Familie & Relatii

#tulburare compulsiva #black friday #reduceri #cumparaturi

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Black Friday sau Blanc Decision?

Mai nou, piata de marketing nu mai ofera promotii, oferte, cadouri etc., ci vineri negre! Desi ambele concepte (vineri si negru) poarta in subsidiar o conotatie mai degraba negativa, iata ca o ”vinere neagra” poate sa aduca si vesti bune! Dar sunt vesti bune pentru clienti sau pentru vanzatori?

 

Se pare ca prima oara conceptul de Black Friday a fost utilizat undeva la jumatatea secolului trecut si se referea la vinerea de dupa Ziua Recunostintei, cand departamentul de Politie al statului american Philadelphia a denumit ziua ca fiind „neagra” din cauza ambuscadelor, aglomeratiei infernale si a haosului creat de miile de oamenii care asteptau deschiderea sezonului cu ofertele de Craciun.

In ceea ce priveste piata romaneasca, se pare ca prima campanie Black Friday a fost in 2011, la initiativa unui retailer online. Ulterior, conceptul a fost preluat rapid si de alti comerciati, bucurandu-se de o acceptare cotidiana rapida.

 

Interesant este insa fenomenul social! Din fericire, in Romania inca nu se calca lumea in picioare pentru un aparat de cafea la jumatate de pret! Desi, imi amintesc scene de genul acesta la deschideri de magazine! Intrebarea care izvoraste este: ce ne face sa cumparam in ritmul acesta? Ce resorturi se mobilizeaza de aruncam economiile de-o vara (sau mai multe) pentru cateva produse, pe care adesea constatam, ca le-am cam cumparat degraba! Ca, de fapt, nu ne erau atat de necesare si parca nici nu ne mai plac ca la inceput!

 

In primul rand, marketingul promoveaza ideea de ACUM, de imediat, fara de intarziere, fortand comportamentul de cumparare! Acum ori niciodata! Aceasta falsa presiune care se induce creeaza senzatia de urgenta, de iminenta, pe care organismul o resimte ca o stare de disconfort, de stres. Reactia fireasca a organismului este sa scape de aceasta presiune, incercand sa gaseasca o rezolvare grabnica! Si atunci cel mai facil lucru este sa cumperi, avand un sentiment de bine post-achizitie! Acest sentiment de bine deriva din faptul ca ai scapat de presiunea fals indusa, nu pentru ca ai facut un mare gheseft, dar oamenii confunda adesea lucrurile! Cumpar de dragul de a nu pierde ocazia, nu pentru ca realmente am nevoie!

Problema tine de faptul ca o stare emotionala de o anumita intensitate blocheaza capacitatea decizionala. Practic, nu mai gandesti limpede situatia, ci o vezi sub influenta emotiei create. Adica, iei o decizie emotionala, nu rationala! Din pacate, oricat de mult credem noi ca suntem fiinte stapane pe noi, inteligente, logice si mature, majoritatea deciziilor noastre sunt contextuale, emotionale si imature!

Oamenii din marketing au inteles foarte bine aceast mecanism, asa ca investitia va merge in crearea emotiei! Tot ce inseamna campanii are acest rol: de a crea acea stare care sa produca un anumit comportament! Acest comportament de cumparare poate ajunge la forme patologice, devenind o tulburare compulsiva! Atunci cand oamenii nu mai au loc in propria casa de obiectele pe care le-au tot cumparat si inca le mai cumpara, atunci cand ajung sa faca datorii pe care nu le mai pot sustine, atunci cand necumpararea este traita dureros, putem vorbi de o tulburare, care necesita o interventie specializata. Se pare ca un studiu efectuat in Statele Unite in 2013, arata ca o persoana din 20 de prezenta astfel de manifestari. Contrar asteptarilor cum ca femeile ar fi mai predispuse la astfel de tulburari, studiu a aratat ca diferenta de gen era nesemnificativa (5,5% femei si 5,8 barbati din totalul intervievatilor).

Pentru a nu pica in capcana cumparaturilor inutile, iata cateva posibile recomandari: sa stabilesc clar care-mi sunt nevoile, sa urmaresc preturile o perioada de timp, sa compar ofertele mai multor retaileri, sa-mi stabilesc un buget in care sa ma incadrez si abia apoi sa vad daca pretul Black Friday corespunde analizei mele! Asta cu atat mai mult cu cat preturile sunt binisor marite cu cateva saptamani inainte de ”marile” reduceri, pentru a promova apoi un pret mai mic!

In concluzie, nu uitati ca sa cumparati din nevoie, nu din emotie!

Ma puteti gasi si pe "Fericiti cei ce comunica". 

  •   2014-11-21
  •  
  •   comentarii
Daniela Nicoleta Dumitrescu

Articol scris de

Daniela Nicoleta Dumitrescu

Psiholog clinician, psihoterapeut CBT, Formator Metoda ESPERE®

Vezi toate articolele

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii