Financiar

#rambursare tva #restituire TVA #declaratia 318

Expertul Acasa.ro, Marius Focsa: Cand se face solicitarea de restituire a TVA?

In momentul in care o societate ale carei investitii si achizitii proprii (de obicei in mijloace fixe) depasesc valoarea incasarilor pentru o perioada de minim trei luni si maximum un an, apare necesitatea aplicarii unei proceduri de facilitate fiscala denumita Rambursare de TVA. Aceasta situatie este una dintre cele mai des intalnite in activitatea unei societati si contine foarte multe elemente de diferentiere de la caz la caz pentru ca societatea sa fie eligibila pentru procesul de rambursare de TVA.

Despre eligibilitatea unei societati pentru a aplica procesul de rambursare de TVA vom discuta in continuare, mentionand ca prima conditie de eligibilitate este aceea ca societatea trebuie sa efectueze operatiuni economice care dau dreptul de deducere a TVA in Romania. De exemplu, in cazul in care o societate efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere a TVA, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul va rambursa societatii doar acea parte din TVA care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.

 

Exista doua mari categorii de operatiuni care pot face obiectul rambursarii de TVA: prima este achizitia de bunuri sau servicii care au fost facturate pe parcursul perioadei de facturare cu conditia ca TVA a devenit exigibila (care trebuie indeplinita in orice caz) inaintea sau la momentul facturarii. Tot aici sunt incluse si operatiunile pentru care TVA a devenit exigibila pe perioada de rambursare, dar achizitia a fost facturata inainte ca TVA sa devina exigibila, a doua categorie de operatiuni fiind importul de bunuri efectuat pe parcusul perioadei de rambursare.

Asa cum am precizat mai devreme, perioada de rambursare este de maxim un an calendaristic si de minim trei luni. Cererea de rambursare a TVA este sub forma unei declaratii, respectiv Declaratia 318. In momentul completarii Declaratiei 318, cuantumul de rambursare nu poate fi mai mic decat 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.

Voi prezenta in continuare operatiunile de solutionare a solicitarilor de rambursare a TVA. Prima operatiune declansata in urma depunerii Declaratiei 318 concomitent cu documentatia specifica este evaluarea facuta de catre Directia de Analiza a Deconturilor cu sume negative de TVA cu optiunea de rambursare. Aceasta evaluare are ca scop final incadrarea fiecarei societati platitoare de TVA intr-o categorie de risc fiscal. Se va analiza comportamentul fiscal al societatii si riscul pe care aceasta il prezinta pentru Administratia Fiscala. In urma acestei prime operatiuni de evaluare, decontul cu suma negativa de TVA se va solutiona in functie de gradul de risc fiscal pe care il reprezinta fiecare societate.

Citesti si:

Vrei sa ai o afacere proprie? Sau ai deja una? Afla ce impozite trebuie sa platesti anual!

Grade de risc fiscal

Exista trei grade de risc fiscal:

  • Risc fiscal mic – caracterizat prin faptul ca solicitarea de rambursare a TVA este solutionata prin emiterea unei simple decizii de rambursare;
  • Risc fiscal mediu – caracterizat prin faptul ca solicitarea de Rambursare a TVA va fi solutionata dupa o temeinica analiza documentara;
  • Risc fiscal mare – caracterizat prin faptul ca solicitarea de rambursare a TVA va fi solutionata doar in urma unei inspectii fiscale anticipat.

Din experienta ultimelor 12 luni a reiesit ca toate solicitarile de Rambursare a TVA au fost solutionate prin incadrarea societatii in categoria celor cu grad de risc fiscal mare si s-a procedat la inspectie fiscala anticipata de catre organele de control abilitate.

In urma inspectiei fiscale anticipate, organele de control vor intocmi un raport de control fiscal si se va redacta in baza acestuia Decizia de rambursare a TVA. Foarte important de retinut este faptul ca organul fiscal va proceda la compensarea sumei aprobate la rambusare cu eventualele obligatii fiscale restante si doar in ultimul caz la restituirea sumei.

Trebuie avut in vedere ca, in ciuda aparentei dificultati a intregului proces de rambursare a TVA si a termenelor de plata foarte mult decalate a sumelor de rambursat, recomand aplicarea cu incredere a acestei proceduri, deoarece rezultatul ei poate aduce societatii solicitante o stabilitate economica suplimentara si o crestere a lichiditatilor ce va antrena in continuare disponibilitatea pentru investitii a societatii.

Indiferent de forma de achizitie a serviciilor contabile alese de catre o societate va sfatuiesc ca pentru a aplica solicitarea de rambursare a TVA sa alegeti o alta societate sau un consultat fiscal cu experienta in procesul de documentare privind rambursarea de TVA.

 

Date de contact:

Marius Focsa

Head of Tax

Membru CCF, APEC

Mobil: 0733.052.340

E-mail: marius.focsa@chronax.ro

Tel./fax: 021-667.05 63/07.77

Web: chronax.ro

  •   2013-11-19
  •  
  •   comentarii
Marius Focsa

Articol scris de

Marius Focsa

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din financiar

Contacteaza-ne

Citeste pe divahair.ro

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii