Familie & Relatii

#zambet #joaca #bebelusi #comunicare #umor #dezvoltare

Expertul Acasa.ro, psihologul Keren Rosner: Semnificatia si importanta rasului la copii

Primul zambet al bebelusului ne fascineaza, primul ras ne aduce lacrimi de fericire, dar cand ajungem la etapa cand copilul incepe sa spuna cuvinte urate pentru amuzament ne deranjeaza. Afla in continuare cum reflecta simtul umorului etapele de dezvoltare ale copilului, precum si in ce mod contribuie la aceasta de-a lungul anilor.

Umorul reprezinta o parte integranta a procesului de dezvoltare a copilului, conform unor cercetari, el reflecta etape diferite in dezvoltarea cognitiva. Acest simt apare de la inceput, iar continutul sau variaza in functie de evolutia copilului.

In nomenclatura de specialitate, umorul este definit ca un mijloc de comunicare, perceput de mediu ca nostim si care creeaza zambete si stare generala buna pentru subiect si pentru anturaj.

Mai mult, s-a constatat ca folosirea umorului incurajeaza invatatura, reduce durerea si anxietatea si ajuta in procesul de conectare si confruntare cu situatile pozitive si negative in viata.

Pentru a se bucura de umor, copilul trebuie sa inteleaga mesajul transmis prin umor. Cunoasterea etapelor de dezvoltare a umorului si de folosire a acestuia de catre copii (adica ce mesaj doresc cu adevarat sa-si exprime prin umor) ne va permite sa intelegem beneficiile umorului si integrarea acestuia in dezvoltarea copiilor.

Un rol important ce apartine umorului este din cauza puterii de a crea o atitudine optimista, jucausa si perceptia clara a realitatii.

Cand un copil este inconjurat cu umor, zambeste si rade des si reuseste sa vada partea ridicola a problemelor si situatiilor existente ii este mai usor sa se confrunte cu dificultatilor care apar.

Prin ras si umor dobandeste repetarea oportunitatilor (amintirile anecdotice) pentru a retrai experiente si de a domina probleme care le-a insotit in etapele anterioare de dezvoltare.

Cum s-au dezvoltat zambetul si rasul?

Zambetul apare la cateva ore dupa nastere, atunci cand copilul doarme si se datoreaza activitatii spontane a sistemului nervos. Zambetul real apare dupa doua saptamani si intre varsta de doua luni pana la doi ani apare un zambet care reflecta “ma simt bine”.

Zambetul selectiv se dezvolta dupa varsta de opt saptamani. Acesta exprima identificarea parintelui sau apartinatorului. Zambetul apare in paralel cu etapa de dezvoltare in care copilul trece din faza de pasivitate la activitate in alte zone ale dezvoltarii lui (motor si verbal) si este o componenta importanta in dialogul cu parintele.

Rasul apare prima data la varsta de aproximativ patru luni, de obicei, ca raspuns la stimuli fizici cum ar fi gadilatul. La varsta de sapte luni, rasul se produce printre altele raspunzand la un joc precum “cu-cu“ .

Sursa foto: christopherthomas.com

Copilul la varsta de un an poate rade ca raspuns la situatii amuzante, ca de pilda cand mama bea din sticla lui. Acest ras care rezulta din intelegerea situatiei absurde este un component de baza al laturii intelectuale prezente in umor.

Sursa foto: commercialpoetry.blogspot.com

La 2 ani, copilul incepe sa se inteleaga in mod egal despre imaginatie si realtitatea din jurul lui. De pilda, el ar putea sa prefaca ca mananca din farfuria din fata lui care este goala sau ca se spala pe dinti cu degetul lui, mimand o perie de dinti. Copiii insotesc jocul acesta imaginar de multe ori de zambete si ras.

In timp ce desfasoara o activitate fizica, precum alergarea sau sariturile, apare un ras stimulat de activitatea accentuata, si nu din simtul umorului.

In schimb, motilitatea ridicola, ca salturi amuzante, mersul ursului etc. permite copilului sa isi exerseze abilitatile motorii si deopotriva trezeste in el si in jurul lui amuzament.

Umorul verbal se dezvolta la prescolari. Copiii il utilizeaza pentru a demonstra intelegerea cuvintelor si folosirea lor denaturata cu placere. In plus, copilul se bucura pentru a da nume false lucrurilor, pentru a crea cuvinte noi si rime si de-a schimba ultimele silabe ale cuvintelor etc.

Pentru a face fata preocuparilor pentru igiena si sexualitate, copiii au tendinta de a folosi in mod deliberat cuvinte considerate tabu, inventeaza glume folosind cuvinte care desemneaza parti intime ale corpului.

Depasirea dificultatilor prin ras este un atu al integrarii si inteligentei.

Conform abordarii freudiene, rasul si umorul sunt mecanisme psihologice utilizate pentru eliberarea impulsurilor agresive si sentimentelor reprimate care au fost ascunse prin educatia primita.

Psihanaliza considera ca placerea copiilor pentru umor provine din anxietatea pe care ei deja au depasit-o, astfel incat ei se bucura de umor asociat cu activitati si functii diverse numai dupa ce au dobandit controlul asupra lor.

Cu alte cuvinte, rasul si umorul ii dau copilului oportunitati repetate de a retrai experienta, de a depasi si de a invinge dificultati care erau asociate etapelor de dezvoltare anterioare. Din acest motiv, multi copii se bucura de jocuri construite din consoane, amestecarea cuvintelor si silabelor, in punctul in care incep sa isi construiasca competente lingvistice.

Umorul ii ajuta pe copii sa se detaseze de realitate

Sunt cercetatori care sustin ca etapele de dezvoltare cognitiva sunt paralele cu dezvoltarea simtului umorului. De exemplu copiii care in etapa preoperativa (2-7 ani) au capacitatea sa-si imagineze un obiect chiar daca nu se afla in fata lor pot juca un joc in care obiectul sa fie inlocuit cu alt obiect. Asa vedem un copil care canta tinand in mana un creion care inlocuieste un microfon. De asemenea, in aceeasi etapa, copiii vor rade la o imagine cu un hipopotam care incearca sa se imbrace cu pantaloni sau o vaca care se spala in cada cu un burete in mana.

Umorul este deosebit de important pentru copii, deoarece furnizeaza o pauza temporara sau o detasare de realitate  – ofera reincarcare.

Cu ajutorul umorului, copiii se detaseaza de stres si reusesc sa se confrunte cu greutati si conflicte.

La orice stadiu de dezvoltare a copilului este important modul cum primeste, intelege si se bucura de umor. Dar sa nu omitem ca simtul umorului este nativ, deoarece inca din perioada de sugar zambeam.

Felul in care copilul foloseste umorul si cantitatea de intelegere a mesajelor transmise prin el pot spune despre stadiul cognitiv si emotional al copilului.

De asemenea, putem folosi ca terapie umorul combinat cu cantece, povesti, glume ca sa-l ajute sa faca fata dificultatilor si conflictelor.

Multe lucrari folosesc umorul ca sa intampine preocuparile si temerile copiilor sau pentru a descarca stresul care se acumuleaza intr-o familie sau de a diminua tensiunile copiilor. Sunt lucrari care folosesc jocuri de cuvinte si sensuri multiple in scopul de a amuza copilul si a imbunatati starea de spirit .

Lasati copiii sa rada cat mai mult , generati-le momente de umor si joaca!

Keren Rosner

Psiholog, psihoterapeut

http://www.mentarex.ro/

Telefon: 0723 495380

  •   2013-03-13
  •  
  •   comentarii
Keren Rosner

Articol scris de

Keren Rosner

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii