Cariera

#cv #cv european #realizari #format #diferenta #aptitudini #redactare

Expertul Acasa.ro, psihologul Ionelia Chirvase: Ce informatii trebuie sa contina CV-ul perfect?

Aparent, este simplu sa realizezi un CV: iti treci datele personale, faci un istoric profesional, insiri niste responsabilitati... Sunt insa elemente care fac diferenta intre un CV oarecare si un CV perfect. Numesc CV perfect pe acela care te prezinta intr-o lumina profesionista, prietenoasa si autentica. Sunt acele CV-uri care iti raman pe retina si in memorie mult timp si vrei neaparat sa-l cunosti pe omul cu acel CV. Ele ies din gramada, se diferentiaza, sar in ochi, atrag atentia, starnesc interesul, plac din prima.

In 7 ani am vazut mii de CV-uri. De multe ori doar pentru un job studiam minimum 500 de CV-uri, cu structuri variate, trimise de candidati de toate varstele si cu aptitudini individuale proprii fiecaruia, cu niveluri diferite de experienta.

Ce imi atragea atentia in mod special la un CV si ma facea sa exclam: ”Iata un CV perfect. Imi place si sunt foarte curioasa sa-l cunosc pe acest om”?

Iata care sunt elementele care fac diferenta:

1. Alege un format consacrat. De exemplu, CV-ul european. Daca formatul este consacrat, atentia se poate concentra mai usor asupra informatiilor importante, decat daca formatul este atipic si ingreuneaza citirea si desprinderea informatiilor relevante.

2. Prezinta atuuri.  Un detaliu de impact pentru un CV de succes este si prezentarea atuurilor tale. Ele pun sub lumina reflectoarelor punctele tale forte, experienta si realizarile tale. Practic, raspund pe scurt la intrebari:

  • Care sunt talentele tale?
  • Care sunt realizarile tale cele mai importante?
  • Cine esti si ce vrei?
  • Care este valoarea pe care o poti aduce?

Este bine sa tii cont de cateva recomandari privind formularea atuurilor tale:

  • Te ajuta ca pozitionarea lor sa fie in prima parte a CV-ului, dupa obiectivul profesional si inainte de experienta profesionala.
  • Este de preferat ca numarul de afirmatii sa se incadreze, optim, intre 3 si 5.
  • Gandeste-te la o formulare pozitiva a propozitiilor.
  • Exprima-te in afirmatii scurte si la obiect.
  • Focuseaza-te pe dimensiunea concreta.

Foarte importanta este alinierea a ceea ce esti cu ceea ce ai realizat si cu ceea ce iti doresti sa realizezi si sa devii. S-ar putea sa te surprinda, insa multi candidati presara in CV afirmatii care se contrazic sau care nu corespund – adica nu se aliniaza – cu dorintele pentru viitor.

3. Completeaza-l ingrijit, fara greseli de scriere.

4. In partea de sus adauga o poza bust cu tine, nu mai mare de 3/4 cm. Este mai bine ca expresia sa reflecte personalitatea ta si nu a iepurasului inghetat sub lumina reflectoarelor. Hainele pe care le porti in poza sa fie in acord cu pozitia pe care doresti sa o ocupi.

5. Este de preferat ca perioada in care ai lucrat la o firma sa cuprinda luna si anul de incepere si de incheiere a activitatii.

6. Prezinta succint responsabilitatile pe care le-ai avut la fiecare pozitie.

7. Insista pe realizari. Foarte important: detaliaza cat iti permite confidentialitatea ce proiecte ai realizat, ce bugete ai gestionat, ce rezultate ai obtinut in comparatie cu targetul stabilit.

Marele absent din CV-urile studiate pana in prezent – in jur de 10.000 de cv-uri, este paragraful cel mai importat: REALIZARILE. Este important deoarece prin el comunici cat de performant ai fost, esti si care este potentialul tau.

Frecvent aud din partea clientilor mei: “Nu stiu care sunt realizarile mele”, “Nu ma pot evalua singura/a.”Sau gasesc in locul “realizarilor” descrierea unor proiecte.

Foarte bine, ai facut proiectul “X” si care este contributia si realizarea ta?

Doar scotand la suprafata valoarea, potentialul, capacitalile tale poti valorifica ceea ce ai.

Metafora surprinsa in povestea urmatoare este extrem de relevanta pentru subiectul dezbatut:

“Pe la inceputul secolului, langa Beaumont, statul Texas, un fermier avea mari probleme de supravietuire. Desi avea o mare suprafata de teren, recesiunea si seceta il distrusesera. Pentru a face rost de cele necesare familiei, el a inceput sa vanda bucati de pamant. Intr-o buna zi, directorul unei companii petroliere i-a spus ca s-ar putea sa fie petrol pe proprietatea sa si s-au inteles sa-i plateasca niste drepturi, cu conditia sa il lase sa sondeze terenul... Au gasit in Spindletop cel mai grozav zacamant din istorie.

Fermierul a devenit milionar ad-hoc. Oare? De fapt, el fusese milionar de cand cumparase terenul. Dar pana ce n-au descoperit petrolul scos la suprafata si nu a fost dus pe piata pentru a fi valorificat, el nu a avut o valoare reala.

Asa sunt si oamenii. Pana nu ne recunoastem capacitatile si valoarea, nu putem sa vindem ce avem.” Zig Ziglar

Redactarea realizarilor este una dintre cele mai provocatoare activitati de aceea, spre a veni in ajutorul tau, voi fi mai specifica.

„Pentru fiecare pozitie listata, scrie una sau mai multe istorisiri legate de experienta in munca. Cele trei elemente ale unei istorisiri legate de experienta in munca sunt:

  • Provocarea sau circumstantele in care ai inceput proiectul sau sarcina.
  • Actiunea pe care ai intreprins-o pentru a crea un rezultat sau a rezolva o problema.
  • Rezultatul care a decurs din actiune, cuantificat oricand acest lucru este posibil.

Iata un exemplu al unei istorisiri legate de experienta in munca:

Provocare: Cand am fost promovata ca director de vanzari si marketing pentru regiunea 5, aceasta era regiunea cu cele mai slabe performante dintre cele treizeci de regiuni teritoriale. Provocarea mea a fost sa cresc performantele si rezultatele globale cat mai rapid posibil.

Actiune: In acest scop, am avut o intalnire cu cele 20 de persoane implicate in vanzari, am stabilit impreuna zece obiective agresive pentru urmatoarele 6 pana la 12 luni si am conceput o strategie promotionala pentru a creste notorietatea produselor noastre in randul clientilor, incluzand beneficii acordate pentru noile achizitii, aplicabile pe o perioada determinata.

Rezultat: In 90 de zile, vanzarile au crescut cu 15%, iar pana la sfarsitul anului am ajuns pe locul doi in tara, cu 1,2 milioane venituri din vanzari.

Acum, scrie cel putin trei istorisiri legate de experienta in munca, pe foi separate sau pe computerul tau, pentru fiecare dintre pozitiile ocupate de tine. Acestea vor fi integrate si in CV-ul tau, in interviuri si asa mai departe. Ar fi bine sa ai cel putin 8-10 istorisiri in total, cate una pentru fiecare aptitudine si cel putin cate una pentru fiecare loc de munca.” M. Bench

Dupa redactarea detaliata, sintetizeaza intr-o fraza Provocarea+Actiunile+Rezultat. In CV adauga doar rezultatul, detaliile pastreaza-le pentru interviu si pentru ridicarea moralului tau.

8. Enumera cate persoane ai avut in subordine si ce functie ocupau ele.

9. Explica si cui raportai, enuntand functia persoanei careia ii raportai.

10. Pune in evidenta cuvinte cheie (bold sau subliniat).

11. Alege culoarea neagra pentru caractere.

12. Cu incredere: Un alt aspect extrem de important este increderea. Dupa ce ai asternut in pagina toate proiectele pe care le-ai dus la bun sfarsit... sentimentul de incredere se trezeste cu o putere pe care intervievatorul o va observa repede.

Indrazneste sa consulti un specialist in realizarea CV-ului. El te poate ajuta sa aduci o forma maxima CV-ului tau.

Date de contact:

Ionelia Chirvase

Psiholog, trainer, coach

www.dezvoltareacarierei.ro

Telefon: 0722816148

  •   2013-03-15
  •  
  •   comentarii
Ionelia Chirvase

Articol scris de

Ionelia Chirvase

Vezi toate articolele

Date de contact

Vrei sa primesti pe e-mail articole de la acest expert?

Aboneaza-te

Articole din cariera

Contacteaza-ne

Cauta-ti perechea

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii