Familie & Relatii

#vorbire #limbaj copii #stimulare limbaj #exercitii limbaj

Expertul Acasa.ro, psihopedagog Elisabeta Elena Anghel: Exercitii simple prin care puteti stimula limbajul copilului de 1-2 ani

Un exercitiu foarte important in dezvoltarea auzului fonematic este producerea de onomatopee pentru a imita glasul animalelor sau folosirea acestor sunete pentru a denumi animalele (vaca e “mu-mu”).

Alegeti doua-trei animale pe care copilul le cunoaste. Folositi imagini sau animale de jucarie. Spuneti-i numele animalului si cum face el. Determinati-l sa repete. De obicei, i se cere copilului sa vizualizeze gura pentru o emitere corecta. Prin imitare invatam limbajul, mai ales la varsta aceasta.

Luati-i imaginile si jucariile si, reproducand sunetele emise de animal, puneti-l pe copil sa spuna ce animal face asa. Se pot introduce aici sunte facute pe un suport media. Asta nu inseamna ca vom pune copilul la calculator sau tableta de la 1-2 ani. Sunt tot felul de jucarii care produc sunetele animalelor, in special domestice, de care ne putem folosi.

Atrageti-i atentia asupra unui caine care latra, a unei pisici care miauna…si imitati-le ca sa le poata auzi din nou. Imitati impreuna cu copilul, dupa care il lasati doar pe el.

La inceput, copilul ne va face sa intelegem ceea ce doreste in special nonverbal, prin aratare. O problema generala este ca uitam sa-l mai provocam, de fiecare data cand copilul ne cere ceva este indicat sa-i denumim obiectul sau mai bine zis alimentul, deoarece acestea sunt mai des folosite de catre copil. Cere un aliment care-i e cunoscut folosind numele acestuia cand il vede (lapte, biscuit, prajitura)

 

Sugestii

Faceti-l pe copil sa numeasca mancarea inainte de a-i fi pusa in farfurie. „Pune mama carne...”.

Spuneti-i numele mancarii "Asta e…”. Intrebati-l: ”Ce e asta?”. Dupa ce raspunde, intariti: ”Da, tu poti manca…”.

Decupati din reviste imagini ale unor alimente obisnuite si rugati-l pe copil sa le denumeasca. Puneti-l sa alature imaginile de alimente adevarate.

Cand copilul arata ca doreste o gustare, ridicati alimentul respectiv, numiti-l si nu i-l dati pana nu obtineti macar o aproximare a cuvantului.

La masa, dati-i copilului portii foarte mici, asa incat sa trebuiasca sa mai ceara. La inceput, rostiti cuvantul rar, in asa fel incat sa-l poata repeta. Dupa ce mai exerseaza, cereti-i sa denumeasca alimentul pe care-l doreste.

Joc: Numeste 3 parti ale corpului la o papusa sau la o alta persoana

1. Incepeti prin a intreba: ”Unde e nasul papusii?”. Cand copilul arata partea de corp ceruta, incurajati-l sa o denumeasca, intrebandu-l: ”Ce e asta?” si aratand spre nas. Laudati orice raspuns corect.

2. Lasati copilul sa spele papusa intr-o cadita. Ii numiti partile corpului pe care sa le spele. Cand atinge corect fiecare parte numita, spalati dumneavoastra papusa si cereti-i lui sa numeasca partile respective.

3. Daca are dificultati, ajutati-l pe copil indicand o actiune pe care sa o indeplineasca utilizand partea de corp respectiva: ”Loveste mingea cu piciorul”; ”Da mana”; ”Inchide ochii”…Dupa ce poate executa aceste miscari, repetati dumneavoastra actiunea si spuneti-i: ”Am lovit mingea cu…”si lasati-l pe el sa numeasca partea corpului folosita in miscare.

4. Cereti-i sa arate alternativ la nasul lui, la nasul dumneavoastra, la ochii dumneavoastra.

Anghel Elisabeta Elena

Psiholog/psihopedagog

Telis ro special
– cabinet logopedic

Web: terapielogopedica.blogspot.ro

A.I.C.N. – Asociatia Ingerii Copiilor Nostri

  •   2014-03-19
  •  
  •   comentarii
Elisabeta Elena Anghel

Articol scris de

Elisabeta Elena Anghel

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Citeste pe divahair.ro

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii