low-carb vegetariene, cum ar fi Eco-Atkins, ofera mai multa protectie cardiovasculara.

In topul dietelor publicat anual de US News, pe baza recomandarilor unei echipe de 22 de experti americani, nici o dieta hiperproteica nu se afla in top 5. 

Concluzii

In incercarea de a gasi dieta perfecta pentru slabit, studii recente au comparat diferite tipuri de diete ca eficienta pe termen scurt, efecte asupra starii de sanatate si foarte important, efectele pe termen lung.

In ceea ce priveste mentinerea pierderii in greutate pe termen lung, la 5 ani de la diete, nici una dintre ele nu s-a dovedit mai eficienta, procentele de recastig in greutate fiind similare indiferent de compozitia dietelor.

Mentinerea ulterioara a greutatii corporale este, de fapt, marea problema a slabitului.

De aceea, nu trebuie sa judecam dietele dupa kilogramele pierdute in primele saptamani. Daca dorim sa slabim, consider ca este important sa alegem o varianta potrivita propriului organism, care sa poata fi adaptata in timp in vederea mentinerii si mai ales fara riscuri imediate sau pe termen lung pentru sanatate.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-06-11
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii