Stabilirea posesiei unui obiect se poate face cu jucariile copilului. Cu care acesta este obisnuit sa se joace aproape zilnic. Folositi posesia: „Este a mea”, si cu lucrurile personale ale copilului (scutece, hainute, biberon), dar si cu ale dumneavoastra: „Este a mamei” „Fusta este a mamei”. Folositi propozitii simple cat mai concrete – la obiect.
Daca alatura cuvinte cu ”inca”sau ”gata”, incurajati copilul sa foloseasca aceste cuvinte si cu alte substantive in acelasi fel ca mai sus.
De cele mai mute ori „gata” este cuvantul care apare primul urmarind dorinta copilului de a opri sau de termina o activitate dorita sau nedorita.
Folosind de cele mai multe ori abrevieri a cuvantului, copilul va da de inteles terminarea sau oprirea actiunii. Acceptati orice abreviere („ata”, „tata” etc.) si incurajati copilul folosind tot timpul versiunea corecta chiar daca este „haios”, „dragut”, „dulce" cum stalceste cuvintele. Niciodata nu incurajati forma gresita a emiterii prin reproducerea acesteia.
Cand copilul asociaza doua cuvinte, el poate intentioneaza sa spuna (comunice) mai mult decat ce spune de fapt ”mingea pe scaun” poate insemna ”mingea e pe scaun” sau ”pune mingea pe scaun”.De aceea, largiti propozitia fara a cere copilului sa va imte.De exemplu, cand copilul spune ”cana lapte”si arata spre cana, ii raspundeti “Da, e lapte in cana” sau ”Oh, vrei lapte in cana?” sau ceea ce credeti ca a dorit copilul sa comunice.
Nu obositi copilul cu prea multe explicatii sau presupuneri: De exemplu: „Daca vrei sa-ti dau lapte trebuie sa-l iau din frigider sa-l pun in cana si sa-l incalzesc. Chiar daca credeti ca aceasta e o modalitate de a invata lucruri simple, prea multe informatii il deruteaza si nu va inregistra nimic din ceea cei spuneti.
Aveti grija sa folositi propozitii simple cand va adresati copilului, folositi cuvinte pe care sunteti sigur ca le intelege.
Anghel Elisabeta Elena
Profesor psihopedagog
Telis ro special – cabinet logopedic
Web: terapielogopedica.blogspot.ro
A.I.C.N. – Asociatia Ingerii Copiilor Nostri