Familie & Relatii

#jocuri #jocuri copii #dezvoltare limbaj

Expertul Acasa.ro, psihopedagog Elisabeta Elena Anghel: Jocuri de dezvoltare a limbajului la copilul cu varsta intre 0-1 ani

Una dintre cele mai mari realizari ale copilului in dezvoltarea sa pana la 6 ani este limbajul. Copilul incepe sa invete limbajul prin a asculta adultii din preajma sa. Astfel apare, dupa o anumita perioada, lalalizarea si aparitia cuvintelor reale, ca de exemplu: apa, pa.

Pe masura ce copilul achizitioneaza un vocabular de cuvinte separate, el incepe sa combine cuvintele in diferite pozitii, astfel apar propozitiile simple, ca de exemplu: tata pa!, mama apa!

Datorita relatiei stranse dintre gandire si limbaj, nu s-a facut o impartire a abilitatilor verbale in expresive si receptive, desi ambele sunt incluse. Astfel limbajul poate fi nonverbal si verbal.

Pentru a facilita producerea vorbirii sunt necesare un mediu care sa furnizeze modele adecvate, precum si ocazii pentru producerea acestuia. Un copil ale carui nevoi sunt intotdeauna anticipate de adult nu are nevoie sa-si dezvolte vorbirea si, deci, abilitatile de comunicare.

Sugestii de jocuri ce se pot desfasura cu copilul de 0-1 ani

Repetarea sunetelor facute de alte persoane:

1. Faceti sunete care pot acompania jocul sau activitatea fizica: doua cuburi care se ciocnesc: poc! Poc!

2. Spuneti mai multe vocale copilului, repetati fiecare sunet de cateva ori, lasati timp sa va imite; recompensati-l prin jocuri de miscare: ridicari, imbratisari sau rostogliri. Zambiti in tot acest timp.

Repetarea aceleiasi silabe de doua-trei ori:

1. Repetarea silabei asociata cu o activitate de joc sau cu o jucarie: cucu-bau!, tu-tu!, ti-ti!

2. Repetarea silabei pe diferite tonalitati, sub forma de joc, mai gros, mai subtire, mai tare sau in soapta

Combina doua silabe diferite in jocul vocal:

1. Se repeta silabe diferite (pa-tu), care sunt intarite prin imbratisari, laude, prin aratarea obiectului concret. Se introduce decat o combinatie de silabe diferite si se repeta pana la invatare. Apoi se pot introduce si alte perechi.

Se intareste orice aproximare a sunetelor, si gradat se cere o redare cat mai fidela din partea copilului

2. Fiti atenti la vocalizarile copilului in timp ce-i schimbati scutecele sau in timp ce este in pat, tarc sau scaunul lui. Cand copilul combina doua silabe diferite, intariti-i comportamentul prin laude, mangaieri si repetarea silabelor imediat ce sunt spuse.

 

Anghel Elisabeta Elena

Psiholog/psihopedagog

Telis ro special
– cabinet logopedic

Web: terapielogopedica.blogspot.ro

A.I.C.N. – Asociatia Ingerii Copiilor Nostri

  •   2014-03-03
  •  
  •   comentarii
Elisabeta Elena Anghel

Articol scris de

Elisabeta Elena Anghel

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii