Familie & Relatii

#tiny habits #succes obiective #motiovatie #schimbari

Expertul Acasa.ro, psihologul Diana Nicolescu: Despre micile schimbari care duc la marile succese

Cu totii ne-am facut rezolutii de Anul Nou, ca mai apoi sa observam cu dezamagire ca toate propunerile noastre de autooptimizare esueaza in primele luni ale noului an. O schimbare majora de comportament este rareori un proces simplu si implica timp, efort substantial, angajament sustinut si multa emotie.

 

Chiar si dupa ce noul comportament a fost obtinut si ne-am atins scopul, vom realiza ca ne este greu sa il mentinem si exista sanse mari sa recadem in vechile obiceiuri. Astfel, mentinerea noii achizitii comportamentale devine ea insasi un scop in sine facand lucrurile si mai dificile pentru noi.

In general, comportamentul uman este sistematic si fiecare dintre actiunile noastre sunt alimentate de trei componente: motivatie, abilitati si stimuli declansatori.

Obiceiurile noastre mai vechi vin din motivatie (imi doresc sa fumez, simt nevoia sa fumez, trebuie sa fumez), abilitatea de a efectua acest obicei (imi este permis sa fumez, imi pot cumpara singur tigari) si stimulul care provoaca actiunea (simt miros de tigara, ii vad pe altii fumand).

BJ Fogg, un expert in comportamentul uman de la Universitatea Stanford, a venit cu ideea simpla, dar inovatoare de a implementa schimbari marunte, care sunt mai usor de introdus si pe care el le-a denumit tiny habits.
 

Din punctul lui de vedere, schimbarea unui comportament incepe cu trei pasi mici.
 

 

1) Primul pas presupune sa incepem modest, prin alegerea unui pas foarte mic catre scopul nostru. Acesta sa fie atat de mic, incat sa ni se para ridicol. Tocmai pentru ca este atat de usor o sa fie foarte simplu de facut, indiferent de cat de motivat pentru marea schimbare esti in momentul de fata.

 

2) Pasul urmator este de a gasi o ancora, ceva de care sa ne agatam. Aici alegem din rutina noastra existenta ceva ce facem deja si care ar trebui sa functioneze ca un declansator pentru noul comportament. Modelul este urmatorul: Dupa ce (rutina veche) …, voi (mica schimbare).

 

3) Pasul trei si ultim in achizitia unei schimbari mici este sarbatorirea, pentru o intarire pozitiva a micului succes. Astfel, dupa fiecare mica schimbare, sarbatoriti momentul intr-o maniera modesta, dar importanta (un zambet in oglinda, spunandu-va ca ati facut o treaba grozava sau facand un gest victorios, asa cum fac fotbalistii cand dau cate un gol sau tenismenii cand reusesc un as la tenis). Yes! Bravo mie!

Propuneri de mici schimbari.
 

  • Dupa ce eu (ancora), voi folosi ata dentara.
  • Dupa ce eu (ancora), voi face doua flotari.
  • Dupa ce eu (ancora), voi face trei genunflexiuni.
  • Dupa ce eu (ancora), voi bea o inghititura de apa.
  • Dupa ce eu (ancora), voi rontai dintr-un morcov.
  • Dupa ce eu (ancora), voi umple un pahar de apa.
  • Dupa ce eu (ancora), voi pune un mar in geanta.
  • Dupa ce eu (ancora), voi casca si imi voi relaxa maxilarul.
  • Dupa ce eu (ancora), voi respira relaxat timp de doua secunde.
  • Dupa ce eu (ancora), imi voi intinde spatele.
  • Dupa ce eu (ancora), imi voi saruta sotia/sotul.
  • Dupa ce eu (ancora), ma voi gandi sa sun pe cineva drag.

Date de contact:
Diana Nicolescu
Psiholog, psihoterapeut in Terapii Scurte Orientate pe Resurse si Solutii
Telefon: 0734-72.19.41
E-mail: diana@diananicolescu.ro, info@diananicolescu.ro
Web: diananicolescu.ro

  •   2015-01-23
  •  
  •   comentarii
Diana Nicolescu

Articol scris de

Diana Nicolescu

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii