Familie & Relatii

#slabit inteligent #obiceiuri slabit #vointa slabit #diete slabit #autocontrol #slabit

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Andreea Silvia Ghiuta: Sanatatea, mentinuta de creier, nu de alimentatie! Cum slabesti inteligent

Cred ca ai auzit foarte des vorbindu-se despre slabit, ca necesita vointa si determinare, retete-minune, pastile, diete sanatoase, sport etc., dar cu totii stim ca pierderea in greutate este o adevarata provocare. In mod evident, ceea ce mananci are un impact mare asupra greutatii tale, dar oricine a incercat vreodata sa-si modifice dieta de dragul de a pierde in greutate stie ca nu este atat de simplu. Cei mai multi dintre noi intelegem intuitiv ca brocoli este mai sanatos decat o prajitura.

 

Aproximativ 20 la suta din caloriile zilnice sunt folosite de creierul nostru.

Putem vorbi despre zahar, grasimi, gluten si antioxidanti toata ziua, dar asta nu schimba faptul ca o prajitura e mult mai buna la gust si o preferi oricand. Orice plan de pierdere in greutate care pur si simplu iti spune ce sa mananci si neglijeaza de ce faci alegerile pe care le faci este putin probabil sa te ajute pe termen lung. Cunostintele de nutritie joaca un rol important, dar sunt doar o parte a puzzle-ului.

Adevaratul secret este intelegerea comportamentelor si motivatiilor, precum si folosirea acestor informatii pentru a avea un impact semnificativ asupra sanatatii tale. In acest sens, starea buna de sanatate incepe in creierul tau, nu pe farfurie.

Primul lucru pe care trebuie sa-l intelegi este faptul ca nu ai atat de mult control asupra deciziilor tale alimentare cum presupui ca ai. Ai tendinta de a crede ca poti apela la vointa oricand doresti si o poti utiliza, de exemplu, pentru a comanda o salata in loc de un burger, dar, daca nu reusesti, incepi sa te simti vinovat. Cu toate acestea, autocontrolul nu este ceva ce se poate transforma pur si simplu, printr-un simplu buton pornit sau oprit, ci ca urmare a
procesului de luare a deciziilor - mai ales atunci cand vine vorba de mancare - procesul este mult mai complex. Aproximativ 20 la suta din caloriile zilnice sunt folosite de creierul nostru.

Pentru ca activitatea creierului este atat de costisitoare, autocontrolul si luarea deciziilor nu pot fi invocate pe termen nelimitat. Ca urmare, vointa este o resursa limitata. Ca un muschi, vointa devine obosita cand e exercitata prea des. Toate deciziile pe care le iei pe tot parcursul zilei o epuizeaza  si atunci capacitatea ta de a alege alimente sanatoase scade rapid.

In mod ironic, intr-o anumita masura, cresterea de zahar din sange poate ajuta la restabilirea vointei. Dar gasirea unui mod sanatos de a-ti ridica zaharul din sange intr-o stare de vointa epuizata poate reprezenta o dilema. Creierul obosit gaseste o solutie mult mai usoara, mananca o prajitura.

Modul in care creierul nostru face fata dilemei este de a automatiza cat mai mult luarea deciziilor, prin crearea de obiceiuri. Obiceiurile sunt comportamente specifice care apar ca raspuns la un declansator. Ele sunt, de asemenea, intotdeauna asociate cu un fel de recompensa, care, la randul sau, consolideaza si intareste comportamentul. Odata stabilite, obiceiurile vor avea loc automat, fara a depune un efort mental sau exercitarea vointei.
 

Oamenii de stiinta au estimat ca pana la 90 la suta din deciziile noastre alimentare zilnice apar ca rezultat al obiceiurilor. Astfel creierul tau economiste energie pentru decizii mai dificile.

 

Cum putem pierde in greutate?

Investeste in crearea de obiceiuri sanatoase. Iar ca un obicei nou sa se dezvolte si sa se mentina are nevoie de o recompensa semnificativa, premiul pentru orice obicei trebuie sa fie imediat si tangibil. Pentru a realiza controlul greutatii pe termen lung, ai nevoie de a gasi alimente sanatoase de care sa te bucuri si activitati fizice care iti fac placere.

Utilizarea vointei intr-o dieta restrictiva este dificila si incredibil de neplacuta. Pentru a atinge adevaratul succes in domeniul sanatatii si a pierderii in greutate mai bine renunti la diete si te concentrezi pe construirea obiceiurilor sanatoase. Deoarece creierul tau este usor de coplesit, nu incerca sa dezvolti prea multe obiceiuri o data. Lucreaza la doua sau trei obiceiuri, incepe sa construiesti de acolo. Creierul tau controleaza ceea ce vrei si ceea ce faci.

Asa ca metoda cea mai buna de a pierde in greutate si de a o mentine este de a face schimbari intentionate si sustinute in interiorul creierului. Este nevoie de 21 de zile pentru a-ti activa o noua retea neuronala cu obiceiuri noi de baza. Creierul trebuie instruit si antrenat sa stapaneasca pierderea in greutate, cat si mentinerea ei, folosind punctele forte si corectandu-le pe cele slabe.

Cand iti antrenezi creierul corect, tu, de fapt, iti schimbi viziunea asupra pierderii in greutate si incepi sa mananci si sa traiesti altfel. Creierul tau devine extrem de clar despre cat de mult te afecteaza alimentele nesanatoase sau supraalimentarea, astfel vei putea crea noi modele care iti permit sa fii sanatos si sa pierzi greutatea pe care o alegi. Dupa ce ai construit suficiente obiceiuri bune, sanatatea ta va avea grija singura de ea.

Si nu uita corpul urmeaza mintea si mereu devenim ceea ce credem, o minte care crede in gandul ca nu poate sa slabeasca si traieste emotia corespunzatoare de frustrare va genera in corp, mai devreme sau mai tarziu acel gand.

Date de contact:
Andreea Silvia Ghiuta

Consilier psihologic si psihoterapeut.
E-mail: andreeasilviaghiuta@yahoo.com
Website: psihologandreeaghiuta.ro
Telefon: 0731607165
Adresa cabinet:  B-dul Gheorghe Sincai nr. 13, bl. 5. etaj 2, ap. 11

  •   2015-02-18
  •  
  •   comentarii
Andreea Silvia Ghiuta

Articol scris de

Andreea Silvia Ghiuta

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii