Sunteti la joaca pe covor si credeti ca copilul dumneavoastra ar putea invata ceva in seara asta. Dispozitia de joc in actiune si multa rabdare, de acestea veti avea nevoie si veti face asta de multe ori pana la un rezultat dorit.
Alegeti dua-trei animale pe care copilul le cunoaste. Folositi imagini sau animale de jucarie. Spuneti-i numele animalului si cum face el. Determinati-l sa repete. Jocurile tip pianina, care sunt mai reale, va vor ajuta sa faceti copilul sa se joace cu sunetele sau sa reproduca mai usor.
A determina copilul sa repete trebuie sa fie o activitate de joc pe care copilul sa o perceapa ca atare. Produceti dumneavoastra sunetul de multe ori, incercati sa fiti pozitionat in fata copilului in asa fel incat el sa va vada gura in timpul emiterii.
Luati-i imaginile si jucariile si, reproducand sunetele emise de animal, puneti-l pe copil sa spuna ce animal face asa.
Atrageti-i atentia asupra unui caine care latra, a unei pisici care miauna si imitati-le ca sa le poata auzi din nou. Imitati impreuna cu copilul, dupa care il lasati doar pe el.
Puteti complica sarcina si introduce mai multe animale sau chiar obiecte din mediu familiar copilului.
Denumirea alimentelor se poate face, urmarind aceiasi pasi, dar adaugand materiale (jucarii) – mai multe de data asta.
Faceti-l pe copil sa numeasca mancarea inainte de a-i fi pusa in farfurie. Aveti grija la tonalitate. Copilul va fi speriat de tipete sau ton autoritar. Totodata, mimica fetei sa exprime blandete, nu fiti incordati, iar jocul trebuie sa fie elementul de legaruta a tuturor activitatilor pe care le faceti cu copilul.
Spuneti-i numele mancarii „Asta e...”. Intrebati-l: „Ce e asta?”. Dupa ce raspunde, intariti: „Da! Tu poti manca...”.
Decupati din reviste imagini ale unor alimente obisnuite si rugati-l pe copil sa le denumeasca. Puneti-l sa alature imaginile de alimente cu cele adevarate.
Cand copilul arata ca doreste o gustare, ridicati alimentul respectiv, numiti-l si nu i-l dati pana nu obtineti macar o aproximare a cuvantului.
La masa, dati-i copilului portii foarte mici, asa incat sa fie nevoit sa mai ceara. La inceput rostiti cuvantul rar, in asa fel inca sa-l poata repeta. Dupa ce mai exerseaza, cereti-i sa denumeasca alimentul pe care-l doreste.
Anghel Elisabeta Elena
Profesor psihopedagog
Telis ro special – cabinet logopedic
Web: terapielogopedica.blogspot.ro
A.I.C.N. – Asociatia Ingerii Copiilor Nostri