Financiar

#bilant Start Up Nation #program de finantare nerambursabila #Start Up Nation

Expertul Acasa.ro, Coca Maria Miorica, economist: Tot ce trebuie sa stii despre programul de finantare nerambursabila Start Up Nation

Start Up Nation este un program de finantare nerambursabila elaborat de Guvernul Romaniei, care are ca scop stimularea infiintarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu un buget alocat de 1.713.798 lei, pentru 10.000 de proiecte castigatoare a cate maxim 200.000 de lei per proiect din cheltuielile eligibile.

Ce conditii trebuiesc indeplinite pentru a obtine aceasta finantare?

Societatea care acceseaza finantarea trebuie sa fie constituita dupa 30 ianuarie 2017 conform OUG 10/30.01.2017 cu personalitate juridica Srl, Srl-D sau cooperatie, iar domeniul de activitate sa fie ales din lista CAEN-urilor disponibile in program. Totodata, aceasta nu trebuie sa figureze cu datorii la bugetele de stat, iar actionarul/administratorul sa nu aiba calitatea aceasta intr-o alta societate care aplica la acest program la finantare.

  • Antreprenorul are obligatia de a crea minim 1 loc de munca cu norma intreaga pe care sa il mentina pe o perioada de 2 ani, iar 3 ani pentru echipamentele noi care se vor achizitiona la implementarea proiectului. Profitul obtinut este conditionat de o reinvestire de 50%, iar, daca pe parcursul primilor 3 ani de la implementare, societatea intra in faliment, aceasta este obligata sa returneze finantarea nerambursabila. Practic este necesar sa atragem atentia aici ca mentinerea unui loc de munca pe o perioada de 2 ani presupune costuri imposibil de prognosticat, in conditiile legislative actuale de crestere a salariului minim pe economie pe care antreprenorul este bine sa le aiba in vedere in elaborarea planului sau de afaceri.

  • Cheltuielile eligibile aprobate spre finantare pentru care se acorda finantarea nerambursabila cuprind: echipamente, instalatii, masini, mobilier, aparatura birotica, cheltuieli cu redeventele si chiria, cheltuieli de publicitate, consultanta si cursuri de dezvoltare antreprenoriala. Concret, cheltuielile cu activele sunt conditionate ca acestea sa fie noi pentru a fi considerate cheltuieli eligibile acceptandu-se si plata la data facturi. Cu alte cuvinte, antreprenorul poate achizitiona un utilaj in avans facand un parteneriat cu furnizorul acestuia astfel incat se decide plata doar la data facturii. Insa, daca tot discutam despre cheltuieli , antreprenorul trebuie sa stie ca orice alte cheltuieli exceptand cele eligibile prevazute in program sunt considerate neeligibile si sunt suportate de societate.
  •  Decontarea cheltuielilor eligibile se poate face de maxim 3 ori pe an, deci aproximativ o data la 4 luni insotita de documentele doveditoare atasate decontului solicitat iar aprobarea lor este conditionata de vizita la fata locului a reprezentantilor institutiei finantatoare pentru constatarea faptica a celor inscrise in decont, iar plata se face in 30 de zile de la aprobarea acestora.

Cu alte cuvinte, antreprenorul este nevoit sa gaseasca surse de finantare pentru cele 5 luni de activitate pana cand banii ii sunt rambursati de finantator.

Actele necesare dosarului de finantare, perioadele de inscriere, ghidul solicitantului, tipuri de cheltuieli eligibile, precum si lista CAEN-urilor acceptate au fost puse la dispozitia solicitantilor pe site-ul oficial: //www.aippimm.ro/categorie/programe/start-up-nation-2017/

Care este bilantul provizoriu al programului Start Up Nation?

Bilantul provizoriu al programului indica 19.296 de planuri de afaceri depuse pentru finantare din care acceptate 3.983 cu 100 de puncte, 4.566 cu 95 de puncte, iar restul sunt analizate in asteptare. Bancile partenere alese pentru derularea proiectelor sunt BT, CEC si BCR.

Criteriile de departajare cu precadere au fost numarul de locuri de munca nou infiintate (persoane defavorizate, somerii si absolventii au fost mai bine punctati), achizitia de echipamente tehnologice noi precum si domeniul de activitate CAEN pentru care s-a solicitat finantarea. Domeniile de succes sunt Productie, IT si Industrii creative. In ceea ce priveste ponderea rezultatelor provizorii bilantul se prezinta astfel: - 77,08% proiecte absorbite de mediul urban, 22,92 % proiecte absorbite de mediul rural; - 54,94% antreprenori sub 35 de ani, 45,06 % antreprenori peste 35 de ani; - 55,55 % de antreprenori barbati, 44,45 de antreprenori femei.

Gradul de absorbtie pe orase

Cea mai avantajoasa decizie pe care o poate lua antreprenorul pentru afacerea sa sta in analiza minutioasa a posibilitatii de indeplinire a conditiilor programului de finantare prezentate mai sus si in succesul planului sau de afaceri.

Tu ce alegi? Angajat sau antreprenor?

Sursa foto: start-up.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  
  •   comentarii
Coca Maria Miorica

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea