Financiar

#transfer contributii de la angajator la angajat #revolutia fiscala 2018 #revolutia fiscala #salarii romani #cod fiscal

Expertul Acasa.ro, Coca Maria Miorica, economist: Revolutia fiscala - ce venituri vom avea din ianuarie 2018

Incepand cu 1 ianuarie 2018 fie ca esti angajat sau angajator vei fi influentat financiar in mod direct de modificarea Codului fiscal prin Ordonanta Nr. 79/2017 publicata in Monitorul Oficial Nr. 885/10.11.2017.

In cele ce urmeaza prezentul articol isi propune o abordare punctuala si argumentata in ceea ce priveste principalele modificari fiscale prezentate astfel:

Modificari privind angajatii

Contributii salariale

- Cresterea salariului minim brut pe economie de la 1.450 lei la 1.900 lei.

- Transferul si modificarea contributiilor de la angajator la angajat respectiv reducerea cotelor cumulate ale contribuțiilor sociale obligatorii, per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%, cât și reducerea numărului contribuțiilor sociale de la de la 9 (angajat și angajator) la 3 astfel:

Angajatul va suporta CAS 25%, CASS 10%

Angajatorul va suporta Contributia asiguratorie de munca 2,25%.

De asemenea angajatorul va calcula, reține și plăti contribuțiile sociale ca si pana in prezent iar salariații nu vor avea nicio obligație în acest sens.

Impozit pe venit

– A fost scăzută cota de impozitare de la 16% la 10% pentru următoarele categorii de venituri: activităţi independente, salarii şi asimilate salariilor, cedarea folosinţei bunurilor, investiţii, pensii, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, premii, alte surse. 
– Pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuală impozitul care trebuie reţinut se diminueaza de la 10% la 7% din venitul brut.

Deduceri personale

- Au fost mărite cuantumurile deducerilor personale acordate persoanelor fizice pentru veniturile din salarii.

Astfel, pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 1.950 lei inclusiv, deducerile personale sunt:

a) pentru contribuabilii care nu au persoane în întreţinere – 510 lei;
b) pentru contribuabilii care au o persoană în întreţinere – 670 lei;
c) pentru contribuabilii care au două persoane în întreţinere – 830 lei;
d) pentru contribuabilii care au trei persoane în întreţinere – 990 lei;
e) pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane în întreţinere – 1.310 lei.
Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii cuprinse între 1.951 lei şi 3.600 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive faţă de cele de mai sus şi se stabilesc potrivit unui tabel prevăzut în Codul fiscal iar contribuabili care realizeaza venituri peste 3.600 nu primesc deducere personala.

Pensii

- Cresterea pensiei sociale minime de la 520 lei la 640 lei.

- Cresterea punctului de pensie de la 1000 lei la 1.100 de lei.

Indemnizatie crestere copil

- Majorarea indemnizatiei lunare de crestere copil de la 1.233 lei la 1.250 lei.

Modificari privind angajatorii

Impozitul pe venitul microintreprinderilor

– Cotele de impozitare au rămas aceleaşi: 1% (dacă există salariaţi), respectiv 3% (fără salariaţi) aplicate la cifra de afaceri.

– A fost crescut plafonul până la care societatiile sunt obligate la plata acestui impozit, de la 500.000 euro la 1.000.000 euro la cursul din 31.12.2017.
– Au fost eliminate restricţiile privind eligibilitatea unor persoane juridice de a plăti acest impozit. Astfel, obţinerea de venituri din consultanţă şi management în orice procent nu mai constituie un obstacol pentru a plăti acest impozit, societăţile din domeniile: bancar, asigurări, jocuri de noroc, explorare zăcăminte petroliere şi gaze naturale, fiind eligibile şi ele pentru acest sistem de impozitare cu condiţia ca veniturile să fie sub 1.000.000 euro/an. 
– A fost eliminată posibilitatea de a opta pentru plata impozitului pe profit în situaţia în care capitalul social depăşeşte 45.000 lei.
 

Impozitul pe profit

- Limitarea deductibilităţii dobânzii şi a altor costuri echivalente dobânzii din punct de vedere economic.
- Regimul fiscal al transferurilor de active, de rezidenţă fiscală şi/sau de activitate economică desfăşurată printr-un sediu permanent pentru care România pierde dreptul de impozitare.

TVA

- A fost introdusa o prevedere potrivit careia organele fiscale au dreptul de a refuza deducerea Tva-ului daca dupa administrarea mijloacelor de proba pot demonstra ca societatea stia ca operatiunea deducerii era implicata intr-o frauda privind livrarile/prestarile de bunuri sau servicii.

Mentiuni

Se supune dezbaterii si aspecte mai putin pozitive generate de noile prevederi fiscale care in practica vor avea efecte asupra angajatilor si angajatorilor precum:

- Cresterea cheltuielilor raportate la orice venit adaugat in plus la salariul brut al angajatului

 

Salariu minim econom

 

Salariu brut

Salariu net

Contributii angajat

Contributii angajator

Taxe catre stat

Cheltuiala totala a societatii cu salariul

1.450 lei

Anul 2017

1.450

1.065

385

329

714

1.779

1.900 lei

Anul 2018

1.900

1.162

737

43

781

1.943

 

Din analiza comparativă a datelor se observă că din majorarea salariului minim pe economie cu 450 de lei brut, angajatul va câștiga doar cu 97 de lei în plus față de cât câștigă acum, în schimb angajatorul va plăti la stat mai mult cu 164 de lei decât plătește acum, în timp ce statul va primi mai mult cu 67 de lei pe lună decât primește acum de la fiecare firmă care are cel puțin un salariat plătit cu salariul minim. Se observă că singurul perdant este angajatorul, care trebuie să scoată acești bani în plus din buget.

Totodata influenta OUG 79 se reflecta si asupra sporurilor/bonusurilor/primelor oferite de angajator salariatului respectiv se ia drept exemplu daca salariatul presteaza munca de noapte atunci exista obligatia remunerarii acesteia cu un spor de 25% care implicit creste valoarea salariului brut realizat precum si a contributiilor aferente datorate. Drept urmare cresterile prevazute de marirea salariului minim brut pe economie nu sunt singulare ci sunt insotite de toate veniturile acordate in plus la acesta care se reflecta in contributii la bugetul de stat.

- Cresterea costurilor privind impozitatea contractelor de munca part time

Un alt domeniu influentat negativ de aceste modificari este cel al contractelor de munca part time care din ianuarie 2018 vor fi impozitate la nivelul minim brut de 1.900 de lei fapt care ar genera costuri mult prea mari pentru angajatori in raport cu veniturile generate de contractele part-time.

- Eliminarea facilitatiilor oferite Srl-D -urilor

Odata cu trecerea contributilor de la angajator la angajat practic sunt afectati 43.000 de societati cu personalitate juridica Srl-D deoarece se elimina scutirea de plata a CAS pentru maxim 4 salariati cu o durata de 3 ani.

- Generarea de costuri suplimentare cu implementarea noilor modificari

Implementarea noilor modificari fiscale genereaza costuri ce tin de sfera actualizarii programelor informatice, cresteri salariale, instruire personal, cresterea poverii fiscale etc.

Trecand peste scepticismul analistilor si consultantilor financiari ramane de vazut daca patteren-ul noului program fiscal aplicabil din ianuarie 2018 in Romania va genera un succes sau un esec pentru angajatii si mediul antreprenorial.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  
  •   comentarii
Coca Maria Miorica

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea