Cariera

#pret #aplicatii #magazin #internet #utilizatori #smartphone

Expertul Acasa.ro, specialist marketing si vanzari Radu Mircea Chirvase: De ce ai cumpara un smartphone? (partea a II-a)

Pentru unii oameni, este suficient faptul ca un apropiat, din familie sau din cercul de prieteni, are un smartphone anume si gata, decizia este luata. Altii isi formeaza o serie de criterii, inainte de a lua decizia de a cumpara un model sau altul. Azi, cel mai important criteriu pare a fi pretul, desi acest lucru nu este totuna cu valoarea pe care o primesti, in schimbul banilor.

 

 

Inainte sa aleaga un smartphone, un utilizator isi formeaza o serie de criterii de selectie, pe baza carora isi incepe cautarile. De cele mai multe ori, astfel de criterii se formeaza subiectiv, emotional, lucru pe care mizeaza si campaniile de promovare lansate de multi producatori din domeniu.

Faptul ca un anumit producator vinde foarte bine poate reprezenta un motiv de a-l prefera in dauna altora. Vanzarile mari reprezinta o confirmare a faptului ca satisface exigentele de calitate ale unui numar mare de utilizatori.

De asemenea, atunci cand anumite modele de telefoane sunt mai raspandite, este mai usor sa gasesti pe cineva care “se pricepe” si iti poate da o mana de ajutor, fie cu intelegerea anumitor functii ale meniului, fie cu recomandari referitoare la aplicatiile cele mai potrivite pentru un smartphone anume.

In general, firmele necunoscute sunt evitate sau primite cu rezerve, fiind nevoite sa faca eforturi suplimentare de convingere a utilizatorilor, pentru a-i transforma in cumparatori si apoi in sustinatori fideli.

De cele mai multe ori, ca si in alte domenii, faptul ca un model de telefon apartine unei marci consacrate atrage si un nivel de pret diferit, care incorporeaza acea valoare suplimentara perceputa de cumparator, asociata cu garantia functionarii aparatului, in conformitate cu asteptarile.

 

Primele recomandari, oferite de apropiati

Pentru ca preturile sunt destul de mari, alegerea unui smartphone se face cu destul de multe precautii si masuri de siguranta, verificari si teste, virtuale sau chiar practice.

Tatonarile incep cu apropiatii, care sunt consultati pentru a-si da cu parerea in ceea ce priveste atat calitatile aparatului vizat, cat si locul din care poate fi achizitionat in cele mai avantajoase conditii.

Cei mai exigenti nu iau decizia imediat dupa ce s-au consultat cu apropiatii, care detin un smartphone, ci trec la etapa urmatoare. Cauta pe Internet recenzii, prezentari si teste video ale unor modele pe care le-au selectat printre optiunile luate in considerare. Practic, fac o serie de comparatii la distanta.

Comparatiile “pe viu”

Exista zeci de pagini specializate pe analizarea comparativa a modelelor de telefoane, cele mai multe avand si sectiuni de comentarii, scrise de utilizatori ai aparatelor respective.

Apoi, mai exista o multime de forumuri, in care schimburile de experienta si informatiile abunda, cu o multime de detalii la care, deseori, utilizatorul de rand nici nu se gandeste dinainte, dar pot fi extrem de utile.

Deseori, dupa comparatiile si impresiile facute in mediu virtual, urmeaza o raita prin magazine, pentru a simti senzatia reala a utilizarii, pipaitul si manevratul clasic, comparatiile “pe viu” si parerile vanzatorilor.

Unii decid sa cumpere dupa ce parcurg cateva pagini de Internet, altii aleg in magazin, dupa ce fac o proba reala de utilizare. Mai sunt si dintre cei care, dupa testele din magazin, se intorc la calculator si mai fac o triere, de aceasta data comparand optiunile de cumparare si preturile oferite de magazine diferite.

 

Concurenta acerba intre producatorii de smartphone-uri

Este esential ca alegerea sa fie facuta in functie de citeriile proprii, fiind cat mai putin influentata de parerile altora, care pot avea alte nevoi si alte motive pentru a justifica achizitionarea unui smartphone.

Tendinta este clara, din moment ce in 2012 aproape jumatate din telefoanele noi vandute au fost de tip smartphone. Viteza cu care apar modele noi este uluitoare, greu de anticipat acum doar 3-4 ani.

Asta inseamna ca, orice model de telefon vei alege, peste cel mult un an  va avea o multime de rivali mai bine dotati, cu mai multe functii si optiuni noi, cu imbunatatiri si dezvoltari revolutionare.

Concurenta acerba dintre producatori este mai favorabila ca oricand pentru cumparatori, inclusiv din punct de vedere al bataliei preturilor. Fiabilitatea si noutatile tehnologice sint tot mai accesibile, pe scara larga.

Iar daca africanii folosesc telefoanele mobile in mod frecvent pentru a face plati, pentru a transfera bani unor oameni aflati la distanta si pentru alte functii pe care noi le utilizam prea putin, inseamna ca relatia personala cu telefonul mobil va deveni tot mai importanta.

 

Pierderea telefonului, motiv de panica

Nu degeaba intrebam intr-un articol daca inchizi telefonul peste noapte si la ce distanta de tine il lasi. Stocam atat de multe informatii intr-un telefon, incat pierderea lui sau orice eroare de functionare ne starneste panica.

Fie ca este necesitatea de comunicare, evolutia tehnologica, disponibilitatea si accesibilitatea sau numarul de functii si aplicatii usor de utilizat, mai devreme sau mai tarziu un motiv sau altul te va face sa incepi cautarea unui smartphone.

Probabil, peste un an, telefoanele mobile clasice vor deveni minoritare in vitrinele vanzatorilor, cedand partea leului in favoarea telefoanelor inteligente, definitiv. In multe locuri, acest lucru se intampla deja.

De aceea, este bine sa stii ce-i motiveaza pe altii si care sunt criteriile lor de selectie, cum evolueaza piata de telefoane mobile si care sunt marii producatori si concurentii lor, care vin din urma. Eviti dezamagirile altora...

Meriti sa obtii pretul cel mai bun sau, cu alte cuvinte, la un anumit nivel de pret sa obtii valoarea maxima posibil. Acum poti conta pe impresiile unor utilizatori grupati pe forumuri sau pagini dedicate de Internet, mai mult sau mai putin experimentati.

Cu unii dintre ei te vei putea identifica mai usor, fiindu-ti asemanatori, din punct de vedere al motivelor de cumparare si criteriilor de selectie. Este usor sa compari calificativele si aprecierile obtinute de modele diferite, fie ca este vorba de stele, de note sau de comentarii in cateva cuvinte.

Multi oameni incearca sa reziste primului impuls, oferindu-si ocazia de a vedea mai multe optiuni inainte de a alege. Deseori, instinctul are dreptate. Poate, de cele mai multe ori.

Aici, este vorba despre o alegere comerciala, stimulata de o reclama TV sau un afis publicitar, pentru un aparat cu care s-ar putea ca relatia sa dureze cel mult doi ani, datorita progreselor tehnologice din domeniul comunicatiilor...

 

 

Radu Mircea Chirvase

http://marketingprofitabil.com/

https://www.facebook.com/Marketing.Profitable

  •   2013-03-25
  •  
  •   comentarii
Radu Chirvase bun

Articol scris de

Radu Chirvase

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii