Familie & Relatii

#parinti #copii #jocuri #sarcini #control #inteligenta #independenta #frustrari

Expertul Acasa.ro psihologul Keren Rosner: Cum modelam comportamentul copiilor

De multe ori mustram copilul: “Nu te mai purta ca un copil!”, dar neglijam ca el trebuie ajutat sa “creasca”. Alteori il oprim sa faca lucruri atentionandu-l ca este prea mic. Sunt indemnuri contradictorii, care il deruteaza pe copil nestiind cand poate sau cand nu poate sa faca anumite lucruri. Iata primul aspect la care parintii sa fie atenti: sa mentina constant si adecvat aprecierile, cerintele si indemnurile adresate copilului.

Copiii de astazi sunt foarte inteligenti, este un fapt constatat, iar studiile vorbesc despre o crestere, in medie, cu 17 % a nivelului de inteligenta in ultimii 50 de ani. Este foarte mult, si din acest motiv am ajuns sa nu ne mai miram daca copilul invata de timpuriu sa vorbeasca chiar si o alta limba decat cea natala, pune intrebari curioase, este interesat de mediu, investigheaza lumea si legile ei.

Nu mai este cazul sa afirmam ca acesti copii sunt mai inteligenti decat varsta lor cronologica.

Capcana in care putem cadea, daca nu suntem avertizati, este ca dezvoltarea inteligentei si dezvoltarea emotionala nu este obligatoriu sa coincida.

Situatiile in care observam copilul ca are capacitate cognitiva ridicata si neglijam sa ne jucam cu el pentru ca a depasit etapa jocului, ii promitem ceva si uitam, dar credem ca va intelege vor fi incadrate de copil ca situatii emotionale negative.

Decalajul intre capacitatile intelectuale si facultatile emotionale va contribui la neintelegerea copilului de catre adult, atunci cand se poarta “ca un copil mic”. Parintii sunt dezamagiti, iar copiii se simt raniti, neintelesi.

Pentru a trata emotional copilul trebuie ca parintii sa observe si sa identifice cu precizie care sunt dificultatile copilului. Doar apoi va aveti putea ocupa de el si sa reducet decalajul de care vorbeam mai devreme.

Educatorii sau invatatorii va vor semnala anumite comportamente ale copilului, fie ca repeta accese de furie, fie ca il definesc ca un copil dificil.

Dobandirea competentelor de baza, care face copilul sa supravietuiasca si sa se adapteze, o sa ii reduca frustrarile, o sa-i reduca sentimentul izolarii si o sa ii aduca satisfactii.

Cele 5 competente de baza de dezvoltare

Din momentul din care copilul apare in lume, el incepe sa experimenteze cele cinci competente de baza de dezvoltare: independenta, responsabilitate, controlul, alegerea si initiativa. Nu exista o prioritate, toate sunt la fel de importante si interdependente.

Chiar din primele momente ale existentei sale, copilul deja le practica: respira independent, plange proactiv atunci cand are o dificultate, pentru a fi puternic este responsabil pentru existenta si controleaza mediul inconjurator. Este mica aceasta tendinta, dar va continua pe parcursul anilor si se va intensifica in mod constant, bineinteles nu liniar, adoptand propria dinamica.

2 ani, copiii vor sa detina controlul

Cand un copil ajunge la aproximativ 2 ani, el, dar si parintii se confrunta cu o schimbare extraordinara, din sugarul mic si neajutorat, el devine un copil plin de energie, capabil de lucruri impresionante care ai senzatia ca nu au limita.

El doreste mult sa isi exprime aceste abilitati si acum este timpul. Parintii devin mandri de el, dar este si timpul sa ii permita independenta, sa aleaga, sa decida, el vrea sa controleze totul din jur, inclusiv pe parinti.

In acest moment, parintii nu stiu cum sa reactioneze si incep fie o lupta de putere, fie devin hiperprotectori, fie devin duri si opresivi. Scopul acestor directii este sa il invete pe copil sa fie responsabil pentru viata lui. Aceste modele disfunctionale de raspuns sunt problematice si vor determina copilul sa nu isi exprime abilitatile sale noi, sa il limiteze. Este ceea ce vedem cand intalnim un copil incapatanat, rebel,nu este multumit clar cea mai mare parte a timpului, plange usor, este exploziv, dificil pentru noi sa “il facem sa functioneze”.

Ce se intampla cu el? Acest copil, de fapt, vrea sa fie responsabil pentru viata lui (a alege, a decide, a initia) si nu ii dai voie. El traieste o frustrare foarte mare si nu e de mirare ca el iti arata cu fiecare ocazie posibilitatea de a controla si a decide, de aici tenacitatea lui neobosita de a se opune in tot ce ii spui sa faca sau sa nu faca. Mesajul parintilor este “tu nu poti” de cate ori incearca sa isi faca publice abilitatile lui.

De multe ori, parintii ii dovedesc copilului ca nu pot acceptand sa il lase sa faca ceea ce cere stiind sigur ca nu vor reusi (“Vezi ca nu poti deschide usa? Ti-am spus eu! Tu esti mic si nu ai putere”). Astfel copilul ajunge sa dezvolte un sentiment de insecuritate, neputinta si va creste dependenta “imbraca-ma/ ajuta-ma/ia-ma de mana/ fa-mi tema!“.

Misiunea parintilor este de a seta pentru copii zone clare si sigure in care el poate practica capacitatile lui in curs de dezvoltare. Cum sa faci asta?

Iata 5 modalitati prin care va puteti ajuta copilul sa se dezvolte

  1. Alegere - oferiti-le copiilor oportunitati de a alege unele obiecte ale lor de care sa fie responsabili. Consultati-i despre hainele pe care sa le poarte, despre cum sa aseze mancarea pe farfurie.
  2. Intreprindere – copiii sunt mici inventatori, creati-le ocupatii in care sa ia decizii si sa experimenteze. Vor urma acest obicei si la maturitate, o sa isi dea sansa sa incerce.
  3. Independenta – admirati-le realizarile “ce frumos este ca te speli mereu singur pe maini“ sau “Ce repede ai invatat sa mergi pe bicicleta” sau “ce bine sti sa colorezi“. Copilul va simti o mare satisfactie pentru el si pentru ca te-a facut pe tine sa te simti mandru de el.
  4. Responsabilitate – da-le roluri copiilor in casa si in special in grupuri de copii. Daca le vei trasa niste obligatii in familie, apoi daca le vei invita prietenii la ei, le vei aminti ca ei sa mentina acele reguli se vor simti importanti si responsabili.
  5. Controlul – copilul are posibilitati limitate de a controla mediul, asa ca faceti in asa fel incat sa ii acordati posibilitatea de control pe anumite zone. Lasati-i impresia ca are “un cuvant de spus ” pe care el poate sa il foloseasca. Majoritatea lucrurilor ii sunt impuse, dar el are nevoie sa se impuna la randul lui, sa experimenteze puterea. Il va elibera de presiunea emotiilor de a se supune permanent si il va face sa faca fata provocarilor de zi de zi.

Poti incerca cu copilul tau si o sa observi schimbarea!

Keren Rosner

Psiholog, psihoterapeut

http://www.mentarex.ro/

Telefon: 0723 495380

  •   2013-03-21
  •  
  •   comentarii
Keren Rosner

Articol scris de

Keren Rosner

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii