Sanatate

#diabet #zahar #fructoza #sirop de porumb #indulcire #trestie-de-zahar

Expertul Acasa.ro, dr Catrinel Macovei: Fructoza – pro sau contra?

Fructoza este un carbohidrat simplu, cu aceeasi compozitie ca si glucoza, dar cu structura diferita. Deci aduce in organism tot atatea calorii la gram ca si glucoza si zaharul, are o putere de indulcire mai mare decat acestea.

Surse alimentare de fructoza:

- naturale: miere (40% fructoza), fructe (1-7% fructoza) si, in mai mica masura. legume

- procesate: 

  • zaharul din procesarea industriala a sfeclei si a trestiei-de-zahar (ambele contin zaharoza formata din 50% glucoza si 50% fructoza)
  • trei variante de sirop de porumb: cu continut crescut de fructoza 55% si glucoza 45%, cu continut crescut de fructoza 42% si glucoza 58% si simplu, cu continut de glucoza si urme de fructoza. Siropul de porumb cu continut crescut de fructoza este folosit din ce in ce mai mult, mai ales in Statele Unite, unde s-a ridicat problema corelarii acestui consum cu epidemia de obezitate din ultimele decade. Se foloseste pentru indulcirea bauturilor racoritoare, a cerealelor si a produselor de patiserie.

Dupa absorbtie, fructoza este transformata in ficat in glucoza, lipide si acid lactic. In conditii de repaus, fructoza se transforma in glucoza in trei-sase ore de la ingestie in procent de circa 30-50%, procent variabil in functie de gradul de efort, starea de sanatate, sex si greutatea corporala. Metabolismul fructozei este diferit de cel al glucozei, patrunderea ei in ficat nefiind controlata de mecanisme reglatoare. Astfel se explica o parte din efectele nefavorabile ale cantitatilor crescute de fructoza.

Efectele nefavorabile ale consumului crescut de fructoza

In ultimele decade au aparut o serie de controverse privind consumul de fructoza. Nu este vorba despre fructoza din fructe, alimentele naturale, ci de cea din cele procesate industrial. Cercetatorii au descoperit ca tarile care folosesc siropul de porumb cu continut crescut de fructoza au o rata a diabetului cu 20% mai mare decat cele care nu folosesc acest indulcitor in alimente, independent de alti factori de risc.

Consumul crescut de sirop de fructoza poate favoriza:

  • cresterea concentratiei de acid uric, mai ales la cei suferinzi de guta
  • cresterea ponderala prin aport caloric crescut
  • cresterea riscului de diabet prin cresterea glicemiei si a rezistentei la insulina
  • cresterea sintezei de trigliceride - lipide sangvine care cresc riscul de boala cardiaca
  • cresterea riscului de steatoza hepatica nonalcoolica (ficat gras) si a evolutiei acesteia spre fibroza hepatica (ciroza)
  • tulburari gastrointestinale cu diaree

Efectele benefice ale consumului moderat de fructoza

  • s-a observat ca scade apetitul cand este administrata in solutie inainte de masa
  • putere de indulcire mai mare decat zaharul
  • determina o crestere mai mica a glicemiei dupa consumul de glucoza combinata cu fructoza
  • creste cantitatea de glucoza disponibila pentru musculatura in timpul efortului fizic.

Ce cantitate de fructoza poate fi consumata in siguranta?

Se considera ca un consum moderat de fructoza sub 50 g/zi sau 10% din calorii nu are efecte negative asupra lipidelor, glicemiei si acidului uric, iar sub 100 g/zi asupra greutatii corporale. Chiar daca fructoza se afla in fructe si in zahar si aparent poate fi consumata in siguranta, lucrurile nu sunt chiar atat de simple.

Este o mare diferenta intre fructoza din fructe, unde este combinata cu fibre vegetale care ii incetinesc absorbtia si cea din siropul rafinat. Cantitatea de fructe nu se limiteaza datorita continutului de fructoza (la o concentratie de 7%, ar fi nevoie de circa 700 g mere pentru a totaliza 50 g fructoza); consumul de fructe trebuie sa fie ponderat sau limitat la diabetici sau la cei cu colon iritabil sau alte probleme digestive.

Trei portii de fructe pe zi, consumate in locul deserturilor dulci sau a sucurilor, aduc numeroase beneficii organismului, cu minimalizarea potentialelor efecte negative ale consumului de fructoza.

Dr Catrinel Macovei

medic primar

Specialitate: Diabet, nutritie si boli metabolice

Reteaua privata de sanatate Regina Maria

Cotroceni

Tel: 021.9268

E-mail: catrinel.macovei@gmail.com

  •   2013-05-14
  •  
  •   comentarii
Catrinel Macovei

Articol scris de

Catrinel Macovei

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din sanatate

Contacteaza-ne

Top

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii