Familie & Relatii

#relatii de serviciu #diplomatie la birou #diplomatie #job

Expertul Acasa.ro, Marian Enache, Creative Trainer: Fals tratat de diplomatie la birou

Intr-o discutie dintre acelea pe care le auzi fara sa vrei la cafenea, o tanara i se plangea prietenei sale ca sefa ei s-a simtit jignita de un feedback pe care i l-a dat. Si asta profesional vorbind, nu despre tinuta sau coafura. Aproape impasibila, sorbindu-si savuros spuma din cafeaua cu lapte, prietena i-a dat un sfat pe care, poate, fiecare dintre noi l-a primit macar o data: ”Fii si tu putin mai diplomata!”. Ei bine, chiar daca nu am fost indrumati astfel, se pune intrebarea: avem nevoie cu adevarat de abilitati diplomatice in relatiile de la serviciu?

 

Asa cum este ea definita de dictionar, atunci cand nu se refera la politica externa a unui stat, diplomatia capata conotatii negative, peiorative, precum ”comportare sireata” sau ”dibacie, pricepere (in purtari etc.)”. Ca ne place sau nu, e posibil ca, uneori, sa avem nevoie de asa ceva nu pentru a ne atinge cine-stie-ce scopuri meschine, ci doar pentru a face fata unui mediu concurential mai mult sau mai putin acerb sau, pur si simplu, pentru a ne vedea de lucru. Activitate care, de cele mai multe ori, inseamna a ne pastra serviciul!

 

Motto: Jumatate din arta diplomatiei sta in a nu spune nimic mai ales atunci cand vorbesti (Will Durant)

 

Pentru unii, acest joc de-a razboiul, in care sunt implicate fie persoane individuale, fie grupuri (peste tot exista ”bisericute”, nu?), aceasta tesere continua de intrigi sau ”povesti”, respectiv tacticile prin care se fac ”mutari de trupe” si se desfasoara ”lupte si razboaie” sunt, pentru unii, nu doar amuzante, ci si un ingredient elementar in pastrarea unui anume tonus intelectual. El se poate – la modul cel mai serios vorbind – sa fie legat de adrenalina, testosteronul sau alti hormoni necesari competitiei, performantelor superioare etc.

 

 

Pana la urma, nimeni nu vrea sa traiasca intr-un glob de sticla, dar nici sa duca o lupta continua, epuizanta. In fond, fie ca lucram ”la stat” sau ”la patron”, avem de dus in mod constant mici ”razboaie” cu sarcinile de serviciu; cine-si mai doreste sa se lupte si cu colegii ori sefii?

Intorcandu-ne la sensurile de baza, apar dileme precum:

  • ”in diplomatie se minte: atunci, cat sa fiu de sincer cu seful si cu colegii, mai ales cu cei dificili, rautaciosi, chiar agresivi?”;
  • ”Invocand un principiu al reciprocitatii: daca imi dau seama ca acestia ma mint, sa mint si eu la randul meu?”;
  • ”poate ca exista un principiu al onestitatii in comunicare; totusi: e de preferat o minciuna calduta unui adevar usturator?”;
  • ”tinand cont de faptul ca diplomatia are rolul de a preveni conflictele agresive: cum (re)actionez daca imi dau seama ca cineva ma submineaza pentru a-mi ”fura” pozitia in organizatie?” etc.

Raspunsurile, in articolul viitor.

Date de contact:
Marian Enache

Creative Trainer
E-mail:  ianenache@gmail.com

  •   2015-04-15
  •  
  •   comentarii
Marian Enache

Articol scris de

Marian Enache

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din familie-relatii

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii