Familie & Relatii

#exercitiile rusinii #atac al rusinii #shama attack #situatii stanjenitoare #rusine

Expertul Acasa.ro, psihologul Diana Nicolescu: Ce este un shame attack? Cu siguranta, ai trait unul!

 V-ati imbatat vreodata si ati dat SMS-uri fostilor iubiti care v-au sunat a doua zi, ca sa va rada in nas? Ati simtit vreodata un nod in gat dupa ce ati iesit de la toaleta unui club de fite, cu hartia igienica lipita de talpa pantofului? Sau ati fost vreodata la o intalnire cu un supertip, care v-a facut sa radeti cu gura pana la urechi, ca mai apoi sa observati, in oglinda, ca ati avut, in tot acest timp, spanac pe dinti? Sau poate ati apasat "send" pe un mail cu poze deocheate, care era destinat iubitului, nu sefului?

Daca ati bifat macar unul dintre aceste momente minunate si unice, ati avut parte de un shame attack. Un moment scurt, in care ati simtit ca daca ar fi fost o gaura in pamant, in fata voastra, v-ati fi bagat capul in ea, chiar in acel moment.



Atacuri ale rusinii


Tradus ad literam, shame attack inseamna un atac al rusinii. Ce faceti ca sa treceti cu brio, fara sa mai resimtiti acea senzatie neplacuta de moliciune in genunchi si de nod in gat de cate ori va aduceti aminte de rusinica simtita? Unii psihoterapeuti propun niste exercitii menite sa va scoata din zona voastra de confort ca sa puteti creste si dezvolta personal.

De ce ar fi bine sa faceti aceste atacuri ale rusinii in mod voluntar? In primul rand, rusinea este o emotie care se masoara prin autoevaluare. Respectiv, nu va poate nimeni spune cat de rusinati sa va simtiti, ci voi va simtiti singuri rusinati, intr-o masura mai mica sau mai mare. De multe ori, rusinea este confundata cu vina sau cu jena, si nu de putine ori auzim inca din copilarie "sa iti fie rusine!". Ceea ce, intr-un fel nu are sens, pentru ca nu ne poate nimeni spune cum sa ne simtim. Rusinea, jena sau vina o simtim sau nu, in functie de structura psihicului nostru. Unii mai mult, altii mai putin.


Expunerea voluntara

In principiu, exercitiile rusinii (shame attack) reprezinta expunerea voluntara in fata unei situatii stanjenitoare pentru a desensibiliza reactia ulterioara in situatii similare. Ele sunt menite sa va scoata din zona de confort si sa actionati rusinos in mod deliberat, in public, pentru a invata sa acceptati sa tolerati disconfortul mai bine si sa invatati sa actionati asertiv. Inseamna a va pune, cu buna stiinta - nu numai cu ajutorul imageriei dirijate - ci fizic, intr-o situatie menita sa va ajute sa faceti fata rusinii- in limitele sigurantei personale si legale.

Mesajul acestor exercitii este de a va invita sa tolerati disconfortul, incercand sa va pese cat mai putin de ce credem noi ca vor crede ceilalti. Persoanele care au o zona de confort mai extinsa si care continua sa isi impinga limitele se pot bucura de o viata mai plina, au mai multe experiente, invata mai mult de la oameni si de la viata si au relatii mai profunde cu ceilalti, devenind totodata mai intelepti si mai toleranti.
 

  •   2015-08-07
  •  
  •   comentarii
Diana Nicolescu

Articol scris de

Diana Nicolescu

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii