Familie & Relatii

#dieta depresie #depresie dezechilibru chimic #depresie

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Depresia trece prin... stomac

Asta doar ca sa parafrazez celebrul dicton “iubirea trece prin stomac”, pentru ca, de fapt, lucrurile nu stau chiar asa si corect spus ar fi: “depresia trece prin colon”. Poate ca afirmatia suna un pic cam ciudat, dar sper ca randurile de mai jos sa va convinga.

Stim deja ca depresia este rezultatul unui dezechilibru chimic la nivelul creierului, care, din pacate, este compensat medicamentos. Depresia se instaleaza, in principiu, fie ca urmare a unui deficit de serotonina, noradrenalina sau dopamina, fie ca urmare a unui deficit format dintr-un mix din cele trei substante. Acest deficit se suplimenteaza printr-o administrare de substante sintetice, care au o multime de efecte secundare, dintre cele mai neplacute, si care pot crea o dependenta organica, dincolo de dependenta emotionala deja recunoscuta clinic.

Intrebarea care se ridica vanjos din meandrele legaturilor chimice este daca nu cumva acest deficit ar putea fi suplimentat in mod natural. Alimentatia este forma prin care noi, oamenii, aducem substantele necesare bunei functionarii a corpului nostru, asa ca putem sa controlam nivelul anumitor substante din corpul nostru prin ceea ce mancam.

Studiile arata ca serotonina este sintetizata (adica creata) pe doua paliere: la nivelul sistemului nevos central (in neuronii serotonergici), dar si la nivelul tractului gastrointestinal (in celulele enterochromafine). Se pare insa ca 80% din cantitatea de serotonina necesara organismului este fabricata de intestinul gros si doar 20% de creier. Serotonina este produsa dintr-o substanta care se numeste triptofan si care se gaseste in alimente, asa ca specialistii si-ai pus problema daca nu cumva o dieta bogata in triptofan poate fi utila unui pacient diagnosticat cu depresie.

Rezultatele sunt destul de incurajatoare, astfel ca devine absolut interesant sa ne gandim la crearea unui meniu adaptat unei astfel de situatii medicale. S-a dovedit faptul ca un meniu bazat pe vegetale, fructe, cereale si carne de buna calitate (carnea de curcan are cea mai mare cantitate de triptofan) a scazut riscul depresiei cu 30%. Mai mult, 2 mese de fructe si legume pe zi au crescut cu 20% buna functionare a organismului, ceea ce a generat o vitalitate mai mare si un tonus emotional mai bun.

Legatura dintre sistemul nervos si sistemul digestiv se realizeaza prin nervul vag. De aceea, multe dintre medicamentele antidepresive au reactii adverse pe zona digestive (greata, varsaturi, constipatie, flatulenta etc).

Cu siguranta ca incet-incet vom intelege ca omul este un tot unitar si ca doar o abordare holista este cu adevarat eficienta. Includerea unui meniu specializat in abordarea terapeutica incepe sa se contureze ca o necesitate, nu ca un trend pentru siluete silfide si anorexice.

In concluzie, o dieta sanatoasa, bogata in vegetale, alimente vii, mai putin preparate termic este o recomandare nu doar pentru sanatatea noastra fizica, ci si emotionala. Emotiile noastre sunt un cocktail de substante si poate ar fi bine sa ne responsabilizam si sa ne asumam simptomul din mai multe directii. Sigur ca abordarea psiho-terapeutica ramane una esentiala, dar ea poate fi augmentata de o dieta sanatoasa.

Sursa foto: ourhealthcaresucks.com

  •   2017-01-16
  •  
  •   comentarii
Daniela Nicoleta Dumitrescu

Articol scris de

Daniela Nicoleta Dumitrescu

Psiholog clinician, psihoterapeut CBT, Formator Metoda ESPERE®

Vezi toate articolele

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Contacteaza-ne

Top

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii