Sanatate

#dieta mediteraneana #lactate #condimente #ulei de masline #vin rosu

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Avantajele dietei mediteraneene

Din ce in ce mai multe cercetari confirma beneficiile dietei mediteraneene pentru sanatate, aceasta dieta fiind considerata in prezent una dintre cele mai sanatoase din lume. Dieta mediteraneana este insa  mai mult decat o dieta, reprezinta un stil de alimentatie si de viata specific populatiilor care traiesc in bazinul mediteranean si are la baza consumul de alimente proaspete, putin procesate, in mare parte de origine vegetala, mese simple, linistite, savurate in familie sau cu prietenii, activitate fizica zilnic.

Fundatia Oldways, axata pe promovarea alimentatiei sanatoase, Scoala de Sanatate Publica Harvard si Biroul European al OMS au introdus in 1993 dieta mediteraneana clasica, traditionala, insotita de piramida dietei mediteraneene (http://oldwayspt.org/resources/heritage-pyramids/mediterranean-pyramid/overview).

Principiile dietei mediteraneene:

  • se bazeaza pe o multitudine de alimente vegetale: legume, leguminoase boabe si radacinoase, seminte si nuci, cereale sanatoase; fructe la gustari sau desert in locul dulciurilor;
  • pune accentul pe alimente proaspete, de sezon, produse local, cat mai putin procesate, pentru a-si pastra continutul maxim de vitamine, micronutrienti si antioxidanti;
  • uleiul de masline este principalul tip de grasime folosit, inlocuind untul si margarina, cu un procent final scazut de grasimi saturate;
  • lactate slabe zilnic, in cantitate mica;
  • peste si fructe de mare proaspete de doua ori pe saptamana;
  • oua si carne de pasare de cateva ori pe saptamana;
  • carne rosie slaba de cateva ori pe luna;
  • dulciuri ocazional;
  • folosirea din plin a plantelor aromatice si a condimentelor specifice regiunii;
  • optional vin rosu, la mese, maxim un pahar pe zi pentru femei si unul sau doua pentru barbati, unde nu exista contraindicatii medicale;
  • activitate fizica zilnic;

Sursa foto: freshgrit.com

Dieta mediteraneana este astfel bogata in vitamine, minerale, fitonutrienti, fibre alimentare, grasimi sanatoase mono- si polimesaturate, alimente cu index glicemic scazut, ceea ce explica beneficiile pentru sanatate, dovedite in studii in ultimii ani:

  • ajuta la controlul hipertensiunii arteriale, scade nivelul de LDL-colesterol, ofera o cardioprotectie si preventie cardiovasculara mai bune comparativ cu dietele cu continut scazut in grasimi (hipolipidice);
  • amelioreaza functia ficatului gras (steatoza hepatica) in cadrul sindromului metabolic;
  • ajuta la scaderea in greutate pe termen lung;
  • amelioreaza rezistenta la insulina, ajuta la prevenirea si controlul diabetului;
  • reduce mortalitatea in boala cronica de rinichi;
  • ajuta la controlul bufeurilor in premenopauza;
  • incetineste progresia aterosclerozei;
  • amelioreaza functiile cognitive, incetineste imbatranirea creierului si previne boala Alzheimer;
  • favorizeaza sanatatea plamanilor;
  • contribuie la prevenirea cancerului.

Exemple de meniuri: paste integrale cu legume, humus cu lipie, salata greceasca, sote de spanac cu lamaie, couscous, falafel, supa gazpacho, paella, paste integrale cu pesto, ratatouille, salata tzatziki.

Sursa foto: seriouseats.com

Pentru ca mancarea este una dintre marile placeri ale vietii, este important ca aceasta sa fie nu numai sanatoasa, ci si savuroasa, iar dieta mediteraneana poate fi optiune delicioasa si benefica pentru fiecare dintre noi.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-07-03
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii