Familie & Relatii

#tehnici antistres #cumn scapi de stres #gestionare stres #stres

Expertul Acasa.ro, psihoterapeutul Andreea Silvia Ghiuta: Cum sa faci fata stresului in cativa pasi simpli

Stim cu totii ca situatiile stresante sunt inevitabile, dar vestea buna e ca tine de alegerea noastra cum facem fata stresului. Stresul isi are radacinile in instinctele de supravietuire de baza cunoscute sub numele de raspunsul "lupta sau fugi", descoperit de catre marele fiziologist de la Harvard Walter Cannon. Acest raspuns este menit sa ne protejeze de pericole si corespunde unei zone a creierului numita hipotalamus.

 

Atunci cand este stimulata, aceasta zona declanseaza eliberarea de substante chimice ce pregatesc corpul nostru pentru a ne ajuta sa gestionam o situatie amenintatoare. Organismul nu face distinctie intre amenintari fizice si psihice.

Indiferent daca esti stresat ca trebuie sa faci fata unui program incarcat sau a unui blocaj financiar, corpul tau reactioneaza la fel de puternic ca si cum te-ai confrunta cu o situatie de viata si de moarte.

Exista dovezi concludente legate de efectele cumulate ale hormonilor de stres. Unii dintre noi pot avea semnale ca simptome fizice, cum ar fi tensiune in muschi, dureri de cap, stomac deranjat, respiratie superficiala. Altii le pot prezenta ca simptome emotionale sau psihologice, cum ar fi anxietatea, deficit de concentrare, depresie, lipsa de speranta, frustrare, furie, tristete sau teama.

Daca aveti o multime de responsabilitati si griji, iar raspunsul dumneavoastra la stres este activat de mai multe ori in organism cu atat va fi mai greu de oprit. Vestea buna e ca aveti mai mult control asupra nivelului de stres decat ati putea crede. Din moment ce toata lumea are un raspuns unic la stres, nu exista o solutie care sa se potriveasca perfect pentru fiecare individ in parte,  dar puteti experimenta diferite tehnici si strategii.

Concentrati-va pe ceea ce va face sa va simtiti calmi si in control

Incercati sa va observati gandurile, sentimentele, programul, mediul si modul in care stresul va afecteaza viata. Evitati stresul inutil. Nu toate situatiile stresante pot fi evitate, dar a invata cum sa spuneti nu, sa faceti distinctie intre ce ar trebui sa faceti si ce e important sa faceti pe lista de rezolvat va poate ajuta sa schimbati situatia.

Concentrati-va pe lucrurile pozitive din viata voastra

Priviti intotdeauna imaginea de ansamblu si intrebati-va merita aceasta problema sa va afecteze acum, va fi importanta aceasta situatie peste o saptamana, o luna, un an? Va veti aminti de ea? Acceptati lucrurile pe care nu le puteti schimba, chiar si imprejurarile cele mai stresante pot fi o oportunitate de invatare sau cresterea personala.

Consolidati-va sanatatea fizica

Atunci cand avem activitati fizice regulate, hormonii de stres sunt metabolizati – ceea ce duce la calmarea mintii si corpului si la o stare generala relaxata. Activitatea fizica joaca un rol esential in reducerea si prevenirea efectelor stresului. Atunci cand va simtiti obositi si epuizati fizic aveti tendinta sa va concentrati pe ceea ce nu merge in viata voastra; este dificil sa fii, sa te simti sau sa gandesti pozitiv atunci cand esti epuizat, lipsit de odihna sau pur si
simplu in afara conditiei fizice optime. Relaxarea intinereste corpul, mintea si spiritul.

Tehnici de relaxare cum ar fi yoga, meditatie si respiratia profunda activeaza raspunsul de relaxare a organismului, o stare de odihna, care este opusul raspunsul la stres. Relaxare poate include pauze periodice de 5-10 minute de exercitii de respiratie sau vizionarea emisiunii voastre preferate sau poate conectarea cu oameni pozitivi din jurul vostru. Prin vizualizarea unui loc favorit, ascultarea unei melodii frumoase sau imbratisarea animalului de companie, de exemplu, va puteti relaxa rapid si puteti mai usor sa va focusati pe voi.

Conexiunea emotionala

Nimic nu contribuie mai mult la stres cronic decat deconectarea emotionala de voi insiva si de altii. Sa intelegeti ca emotiile au o mare influenta asupra gandurilor si actiunilor voastre este vitala pentru gestionarea stresului. Dupa ce sunteti constienti de sentimentele voastre, chiar si de cele mai dureroase, pe care incercati sa le evitati, cu atat este mai usor sa intelegeti motivatiile, veti inceta sa spuneti lucruri pe care s-ar putea sa le regretati mai tarziu, astfel veti avea mai multa energie si pofta de viata.

Odata ce v-ati insusit aceste abilitati de baza, veti avea incredere ca veti reusi sa faceti fata stresului, stiind ca veti fi intotdeauna in masura sa va aduceti intr-o stare de echilbru.

Date de contact:
Andreea Silvia Ghiuta

Consilier psihologic si psihoterapeut.
E-mail: andreeasilviaghiuta@yahoo.com
Website: psihologandreeaghiuta.ro
Telefon: 0731607165
Adresa cabinet:  B-dul Gheorghe Sincai nr. 13, bl. 5. etaj 2, ap. 11

  •   2015-02-04
  •  
  •   comentarii
Andreea Silvia Ghiuta

Articol scris de

Andreea Silvia Ghiuta

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii