Sanatate

#colesterol #acizi grasi omega #ulei de masline

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Alimentatia pentru scaderea colesterolului

Este binecunoscut ca valorile crescute ale colesterolului si mai ales ale LDL-colesterolului, asa-numitul colesterol “rau”, au o contributie majora la aparitia bolilor cardiovasculare, principala cauza de mortalitate in lume. Nivelul de colesterol din organism provine, pe de o parte, din alimentatie, pe de alta parte, din sinteza hepatica, molecula de colesterol fiind esentiala in structura membranelor celulare, sinteza hormonilor steroizi, a acizilor biliari si a vitaminei D. Este deci necesara o sinteza permanenta de colesterol in organism.

Sursele alimentare de colesterol sunt alimentele de origine animala. Conform ghidurilor, din modificarea dietei se poate obtine o scadere de 12-15% a valorii colesterolului sangvin. Ca urmare, in majoritatea cazurilor, mai ales daca valorile initiale ale colesterolului sunt mult crescute, ghidurile recomanda de cele mai multe ori din start tratamentul medicamentos cu statine pentru a obtine valorile recomandate de colesterol. Insa modificarile alimentare care scad colesterolul raman importante, trebuie incercate inainte de orice medicament, iar prin asocierea dietei cu un stil de viata sanatos (abandonarea fumatului, miscare), beneficiile pentru sanatate depasesc cadrul bolilor cardiovasculare. Dovada stau studiile pe grupuri de vegetarieni si vegani, care prezinta in medie valori mai mici ale colesterolului si afectare prin boli cardiovasculare, Alzheimer si cancer mai redusa comparativ cu populatiile omnivore.

Modificarile alimentare benefice pentru scaderea colesterolului:

  • cresterea consumului sau administrarea de suplimente alimentare cu acizi grasi omega-3, care scad in mare masura trigliceridele si in mai mica masura LDL-colesterolul, cu rezultate dovedite in studii si populational (la eschimosi) de scadere a frecventei bolii cardiace si a infarctului miocardic. Surse animale de omega-3: peste oceanic de captura mic, cu continut potential de mercur mic (hering, macrou, sardine, ansoa). Surse vegetale de omega-3: seminte de in, chia, avocado, nuci, ulei de rapita si de soia.
  • orezul rosu, sau suplimente cu drojdie de orez rosu, folosite de secole de medicina chineza pentru stimularea circulatiei sangvine, contin lovastatina, o statina naturala, dar si steroli, izoflavone si acizi grasi mononesaturati, care contribuie de asemenea la scaderea colesterolului. Datele din studii nu sunt foarte concludente, iar consuml de drojdie de orez rosu poate fi asociata cu efectele adverse ale statinelor.
  • consumul crescut de fibre alimentare, mai ales de fibre solubile in apa, din ovaz, orz, seminte de in, psyllium, mere, pere, leguminoase boabe, un total de 25-30g pe zi din alimente si nu din suplimente. 10 g de fibre sunt continute in doua mere mici sau o cana de boabe de mazare.
  • consumul de fitosteroli, corespondentii vegetali ai colesterolului animal. In tubul digestiv al omului se absorb sub 10% din fitosteroli, in timp ce colesterolul se absoarbe in procent de 50-60%.
  • Sursele de fitosteroli sunt cele naturale din alimente vegetale cum ar fi: broccoli, germeni de varza de Bruxelles, germeni de lucerna, conopida, marar, patrunjel, ardei, avocado, portocale, afine, zmeura, struguri verzi, mere, migdale, arahide, mazare si alimente imbogatite cu fitosteroli (produse tartinabile, suc de portocale, paine). Consumul a 2 g pe zi de fitosteroli scade LDL-colesterolul cu pana la 20%, dar poate interfera cu absorbtia vitaminelor liposolubile.
  • consumul de ulei de masline, bogat in acizi grasi mononesaturati.
  • evitarea sau consumul redus de alimente bogate in grasimi animale si colesterol, in special creierul, celelalte organe, galbenusul de ou, lactate integrale, carne grasa.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-08-21
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii