Sanatate

#dovleac #gutui #nuci #praz #broccoli #sfecla rosie #alimente toamna

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: 8 alimente de toamna cu proprietati terapeutice

Toamna, piata este mai plina de culori ca niciodata, invitandu-ne sa ne facem rezerve de vitamine, minerale, fitonutrienti si antioxidanti. Desi unele dintre alimente sunt prezente si in timpul iernii sau al restului anului in supermagazine, toamna este sezonul in care le gasim proaspete, din culturi locale si mai putin tratate, deci este obligatoriu sa profitam de ele. Iata pe scurt beneficiile pentru sanatate ale unor alimente de toamna.

1. Dovleacul

Dovleacul crud are 26 kcal/100g, doar 6.6g glucide si  este bogat in fibre, antioxidanti din familia carotenoizilor, beta-caroten, luteina, zeaxantina si vitamina C. De asemenea, contine potasiu, calciu, magneziu, fier, vitamina B si folat. Este benefic in prevenirea cancerului de plamani, san si mai ales prostata (semintele si uleiul din seminte de dovleac in special), in combaterea bolilor cardiovasculare, ocular, in stimularea imunitatii si protectia pielii. Este versatil, putand fi consumat sub multe forme: supa crema, copt simplu sau cu diferite condimente, fiert, budinci, piureuri, placinte.

2. Nucile

Nucile au 654 kcal /100g, majoritatea din grasimi vegetale sanatoase polinesaturate, 13.7 g glucide, 6.7 g fibre si 15 g proteine Sunt bogate in vitaminele B1, B2, folat, E, magneziu, fosfor, zinc, cupru, mangan si fier, iar cele noi, proaspat curatate sunt mai putin expuse oxidarii, rancezirii si mucegairii. 30 g nuci crude (aproximativ trei-patru bucati) pot constitui o gustare sanatoasa.

3. Broccoli

Inflorescentele plantei apar pana toamna tarziu. Broccoli contine 34 kcal/100g, 2.6 g fibre si 6.6 g glucide. Este foarte bogat in vitamina C si folat, mai ales crud. Contine si vitaminele A, B6, fier, calciu si magneziu. De asemenea, contine sulforafani si alti fitonutrienti si antioxidanti care combat cancerul, infectia cu Helicobacter pylori, bolile cronice cardiovasculare, protejeaza pielea si ochii. Broccoli este o sursa buna de calciu, mai ales pentru vegetarieni, cu 56 mg la 100 g. Pentru cei care nu ii agreeaza gustul simplu, poate fi servit cu diferite tipuri de dressinguri cum ar fi iaurt cu usturoi, lamaie si ulei de masline.

4. Sfecla rosie

Sfecla are 43 kcal /100g, cu circa 10 g glucide si 2.8 g fibre. Contine folat, vitamine B, potasiu, vitamina C, magneziu, fier, cupru si fosfor. Ca si alte radacinoase, contine nitrati naturali, care - spre deosebire de cei din mezeluri - se transforma in organism in oxid nitric, cu proprietati vasodilatatoare si de scadere a tensiunii arteriale. Se consuma preferabil cruda, in salate sau sub forma de suc in diverse combinatii si are efecte de protectie cardiovasculara si hepatica, antiinflamatoare, stimulare a imunitatii.

5. Prazul

Prazul crud are 65 kcal/100g, 14 g glucide si 2 g fibre. Este bogat in vitaminele A si C, folat, mangan, fier, fitonutrienti de tipul fitoncidelor cu rol antiseptic si de stimulare a imunitatii si fibre prebiotice, necesare unei flore colonice sanatoase. Ajuta la scaderea tensiunii arteriale si a colesterolului.

6. Gogosarii

Gogosarii au 49 kcal/100g, cu 8 g glucide. Gogosarii contin vitaminele A si C in cantitati crescute, alaturi de potasiu, fosfor, calciu, vitamine B, betacaroten si bioflavonoide. Sunt astfel benefici pentru piele, tesut conjunctiv, peretele vascular si oase, cu rol antioxidant important in prevenirea bolilor cronice. In afara gogosarilor murati, care sunt o sursa excelenta de vitamina C peste iarna, incercati consumul sub forma cruda in salate, sandvisuri sau strecurati in sucuri de legume si fructe.

7. Gutuile

Gutuile au 57 kcal/100g si 15 g glucide, cu 2 g fibre. Sunt o sursa buna de vitamina C si contin in cantitati mai mici vitamina A, folat, potasiu, fier, fosfor, magneziu. Fibrele solubile (pectinele) din compozitia lor le indica in tulburarile digestive de tipul diareei. Sustin, de asemenea, functia hepatica si pe cea pancreatica, au efecte expectorante in afectiunile respiratorii. Beneficiile se mentin si la consumul sub forma de gem, jeleu, compot, nu doar crude (ca atare sau suc), sub aceasta forma fiind astringent datorita taninurilor pe care le contin.

8. Prunele

Prunele au 46 kcal/100g, cu 11 g glucide si 1.4 g fibre. Sunt bogate in vitamina C, A, in sodiu, potasiu, fier, magneziu, mangan, seleniu si cupru. Contin, de asemenea, pectina, carotenoizi si antioxidanti de tipul resveratrolului. De aici beneficiile lor pentru sanatate sunt nenumarate: in tulburarile digestive de tipul constipatiei, in prevenirea bolilor cronice degenerative, cardiovasculare, cancer, guta. Stimuleaza imunitatea, reduc anxietatea, reduc anemia. Un studiu recent a aratat ca prunele uscate sunt cel mai bun remediu in constipatia habitual comparativ cu produsele farmaceutice si naturiste bazate pe fibre.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-10-09
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii