Familie & Relatii

#elevi #gradinita # inceput an scolar #anxietate de separare #pregatiri scoala #terapie solutii

Expertul Acasa.ro, psihologul Diana Nicolescu: SOS! “Mami, tati, nu vreau la gradi/scoala!”

A inceput numaratoarea inversa pana la inceperea scolii! Pregatirile sunt insotite de multe emotii, care ii napadesc atat pe cei mici, cat si pe cei mari. Emotiile ating apogeul in prima zi a anului scolar.  Cand acestea sunt insotite si de refuzul copilului de a ramane la scoala, parintilor le creste tensiunea. Iata motivele pentru care copilul tau refuza sa mearga la gradinita sau la scoala, astfel ca, daca la 15 septrembrie, te afli in aceasta situatie sa, ai temele facute si sa-ti intelegi micutul.

 

Exista mai multe situatii in care un prescolar sau scolar refuza sa mearga la gradinita sau la scoala:

1. Pentru a evita situatii care provoaca anxietate, gasite mai frecvent la copiii cu varste intre 5 si 10 ani. Ei isi gasesc cu greu cuvintele si nu pot preciza cu exactitate sursa fricii, se manifesta prin plans excesiv, frica, iritabilitate, dureri de burtica, cap, greata, tristete si distantare fata de invatator.

Sursa foto: theparentingplayground.com

2. Pentru a scapa de situatii evaluative in care se simt judecati, evaluati sau criticati. Un astfel de comportament este mai degraba gasit la copiii cu varste intre 11 si 17 ani si se poate transforma in autoizolare, preferinta de a manca pachetelul singur, de a evita locurile aglomerate si evitarea de a raspunde oral, chiar daca stiu raspunsul.

 

 

 

3. Pentru a capta atentia persoanelor semnficative din viata lor. Copilul incearca sa obtina atentie prin manipulare, comportament opozant, incapatanare si rezistenta, refuzul de a pleca de acasa dimineata. Aceasta situatie e mai frecventa in cazul copiilor cu varste intre 4 si 10 ani. Cel mic poate gandi ca, daca e separat de parinti, ceva rau i se poate intampla lui sau parintilor, sau apare frica de a fi uitat la gradinita sau la scoala. Ei vor face totul pentru a ramane acasa, intr-un mediu sigur.

 

4. Dorinta de a avea activitati mai interesante si distractive (jocuri, televizor etc.). Varsta tipica pentru acest tip de refuz scolar este intre 11 si17 ani si de obicei copiii se asociaza cu alti prieteni de chiul, care le incurajeaza comportamentul.

In terapia orientata pe resurse si solutii, terapeutul ajuta parintii sau copilul sa construieasca in jurul exceptiilor. Acestea sunt acele momente in care problema s-ar fi putut intampla, dar ea nu a avut loc sau a fost mai putin severa. Spre exemplu, copilul s-a dus la gradinita sau la scoala acum o saptamana, desi si atunci i-a fost putin teama. Dar totusi s-a dus. Cum a facut atunci? Aceste momente de exceptie se cauta si se amplifica, ajungandu-se in cele din urma ca momentele de exceptie sa devina din nou frecvente.

Propunerea terapiei orientata pe solutii este mai degraba de a construi in jurul succeselor anterioare si a punctelor forte ale copilului decat de a corecta greseli din trecut, care oricum nu mai pot fi schimbate. In acest sens, se poate folosi imaginatia debordanta a copiilor pentru a vizualiza viitorul cu ajutorul “intrebarii miracol”. Aceasta intrebare permite formarea unei imagini clare a solutiei (asa cum arata ea in viziunea copilului), chiar si atunci cand problema nu e foarte clar definita pentru acesta.

 

Date de contact:
Diana Nicolescu
Psiholog, psihoterapeut in Terapii Scurte Orientate pe Resurse si Solutii

Telefon: 0734-72.19.41
E-mail: diana@diananicolescu.ro, info@diananicolescu.ro
Web: diananicolescu.ro


 
  •   2014-09-10
  •  
  •   comentarii
Diana Nicolescu

Articol scris de

Diana Nicolescu

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Citeste pe divahair.ro

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii